فعال‌سازی ۵۰۰۰ بمب مخرب محیط‌زیست

۱۰ کلانشهر در خط قرمز آلودگی، فعال‌سازی پنج هزار بمب مخرب محیط‌زیست و ۶۶ درصد از محیط کشور بر روی گسل را در بسته خبری محیط‌زیست ایمنا می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مسعود امیرزاده، فعال محیط‌زیست با بیان اینکه فعالیت معدن، توسعه پایدار جوامع محلی و پیکره‌های طبیعی را تخریب می‌کند، از واگذاری پنج هزار معدن غیرفعال و متروکه انتقاد و اظهار کرد: بخش مالی و سود حاصل از این معادن مبهم و غیرشفاف است، اما آن چیز که شفاف بوده، تخریب محیط زیست و معیشت پایدار مردم است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مخرب‌ترین بخش‌های اقتصادی که تخریب بسیار گسترده و غیرقابل برگشتی را به سرزمین وارد می‌کند و درآمدهای اقصادی ناچیزی دارد، صنعت معدن است، ادامه داد: معادن در پیکره‌های ارزشمند طبیعت قرار گرفته‌اند، آن‌ها در همجواری کوه‌ها، رودها، جنگل‌ها و مراتع هستند و برای به دست آوردن آن ماده معدنی باید پیکره طبیعی متلاشی شود که در این صورت کارکردهای طبیعی خود را از دست می‌دهد، علاوه‌بر آن ارزش منظری پیکره‌های طبیعی نیز از بین می‌رود.

این فعال محیط‌زیست افزود: پسماندهای معدنی جزو مخرب‌ترین و آلوده‌ترین پسماندها هستند، در برخی هزاران برابر بیشتر از حجم مواد معدنی استخراج شده، پسماند آلوده کننده به طبیعت تحمیل می‌شود. این پسماند موجب آلودگی و نابودی عرصه‌های طبیعی می‌شود.

وی با اشاره به انتقاد فعالان محیط زیست از معدن‌کاری، تصریح کرد: توقع داریم که قوانین در این حوزه اصلاح شود و معدن به بهانه‌های اقتصادی در مقابل تخریب‌هایی که ایجاد می‌کند مسئله مهم و چشمگیری نیست، نتواند کشور را تخریب کند و تنها افرادی خاص سود ببرند و به معیشت پایدار مردم آسیب بزنند.

امیرزاده با ابراز تأسف از خبر مزایده، واگذاری و فعالیت مجدد پنج هزار معدن غیرفعال و متروکه، گفت: این پنج هزار معدن به اندازه‌ای گسترده است که تمام ایران را به‌صورت نقطه به نقطه در برمی‌گیرد، این عمل به معنای تحمیل پنج هزار بمب انتقاد، شکاف اجتماعی و عامل تخریب محیط‌زیست به جامعه است.

وی تاکید کرد: ما از معترضان فعالیت معدن هستیم، یعنی حتی تمام معادنی که مجوز دارند و در حال فعالیت هستند، مورد اعتراض دستگاه‌های حاکمیتی محیط زیست و منابع طبیعی و فعالان محیط زیست و جوامع بومی هستند، این نارضایتی نسبت به معادنی که به دلایل مختلف دچار وقفه و تعطیل شدند، شدیدتر است، چراکه این معادن یا نتوانسته‌اند ضوابط محیط زیستی را رعایت کنند یا نارضایتی‌های اجتماعی به قدری زیاد بوده که دستگاه‌های حاکمیتی مجبور به تعطیلی آن‌ها شدند.

ماجرای رسیدن غول دریای سرخ به ایران چه بود؟

سازمان هواشناسی کشور، خبر رسیدن غول دریای سرخ هفته آینده به ایران می‌رسد را تکذیب کرد.

در این تکذیبیه آمده است: به اطلاع می‌رساند، هشدار با عنوان غول دریای سرخ هفته آینده به ایران می‌رسد، توسط سازمان هواشناسی کشور تکذیب می‌شود و هرگونه تغییرات جوی تنها از طریق تارنمای سازمان هواشناسی به نشانی IRIMO.IR و پیامک‌های ارسالی از شماره‌های معتبر سازمان هواشناسی کشور، رسانه ملی و خبرگزاری‌های معتبر اعلام خواهد شد، همچنین در فضای مجازی خبری مبنی بر وقوع بارندگی‌های بسیار شدید و ورود غول دریای سرخ به ایران منتشر شده است.

۱۰ کلانشهر در خط قرمز آلودگی

علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: در حال حاضر ۱۰ کلانشهر کشور در معرض خطر جدی آلودگی هوا قرار دارد که ضروری است برای رفع این مشکل اقدامات سریع انجام شود.

وی با اشاره به اینکه قانون هوای پاک در سال ۹۶ ابلاغ شده است، گفت: بحث آلایندگی بحث کوتاه مدت نیست و دهه‌ها طول کشیده که کشور به این وضعیت از نظر آب و هوا برسد، رسیدن به حالت اولیه از نظر پاکی هوا یک شبه اتفاق نمی‌افتد و نیازمند اختصاص اعتبارات سنگین و کلانی از سوی دولت هستیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست سه موضوع آلودگی هوا، مدیریت پسماند و تغییر اقلیم را از مباحث اصلی و مورد توجه دولت سیزدهم دانست و افزود: در بخش محیط زیست و در راستای هوای پاک تهران جلسات متعددی تشکیل شده و تمام دستگاه‌ها مکلف هستند بدون کم و کاست تکالیف خود را انجام دهند.

