تکثیر و تولید گیاهان زینتی در بروجرد

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری بروجرد از تکثیر و تولید گیاهان زینتی در راستای خودکفایی شهرداری در این بخش خبر داد.

ایرج بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: قلمه زدن یک نوع تکثیر رویشی است که باغبانان را به دلیل گذراندن مرحله بلوغ نسبت به تکثیر جنسی (بذر) در تولید گیاهی مانند گیاه مادر زودتر به نتیجه می‌رساند.

وی افزود: قلمه‌های گرفته شده باید از بوته‌های سالم که عاری از هر نوع آفت و بیماری است، انتخاب شود، زیرا همانطور که از بذر ناسالم گیاه سالم تولید نمی‌شود از قلمه‌های ناسالم نیز نباید انتظار گیاه سالم داشته باشیم.

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری بروجرد خاطرنشان کرد: با توجه به اهداف سازمان مبنی بر خودکفایی و افزایش تولیدات گیاهی، با آغاز فصل خزان عملیات هرس انواع گیاهان زینتی فضای باز توسط اکیپ اجرایی در سطح شهر آغاز و آماده‌سازی قلمه‌ها جهت کاشت در نهالستان تحت پوشش سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری آغاز شده است.

بابایی تصریح کرد: در این طرح حدود ۱۰۰ هزار قلمه از انواع مختلف در ۱۲ شاسی تولید می‌شود که در فصل مناسب و پس از ریشه‌زایی از شاسی به گلدان یا محل مورد نظر جهت کاشت انتقال می‌یابد.

وی اضافه کرد: بسترهای کشت از قبل آماده و ضدعفونی شده است و امسال قلمه‌گیری از درختچه‌ها و گل‌های دائمی به صورت روزانه و تفکیکی انجام می‌شود، به نحوی که در هر مرحله یک نوع گیاه انتخاب و تمام سرشاخه‌های مناسب آن ضمن هرس، جمع‌آوری و به گلخانه جهت قلمه‌زنی توسط کارکنان آموزش دیده انتقال می‌یابد.

کد خبر 629853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.