مهم‌ترین مولفه قدرت ما نیروی انسانی است

رئیس سازمان انرژی اتمی مهم‌ترین مولفه قدرت کشور را مردم و نیروی انسانی فاخر و کارآمد دانست و گفت: اگر در علوم و فنون حرکت و فرصت شغلی ایجاد نکنیم، ظرفیت‌های خود را از دست خواهیم داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد اسلامی صبح امروز -پنجشنبه، هشتم دیماه- در نشست راه‌اندازی زیست بوم فناوری و نوآوری هسته‌ای استان اصفهان اظهار کرد: در اوایل دهه ۸۰ که در مؤسسه تحقیقاتی فناوری‌های گوناگون هوافضا فعالیت می‌کردم با اصطلاحی به نام تغییر باورها روبه‌ رو شدم که به معنای اقدامات، تلاش‌ها و رویکردهایی است که با استفاده از ابزارهای ویژه باعث تغییر باور انسان‌ها خواهد شد.

وی جهت گیری هایی که در حوزه فرهنگی، توسعه زیرساخت‌ها در حوزه اینترنت اتفاق می‌افتد را در راستای همین موضوع دانست و افزود: اگر تاریخ مطالبی که در گذشته درباره اینترنت مطرح می‌شد را بازخوانی با این مفهوم نظم و آرایش جدیدی روبه‌رو می‌شوید که ساز و کار آن قلمرو حکومت‌ها را به هم می‌زند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به گسترش این فضا در حوزه علوم و فنون با توسعه اینترنت گفت: همزمان با آن موضوع پیوستن به سازمان تجارت جهانی و آزادسازی اقتصادی مطرح بود و اخبار پررنگی درباره فعالیت‌های این سازمان در رسانه‌ها منتشر می‌شد.

وی برنامه دشمنان را چند لایه و تا مرز ایجاد بحران هویت اعلام کرد و ادامه داد: هدف این بود که مردم احساس کنند هیچ چیز نیستند و همه قدرتها در اختیار جریان دیگری است در حالی که در یک بنگاه اقتصادی منافع، هزینه و فایده ملاک عمل است و نمی‌توان بر اساس دستورات سیاسی فعالیت کرد.

اسلامی سناریوهای گوناگون جریان قدرت برای کشور و مردم ایران را دارای لایه‌ها و ابعاد گوناگون توصیف کرد و گفت: باید جریان قدرت را بشناسیم و بدانیم که امروز با سناریوهای گوناگون خود را با چه ساز و کاری اجرا می‌کند.

وی هدف اصلی این جریان را ایجاد انحصار در پیشرفت، قدرت و دستیابی به علم و فناوری ثروت معرفی کرد و تاکید کرد: به برکت انقلاب جامعه ما از یک شعار محوری به نام استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی برخوردار است که باید این تراز که برای آن خون بها و هزینه زیادی دادیم را بشناسیم و به آن توجه کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی، خوداتکایی، استقلال رأی، سازش ناپذیری و استکبارستیزی را در قالب همین شعار قابل تعریف دانست و گفت: در دنیای کنونی که به جز زور قانونی حاکم نیست و دشمنان تلاش می‌کنند با قدرت رسانه و سازمان‌های بین المللی ما را تحت فشار قرار دهند، تلاش می‌کنیم از استقلال و تمامیت خود دفاع کنیم و اجرای این هدف نیازمند استفاده از لوازمی است‌.

وی یکی از لوازم سلطه را سفارتخانه‌های کشورهای غربی با محوریت آمریکایی‌ها دانست و گفت: در اکثریت قریب به اتفاق کشورها این سفارتخانه تعیین کننده هستند، در دوره قاجار نیز سفارت انگلیس برای کشور ما تعیین تکلیف می‌کرد و اگر تاریخ ۸۰ سال پیش را مطالعه کنید، می‌بینید کا هنگام اشغال ایران چه اتفاقی افتاد و تغییراتی در کشور ایجاد کردند.

رئیس سازمان انرژی اتمی سردمداران غارت ایران را کسانی دانست و اظهار کرد: این مردم ایران بودند که کشور را از این جهانخواران پس گرفتند، کسانی که از ایران خارج شدند، غارتگر بودند و اکنون می‌خواهد با فریبکاری و با قدرت بدون پشتوانه دلار همچنان به غارت سیری‌ناپذیری خود به شاهراه جهان بازگردند.

وی مهم‌ترین مولفه‌های قدرت کشور را مردم و ظرفیت نیروی انسانی فاخر دانست و گفت: اگر در علوم و فنون پیشرفته حرکت و فرصت شغلی ایجاد نکنیم، ظرفیت‌های خود را از دست خواهیم داد باید این فرایند را به اقتصاد تبدیل کنیم تا بتوانیم رفاه اجتماعی را ارتقا دهیم و هر کس این فرایند را نشناسد و برای انجام آن تلاش نکند به تعهد خود عمل نکرده است.

اسلامی تبدیل علم و دانش به فناوری و سیستم را ضروری دانست و افزود: با این فرایند می‌توان ارزش افزوده ایجاد کرد و زنجیره آن بر زندگی مردم تأثیر بگذارد، البته دوره سخت جنگ اقتصادی کنومی با نبرد شناختی و رسانه‌ای ترکیب شده است.

وی جنگ اقتصادی را مهم‌ترین گزینه غرب برای مقابله با جمهوری اسلامی عنوان کرد و گفت: با وجود برتری نظامی استکبار، آنها راه پیروزی خود را در جنگ اقتصادی می‌دانند و برای رسیدن به این هدف روی ارزش پول ملی سرمایه‌گذاری کرده‌اند، نتیجه اقدامات رباتیک آنها در قیمت دلار هرچه بانک مرکزی دلار عرضه می‌کند خریدار ندارد در حالی که قیمت دلار به طور رباتیک افزایش می‌یابد زیرا هدف دشمن کاهش ارزش پول ملی است.

