ملاک عمل شهرداری قانون است/ اجازه تخلف نمی‌دهیم

شهردار اصفهان گفت: ملاک شهرداری قانون است. اگرچه قانون گاهی اوقات شفاف نیست و ابهاماتی دارد، اما هرکجا بین منافع سازمان و منافع مردم دو راهی ظرفیت، تحلیل و برداشت وجود داشت، باید منافع مردم انتخاب شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی قاسم‌زاده امروز _ پنجشنبه هشتم دی _ در مراسم تکریم و معارفه مدیر کل بازرسی و مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان اظهار کرد: یکی از موضوعات قدیمی در فلسفه سیاسی این است که جامعه برای رسیدن به آمال و آرزوهای خود چگونه باید اداره شود. در این راستا مکاتب مختلفی شکل گرفته است.

وی ادامه داد: برخی معتقدند باید روی اخلاق مردم کار کرد و به اندازه‌ای اخلاق را در جامعه گسترش دهیم که به قانون نیاز نداشته باشیم، اما درنهایت خروجی این دیدگاه در جامعه معروف به «آنارشیسم» شد، این در حالی است که آنارشیسم در لغت‌نامه‌ها به معنای هرج و مرج تعبیر می‌شود.

شهردار اصفهان تصریح کرد: برخی دیگر نیز معتقدند دینداری را باید در جامعه گسترش داد و دین می‌تواند جایگزین قانون شود. درواقع این مکتب اعتقاد داشت اگر تمام مردم دیندار باشند، دیگر تخلفی ایجاد نمی‌شود، اما درنهایت این مکتب نیز بعد از ایمان و دین، به وجود قانون در جامعه اذعان دارد.

قاسم‌زاده تاکید کرد: هیچ چیز همچون قانون نمی‌تواند به یک جامعه نظم و انضباط بخشد. البته مبدأ و منشأ قانون نیز بسیار اهمیت دارد. امروز بشر به این نکته رسید که در جامعه قانون لازم است، اما منشأ تشکیل قانون باعث اختلاف در جهان شده است؛ ازاین‌رو نظریه‌های مختلفی در این رابطه مطرح شده است.

وی خاطرنشان کرد: عده‌ای نخبگان، برخی نمایندگان مردم و بعضی ناهنجاری اجتماعی را منشأ قانون معرفی می‌کنند. در این راستا اختلاف ما با بخشی از دنیا این است که بعضی کشورها مانند انگلیس هنوز مرجع قانون را صرفا یک فرد می‌دانند، در حالی که ما معتقدیم مرجع قانون باید از فرد و منبعی باشد که خطا و غلط نداشته باشد که هیچ چیز جز معرفت الهی این چنین نیست.

شهردار اصفهان اظهار کرد: تفاوت جمهوری اسلامی ایران با دیگر کشورها و حاکمیت‌ها این است که جمهوری اسلامی اعتقاد دارد که میان قانون و شریعت، شریعت مقدم است و باید هر قانونی با شریعت تطبیق داده شود؛ به همین منظور شورای نگهبان تشکیل می‌شود.

قاسم‌زاده اضافه کرد: از ابتدای فعالیت در شهرداری اصفهان نیز بر این امر تاکید کرده‌ام که باید اجتهادات شخصی را کنار بگذاریم و مرجع ما قانون باشد. در این راستا آنچه قانون می‌گوید باید اجرا شود.

وی ادامه داد: ملاک عمل شهرداری قانون است. اگرچه قانون گاهی اوقات شفاف نیست و ابهاماتی دارد که در این رابطه نیز تاکید شد؛ اما هر کجا میان منافع سازمان و منافع مردم دو راهی ظرفیت تحلیل و برداشت وجود داشت، باید منافع مردم انتخاب شود.

شهردار اصفهان افزود: رویه‌ای از سال‌های قبل شکل گرفته که امیدواریم از بین برود، مبنی بر اینکه برخی افراد منافع سازمان را از قانون و شریعت برتر می‌دانند، در حالی که برای اعتمادسازی باید شهرداری همواره منافع مردم و شریعت و قانون را بر منافع خود ترجیح دهد.

قاسم‌زاده اظهار امیدواری کرد: با حضور مدیر کل جدید بازرسی شهرداری اصفهان روزبه‌روز انس با شریعت و قانون در شهرداری محقق شود.

وی همچنین ضمن تقدیر از زحمات ۱۵ماهه محسن زمانی مدیر کل سابق بازرسی، منطقه چهار شهرداری اصفهان را از مناطق استراتژیک و مهم شهرداری دانست و گفت: یکی از پرکارترین نهادها در جامعه، شهرداری است و بیشتر کارکنان شهرداری خدوم و پاک‌دست هستند و در این راستا وظیفه ماست که با آموزش‌های به‌موقع و دقیق، فهم سازمانی از قانون را ارتقا دهیم و اجازه ندهیم احدی از کارکنان شهرداری تخلف کند.