وی ادامه داد: با توجه به وضعیت بحرانی و خطرناک تهران تصمیمات خوبی گرفته شده که تا پایان سال جاری اجرایی می‌شود و برای ۹ کلانشهر دیگر با اختصاص اعتبارات مناسب در آینده نزدیک، شاهد تصمیمات مناسب خواهیم بود.

معاون رئیس جمهور با تاکید بر اینکه وزرا باید اعتبارات مقابله با آلودگی هوا را در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ بگنجانند، تصریح کرد: ۱۱ دستگاه دخیل در بحث آلودگی هوا در نشست با رئیس جمهور نسبت به تحقق تعهدات خود مبنی بر کاهش آلایندگی‌ها قول مساعد دادند.

وی با اشاره به نقش صنایع متحرک در افزایش آلودگی هوای کلانشهر تهران، گفت: صنایع متحرک از جمله فرسوده، دارای سوخت ناقص، با مصرف سوخت بالا و همچنین ترددهای تک سرنشین از عوامل اصلی آلودگی هوا هستند، مصرف آلایندگی نیروگاه‌ها نسبت به صنایع متحرک کمتر است، زیرا در یک بازه زمانی حجمی را وارد هوا می‌کنند که سبب آلایندگی بیشتر محیط می‌شود.

۶۶ درصد از محیط کشور بر روی گسل قرار دارد

محمد حسن نامنی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به تعداد بالای ساختمان‌های ناایمن، اظهار کرد: ۶۶ درصد از محیط کشور بر روی گسل قرار دارد، از این رو توجه به کیفیت مصالح ساختمانی، محیط ساخت و ساز و نظارت بر سازه جهت افزایش امنیت زندگی شهروندان اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه ۶۴ نوع بلای طبیعی و انسانی در کشور تعریف شده است، افزود: مصالح بی‌کیفیت، تغییر نادرست کاربری‌ها و تراکم بی‌مورد جمعیت جغرافیایی، مهمترین دلایل افزایش تلفات در حوادث و بلایای طبیعی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: با مقاوم‌سازی سازه‌های ساختمانی در برابر زلزله هشت ریشتری، زمین لرزه دیگر یک بلای طبیعی نخواهد بود و این اقدام یک ضرورت برای مقابله با این رخداد طبیعی در کشور است.

وی تصریح کرد: طی ۲۰۰ سال اخیر زلزله بیش از ۷.۵ ریشتر در کشور به ثبت نرسیده است، از این رو اگر بناهای ساختمانی جدید کشور بر اساس استانداردهای روز جهان در برابر زلزله هشت ریشتر مقاوم‌سازی شوند، این پدیده دیگر هراسی ندارد و می‌توان برای بهره‌مندی از انرژی آزاد شده آن برنامه‌ریزی کرد.

نامنی با اشاره به افزایش دمای نسبی در کشور خاطرنشان کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده، در صورت این روند افزایشی دما، تا ۱۰ سال آینده برفی بر روی قله‌ها باقی نخواهد ماند، از این رو برای توقف این روند باید ۷۰۰ هزار تا یک میلیون فضای سبز در کشور ایجاد شود.

"کبد انسان" مقصد نهایی میکروپلاستیک‌ها!

آرش جوانشیر خویی، عضو هیئت علمی دانشکده‌های کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در تحقیقی با عنوان "میکرو پلاستیک در اکوسیستم ناحیه خزری" با ردیابی مسیر طی شده توسط میکروپلاستیک‌ها در بدن انسان، اظهار کرد: بیشترین محلی که میکروپلاستیک‌ها تمایل به مهاجرت دارند، کبد است.

وی گفت: پلاستیک‌ها که به دلیل شیوه زندگی انسان امروز به سه شکل فلس، رشته و یا توپ درمی‌آیند در طبیعت از جمله اقیانوس‌ها و دریاها و در خشکی‌ها توسط آبزیان و سایر جانوران جذب می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشکده‌های کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران با بیان اینکه در قطب شمال شش میلیارد تن میکرو پلاستیک وجود دارد، خاطرنشان کرد: پلاستیک‌ها به حدی در طبیعت وارد شده و افزایش یافته‌اند که حتی در بدن خرس قطبی یک کیلوگرم پلاستیک جذب‌شده وجود دارد و آن را با خود حمل می‌کند.

وی با اشاره به اینکه انسان به دلیل استفاده از گوشت جانوران دریایی و غیر دریایی و از طریق استنشاق میکروپلاستیک‌های موجود در هوا، این مواد را دریافت می‌کند، افزود: این مواد از طریق دیواره روده جذب و در نهایت وارد کبد می‌شوند.

کد خبر 629982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن راضی IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
    0 0
    سلام خیلی عالی بنده مهندس مواد هستم ۵سالی هست روی باطله های معدنی کار میکنم بیش از یک ونیم میلیارد تن باطله را شناسایی کردم بخش عمده ان سمی ومخرب میباشد اماده تعامل برای امحا انها میباشم ۰۹۱۲۹۶۷۳۸۱۴ ۰۹۳۳۶۸۸۵۸۳۵