اسلامی هدف از ضربه زدن به ارزش پول ملی را سقوط نظام و حاکم کردن دوستان آمریکا در کشور عنوان کرد و گفت: این خواب آشفته‌ای است که به فرموده رهبر معظم انقلاب تعییر نخواهد شد به همین دلیل ماموریت جنگ اقتصادی و فشار حداکثری در دستور کار قرار گرفت و به شیوه‌های گوناگون ادامه یافت.

وییادآور شد: در سند استراتژی امنیت ملی آمریکا است که آبان امسال از سوی کاخ سفید منتشر شد به صراحت اعلام می‌کند که رشد ۱۳ برابری علمی ایران نسبت به میانگین جهان غیرقابل کنترل است و باید با سیاست‌هایی از آن جلوگیری شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی اغتشاشات اخیر را از راهکارهای دشمن برای جلوگیری از پیشرفت ایران اعلام کرد و گفت: با وجود همه ظرفیت‌ای علمی و دانشگاهی، گرفتاری اصلی ما این است که برای ساختن قدرت استفاده نمی‌شود زیرا ایجاد ساختار قدرت نیازمند یکپارچگی و پیوستگی دولت و ملت است برای ضربه زدن به آن از ابزار تحریم استفاده کردند.


وی تحریم را موجب تغییر مسیر اقتصاد از شرایط سالم و شفاف به معاملات پنهان و آلوده دانست و تصریح کرد: از این طریق دشمنان به سلامت معاملات از طریق نفود در کانال‌های فرعی و ایجاد فساد آسیب می‌رسانند و ایجاد فساد که از اهداف تحریم هاست مقبولیت نظام را زیر سوال می‌برد تا دشمنان هدف خود را اجرا کنند.

وی با اشاره به اجرای منسجم این اهداف چند لایه ادامه داد: لازم آیت که از نظر مقاوم سازی اقتصاد و حفاظت از ارزش پول ملی به این موضوع متفاوت از روال دنیا الگوهای تعریف شده توجه کنیم.

اسلامی جلوگیری از توسعه علوم را یکی از ابزارهای جنگ اقتصادی برشمرد و تاکید کرد: در صنعت هوافضا با اینکه برنامه فضایی کشور با ضربه ۱۵ ساله روبه‌رو شد، ماهواره‌های عملیاتی در مدار هستند و این پیشرفت‌ها ادبیات دنیا را نسبت به جمهوری اسلامی تعییر داد، در زمینه انرژی هسته‌ای که دارای انواع کارکردها بوده و شتاب دهنده همه علوم و فناوری‌ها به شمار می‌آید، اتهام بمب اتم را برای جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران مطرح کردند.

وی از اثربخشی دستاوردهای هسته‌ای برای مردم خبر داد و گفت: در شرایط کنونی که با سونامی سرطان روبه‌رو هستیم اگر رادیو دارو در زمینه تشخیص وجود نداشت، سالانه یک میلیون بیمار در بخش تشخیص و درمان از رادیو داروهای تولید سازمان انرژی آتمی استفاده می‌کند.

وی چرخه سوخت هسته‌ای را باعث تولید رادیودارو برای بیماران سرطانی در کشور معرفی ورد و افزود: دانشمندان در پژوهشگاه و سایت‌های تابع در حال تلاش برای افزایش تشخیص رادیو دارو هستند که در گام تکمیلی بتواند از نظر درمانی موثر واقع شده و بدون آثار جانبی، به همان سلول سرطانی اصابت کند.

اسلامی در حوزه مشتقات آب سنگین نیز تولید داروهای بایوتک را در دستور کار اعلام کرد و یادآور شد: این دارو منشا سلول سرطانی را کشف می‌کند که انقلاب بزرگی در تولید داروهای نسل جدید است و به عنوان جایگزین داروهای شیمیایی قابل استفاده خواهد بود.

وی تکمیل این دستاوردهای هسته‌ای را بخش مهمی از تکلیف سازمان انرژی انمی برشمرد و اظهار کرد: با شبکه‌سازی و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در تلاش هستیم که در زمینه اجرای اهداف کمی و کیفی در جهت فعال کردن بخش‌ها برای اثربخشی فناوری هسته‌ای و ایجاد قابلیت برای قطب شدن کشور در صنعت هسته‌ای گام‌های موثری برداریم.

وی از پایه‌گذاری ایجاد ۱۰ هزار مگا ات برق جدید خبر داد و تصریح کرد: عملیات اجرایی نخستین نیروگاه اتمی مقیاس متوسط را آغاز کردیم تا سازنده نیروگاه اتمی شویم و کشور را به یک قطب سازنده نیروگاه تبدیل کنیم، این برنامه از نقطه صفر چرخه صنعتی معدنی از اورانیوم تا فناوری رساندن با نیروگاه و سامانه‌های دیگر را با همکاری شرکت‌های دانش بنیانی و همگرایی دانشگاهیان فراهم می‌کند کا این سند فروردین امسال رونمایی شد.

وی با اشاره به اهمیت پرتونگاری برای این سازمان گفت: یکی از برنامه‌ها استفاده از پرتو دهی برای ایجاد ارزش افزوده تأمین سلامت و از بین بردن باقی مانده سموم محصولات کشاورزی است، به طور کلی فناوری هسته‌ای دریای بی کرانه علم است که بخش‌های مختلف از فناوری پلاسما درمان سرطان تا مبارزه با آفات را در بر می‌گیرد که جزو نیازهای مبرم جامعه است.

کد خبر 629940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.