۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
آلمان پشت نقاب حقوق بشر

سکوت آلمان درباره اتفاقات تلخ چند روز اخیر فرانسه که با کشته شدن و بازداشت مردم همراه بوده است، بخشی از سیاست دوگانه آلمان درباره حقوق بشر را به‌وضوح نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس یادداشتی که امیر مجتهدی، کارشناس مسائل بین‌الملل در مورد «سیاست‌های دوگانه حقوق بشری آلمان» در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده، آمده است: دیدار علی کریمی، یکی از لیدرهای مجازی اغتشاشات اخیر ایران با رئیس‌جمهور آلمان خبری بود که اواخر هفته گذشته منتشر شد. پس از آنکه حکومت امارات متحده عربی از علی کریمی خواست این کشور را ترک کند، او مجبور شد به آلمان سفر کند. کشوری که بیشترین حمایت را از اغتشاشات ایران به عمل آورد. کریمی چند روز بعد با فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس‌جمهور فدرال دیدار کرد؛ دیداری که به دلیل بی‌اهمیت بودن حتی در رسانه‌های آلمان هم بازتابی نداشت، هر چند که شبکه‌های ضد نظام تلاش کردند این دیدار را بسیار مهم جلوه دهند.

آلمان سال‌هاست کشور مناسبی برای حضور عناصر ضدنظام است. از آغاز فتنه اخیر بیشترین فراخوان‌ها و تجمع‌ها در برلین انجام شد. علت حمایت آلمان از اغتشاشات اخیر در ایران و همچنین دیدار علی کریمی با رئیس‌جمهور آلمان (که یک مقام تشریفاتی است) را می‌توان ریشه در قوانین داخلی حزبی و سیاست خارجی آلمان دانست.

در حوزه قوانین داخلی، اکثر احزاب آلمان به‌خصوص احزابی همچون حزب سبز، به‌ظاهر در اساسنامه خودشان به مسئله حقوق بشر اهمیت بیشتری می‌دهند.

آنالنا بربوک، وزیر امورخارجه آلمان که رهبر حزب سبز آلمان است معتقد است حقوق بشر امری نیست که مربوط به امور داخلی کشورها باشد، لذا معتقد است که می‌توان در امور حقوق بشری دیگر کشورها دخالت کرد به همین دلیل است که بیشترین اقدامات ضد ایرانی از سوی وزارت خارجه آلمان هماهنگ می‌شود. سیاستمداران فعلی آلمان تلاش می‌کنند این طور به مردم جهان وانمود کنند که بسیار صلح دوست، حامی حقوق بشر و به‌شدت نگران اوضاع داخلی ایران هستند.

این در حالی است که نسبت به اقدامات همسایه جنوب غربی خود یعنی فرانسه کاملاً سکوت کرده‌اند. سکوت درباره اتفاقات تلخ چند روز اخیر فرانسه که با کشته شدن و بازداشت مردم همراه بود، است بخشی از سیاست دوگانه آلمان درباره حقوق بشر را به وضوح نشان می‌دهد. اما در بعد سیاست خارجی آلمان، حفظ امنیت اسرائیل بالاترین اولویت این کشور در غرب آسیا به‌شمار می‌آید.

ایجاد آشوب و ناامنی در ایران از نگاه آلمان شاید این معنی را می‌دهد که امنیت اسرائیل بیشتر تأمین می‌شود و ایران زودتر به گفت‌وگوهای هسته‌ای می‌پیوندد، لذا اگر این فشار با تحریم یا تهدید یا تصویب قطعنامه یا حتی دیدار با یک لیدر اغتشاشگر حفظ شود، آلمان نباید لحظه‌ای درنگ کند.

در مجموع می‌توان دیدار علی کریمی با فرانک والتر اشتاین مایر را کاملاً تشریفاتی و تبلیغاتی در نظر گرفت تا شاید این پیام به‌ظاهر روحیه‌انگیز را به ضد نظام در داخل کشور برساند که دنیا از شما حمایت کامل می‌کند، شبیه اقدام تبلیغاتی که پارلمان اروپا در قطع ارتباط با مجلس ایران انجام داد، این در حالی بود که پارلمان اروپا از دو سال قبل از این ماجرا، ارتباطی با مجلس ایران نداشت. این‌گونه اقدامات نمایشی، فقط به‌جهت زنده نگه داشتن آتش این فتنه است؛ امری که این روزها دیگر بعید به نظر می‌رسد.

کد خبر 629885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.