۶۰ درصد جامعه هدف بنیاد شهید زنان هستند/ لزوم توجه به سلامت روحی زنان ایثارگر

زنان ۶۰ درصد جامعه هدف بنیاد شهید، چهار مصوبه حاصل دومین جلسه ستاد ملی زن و خانواده و لزوم توجه به سلامت روحی زنان ایثارگر را در بسته خبری زنان ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اینکه بیشتر جامعه هدف زیر پوشش ما زنان هستند، اظهار کرد: از میان ۳.۵ میلیون نفر افراد زیر پوشش بنیاد شهید یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر زن و بقیه مرد هستند؛ درواقع نزدیک به ۶۰ درصد جامعه هدف ما زن و شاید کمتر از ۴۰ درصد مرد هستند.

وی با بیان اینکه زنان نقش محوری و بی‌نظیری دارند و این نقش محوری کتمان‌نکردنی است، ادامه داد: آماری درباره خانواده‌های تک‌والد کشورهای اروپایی می‌خواندم که طبق آن سنتی‌ترین کشور نزدیک به ۲۰ درصد خانواده تک‌والد است، بعضی کشورها ۶۰ درصد و یک کشور نیز ۸۰ درصد خانواده تک‌والد داشت. این موضوع نشان می‌دهد مسئله خانواده دچار انحطاط شده است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره لزوم توجه به زن و خانواده تصریح کرد: شاید کار ویژه انقلاب اسلامی ما موضوع خانواده است. تشکیل خانواده، پایدارسازی خانواده، حفظ خانواده و ارتقای آن برای تربیت نسل سالم جسمی و معنوی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار و این تفاوت ما با بقیه عالم است. مفهوم خانواده در نگاه اسلامی خاص است. چراکه تفاوت‌ها را به رسمیت می‌شناسد و ارزش‌ها، وظایف و احکام را در خانواده تعریف می‌کند.

وی با بیان اینکه طی ۴۰ سال گذشته در گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی حوزه زن و خانواده کم‌کاری کرده‌ایم، افزود: شبکه‌ای از مشاوران در تمام دستگاه‌های کشور داریم و از مشاوران زنان و ایثارگران در تمام دستگاه‌های اجرایی وجود دارند.

قاضی‌زاده هاشمی خاطرنشان کرد: بسیاری از وظایف اجرایی را به مشاوران امور ایثارگران دستگاه‌ها ابلاغ کردیم. علاوه بر تفاهم‌نامه ما با معاونت امور زنان باید مشاوران ایثارگران و امور بانوان دستگاه‌ها در کنارمان قرار گیرند و همکاری کنند. اگر در دستگاه‌ها این ارتباط شکل گیرد، اقدامات بیشتر پیش می‌رود.

چهار مصوبه، حاصل دومین جلسه ستاد ملی زن و خانواده

دومین جلسه ستاد ملی زن و خانواده در دولت سیزدهم با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد و چهار طرح پیشنهادی دبیرخانه این ستاد به تصویب رسید.

بنا بر اعلام معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده، در این جلسه، دبیرخانه ستاد ملی زن و خانواده چهار طرح پیشنهادی در حوزه کاهش آسیب‌های طلاق به کمک مشاوره زوجین نوپا، نظام‌واره شغلی زنان، نظام جامع آماری زن و خانواده و تشکیل کارگروه زنان، سلامت و امنیت را ارائه داد که به تصویب رسید.

تصویب مشاوره رایگان نو همسران ازجمله طرح‌های پیشنهادی بود. مشاوره چهار سال نخست زندگی زوجین که سال نخست آن به‌صورت رایگان و سال دوم تا چهارم برای دهک یک تا چهار رایگان است، این طرح برای سال اول برای پنج استان با آمار بالای طلاق به‌صورت آزمایشی اجرا خواهد شد.

تصویب تدوین نظام‌واره شغلی زنان، از دیگر طرح‌های پیشنهادی بود. موافقت با طرح تدوین بازآرایی وضعیت اشتغال بانوان در این جلسه صورت گرفت و مقرر شد این طرح با توجه به مسئولیت‌های چندگانه زنان تنظیم شود و پس از تدوین در جلسه آتی ستاد به تصویب برسد.

طرح تدوین نظام جامع آماری زنان و خانواده به تفکیک جنسیت با همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی نیز برای یکپارچه‌سازی داده‌های آماری مرتبط با و طراحی زیست‌بوم زن و خانواده و اطلس ویژه زنان در برش‌های گوناگون به تصویب رسید.

تشکیل کارگروه زنان، سلامت و امنیت طرح دیگری بود که این طرح با هدف برجسته‌سازی جایگاه زنان در مقابله با آسیب‌های اداری و اجتماعی و کاهش آسیب‌های گوناگون در دستگاه‌های دولتی و اداری به تصویب رسید. این طرح در دو بخش ملی و بین‌المللی فعال خواهد شد.

لزوم توجه به سلامت روحی زنان ایثارگر

انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور، با تاکید بر اینکه توجه به سلامت روان و روح زنان ایثارگر مدنظر است، گفت: به‌ویژه در دوران کرونا خانواده شهدا و جانبازان بسیار صدمه دیدند که برگزاری اردوها و سفرها برای این افراد می‌تواند سلامت روحی آن‌ها را افزایش دهد.

وی با بیان ضرورت برگزاری اردوها و سفرها برای خانواده ایثارگران افزود: سلامت روحی و معنوی خانواده شهدا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این افراد به‌ویژه در دوره کرونا صدمه دیدند و باید برنامه‌های اردو برای خانواده شهدا و جانبازان مورد توجه قرار گیرد.

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه قوانین مربوط به ایثارگران به‌ویژه خانواده ایثارگران به اصلاح نیاز دارد و خلأهای قانونی باید ترمیم شود، تصریح کرد: علی‌رغم اینکه قانون استخدام فرزندان ایثارگران سال‌ها مطرح بود، اما در این دولت تحقق یافت و بسیاری از وعده‌های دیگر در این دولت محقق شد. همچنین تاکید رئیس‌جمهور بر استفاده از فکر و توان مدیریتی زنان و نقش فرهنگ‌سازی زنان است.

وی با اشاره به اینکه در سفرهای استانی مسئله زنان و خانواده و جلوگیری از آسیب‌های مورد توجه زنان و خانواده مورد توجه است، گفت: پیگیر پایش سلامت خانواده شهدا هستیم. صحبت‌هایی با وزارت بهداشت شده است که امیدواریم به نتیجه برسد. همچنین در راستای تسهیلات قرض‌الحسنه در حد امکان باید مساعدت و همکاری صورت گیرد.

خزعلی با بیان اینکه لازم است در بخش زنان اقدامات بیشتری صورت گیرد و به این قشر از جامعه توجه بیشتری شود، خاطرنشان کرد: مسئله اشتغال، سلامت، اصلاح قوانین و ثبت خاطرات زنان ایثارگران و زنانی که در دفاع، مقاومت و امنیت تلاش کردند و افرادی که به گونه‌ای نسبتی با ایثارگران داشتند، اولویت ماست.

کد خبر 629902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.