برخورد سلیقه‌ای با قانون، نارضایتی مردم را به‌دنبال دارد

میثم علینقیان، مدیر کل جدید بازرسی شهرداری اصفهان، نیز در این مراسم اظهار کرد: با توجه به تاکیدات شهردار اصفهان و نکات تعیین‌شده، ارتقای جایگاه بازرسی و تقویت این ساختار برای تحقق اهداف شهرداری در زمینه شفافیت و پاسخگویی به مردم لازم است.

وی ادامه داد: ضعف‌هایی در این عرصه وجود دارد که باید برای رفع آن‌ها، ساختارها را با کارشناسان متخصص و باتجربه مجمع بازرسان شهرداری اصلاح و رفع کنیم که اگر این مهم محقق شود، نیازی به اقدامات نقطه‌ای دیگر نیست.

مدیرکل جدید بازرسی شهرداری اصفهان تصریح کرد: هرگاه سلیقه‌ای با قانون برخورد کنیم و تفسیر به رأی‌هایی دربرابر پدیده‌ها داشته باشیم، قاعدتا نارضایتی مردمی ایجاد خواهد شد و می‌تواند موجب تخلفات و فسادهایی در این زمینه شود.

علینقیان با بیان اینکه باید قوانین را به سمت برداشت واحد و شفافیت ببریم، گفت: راه‌اندازی کمیته سلامت که با تدبیر مدیریت جدید شهری رقم خورد، بسیاری از اشکالات و آسیب‌ها را اصلاح می‌کند، اما باید سرعت آن افزون‌تر شود. در این راستا سعی داریم در مجموعه بازرسی به این ساختارها به شکل فنی و عملی و تخصصی ورود کنیم.

هر گونه کوتاهی در بازرسی باعث ضایع شدن حق بیت‌المال یا حق‌الناس می‌شود

محسن زمانی، مدیر جدید منطقه چهار شهرداری اصفهان، نیز در این مراسم ضمن گرامیداشت سالروز حماسه ۹ دی اظهار کرد: از اعتماد شهردار اصفهان در طول ۱۵ ماه گذشته برای سپردن مسئولیت بازرسی و اکنون نیز سپردن مدیریت منطقه چهار شهرداری تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: بازرسی ازجمله مسئولیت‌هایی است که با فرازوفرودها و تلخی‌ها و شیرینی‌های متعددی همراه است. سختی از آن جهت است که وظیفه دارید عملکردهای شهرداری را به‌طور کامل رصد کنیم و با قانون انطباق دهیم.

مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان تصریح کرد: به‌دلیل تعدد رسالت‌ها در شهرداری، گاهی پیش می‌آید که مرّ قانون رعایت نشود. در این راستا باید انعطاف‌هایی داشت که در این زمان چالش‌هایی به‌وجود می‌آید.

زمانی خاطرنشان کرد: تظلم‌خواهی مردم و انتظار شهروندان برای احقاق حقوق آن‌ها از دیگر چالش‌ها و سختی‌های جایگاه بازرسی شهرداری است. به نوعی بازرسی شهرداری جایگاه قضاوت‌هاست و هر گونه کوتاهی عمدا و سهوا باعث ضایع شدن حق بیت‌المال یا حق‌الناس شهروندان می‌شود.

وی اظهار کرد: حضور ۱۵ماهه در سمت بازرسی شهرداری اصفهان برای من با وجود سابقه حضور ۲۰ساله‌ام در شهرداری، سرشار از آموخت‌ها و تجربیات جدید بود که باعث می‌شد افق دید گسترده‌تری نسبت‌به موضوعات و لایه‌های مختلف شهرداری پیدا کنیم.

مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان گفت: در این دوره ۱۵ماهه در بازرسی، سعی کردیم چند نکته را رعایت کنیم، نخست آنکه بازرسی به سمت پرهیز از هیجان‌ها و تقویت بُعد عقلانی پیش برود که درصدد تحقق این مهم با حضور متخصصان و متعهدان برآمدیم. تقویت مجموعه سرمایه انسانی بازرسی، تشکیل اتاق‌های فکر متعدد و راه‌اندازی کارگروه‌ها از دیگر اقدامات صورت‌گرفته در طول این مدت بود.

زمانی ادامه داد: برای رصد برنامه‌ها، کارگروه‌های تخصصی متعددی تعریف کردیم. همچنین نگاه ما در این زمینه رفع مسئله به‌جای نگاه ترمزمحوری در سیستم و مچ‌گیری بود. درواقع برای ما در بازرسی این مهم بود که در عین انجام وظایف قانونی خود یک نوع تعامل و ارتباط با مدیران برای پیشرفت امور برقرار شود.

وی اضافه کرد: در زمینه هوشمندسازی و پاسخ‌دهی به ارباب رجوع و استقرار سیستم‌ها و سامانه‌ها نیز گام‌های موثری در حوزه بازرسی برداشتیم. این موضوع در امر خدمت‌رسانی با وجود حداقل دو تا سه هزار شکایت مردمی و بالغ بر هزار مکاتبه با مدیران و معاونان در هر سال بسیار موثر بود.

کد خبر 629969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.