راهکارهای طلایی درمورد حل مشکلات زوجین

بوجود آمدن اختلاف و مشکلات زناشویی بین زوجین، اتفاقی گریز ناپذیر در یک زندگی مشترک است و تعارضات زناشویی از قبیل اختلاف نظر، دلخوری‌ و حتی دعوا کردن در خانواده امری طبیعی محسوب می‌شود.

اما مهمتر از هرچیز دیگری این است که زوجین چگونه با تعارضات زناشویی مواجه میشوند و چه روشی را برای حل و فصل اختلافات خود اتخاذ میکنند.

در زندگی و روابط همه زوجین فراز و نشیب های زیادی وجود دارد اما اگر بتوان با همفکری مشاور خانواده، مشکلات را تشخیص و ریشه یابی کرد میتوان با افزایش آگاهی‌ و یادگیری مهارت‌ها و راهکاری مرتبط با حل مشکلات زوجین، زندگی زناشویی خود را نجات داد و از بدتر شدن اوضاع جلوگیری کرد.

زمینه های پنهان مشکلات زوجین

مهم ترین چیزی که درمورد مشکلات زناشویی باید به آن توجه کرد بررسی ریشه تعارضات و اختلافات زوجین است. اگر در زندگی زناشویی خود شاهد مشکلاتی هستید که به تنهایی قادر به حل آن نیستید، از خدمات مشاوره زناشویی مرکز مشاوره دکترسلام استفاده کنید. این مرکز که بصورت 24ساعته و شبانه روزی فعالیت میکند، با داشتن مشاوران مجرب به شما در بررسی ریشه ای اختلافات و ارائه راهکارهای طلایی درمورد حل مشکلات زوجین کمک می کند. در ادامه به برخی از زمینه های پنهان مشکلات زوجین میپردازیم:

بی علاقگی به همسر: بعضی از زوجین صرفا به اجبار یا ترس از عواقب بعد از جدایی، ماندن در یک رابطه را به جدایی ترجیح میدهند. سپس، نداشتن دلبستگی عاطفی به همسر، آستانه تحمل فرد را کاهش میدهد و زمینه تعارضات زناشویی پی در پی را فراهم میکند.

تقسیم بندی نامتوازن قدرت: متاسفانه برخی از زوجین، خودمدار و خودبین هستند. به همه مسائل یکطرفه نگاه میکنند و تلاش بر اعمال قدرت و کنترل وسواس گونه باعث میشود مشکلات متعددی در روابط زناشویی بوجود بیاید.

بی توجهی به نیازهای اساسی: در بسیاری از تعارضات زوجین مشاهده میشود که عدم توجه به نیازهای اساسی همسر (از قبیل نیاز به امنیت روانی، امنیت مالی، درک شدن، آزادی، دوست داشته شدن و...) موجب رنجش و ایجاد تعارض با همسر میشود.

سبک های رایج در مدیریت مشکلات زوجین

سبک های مختلفی از سوی زوجین برای حل اختلافات و مشکلات زناشویی بکار گرفته میشود که برخی از آنها سازنده و برخی دیگر سبب تشدید تعارضات زناشویی میشود.

در بسیاری از جلسات مشاوره خیانت دکترسلام مشاهده میشود که سبک غلط در مدیریت تعارضات زناشویی باعث بروز خیانت شده است و همچنین آشنا شدن با این سبک ها به افزایش خودآگاهی و دوری از روشهای نامناسب برای حل تعارضات کمک میکند:

سبک رقابتی: برای زوجینی که خواسته یا ناخواسته برای حل مشکلات زناشویی خود از سبک رقابتی استفاده میکنند، زندگی زناشویی به میدان جنگ شباهت دارد. هدف آنها کسب قدرت و برنده شدن است حتی اگر منجر به زیرپا گذاشتن حقوق و احترام همسرشان باشد. آنها بدون توجه به نظر همسر، بر خواسته های خود اصرار می ورزند و معمولا از روشهای مختلفی برای اعمال زور و به کرسی نشاندن حرف های خود استفاده میکنند. پیامد چنین سبکی در مدیریت مشکلات، ایجاد خشم همسر و دلسردی او از رابطه زناشویی است.

سبک اطاعت و تسلیم: سلطه پذیری، ویژگی افرادی است که از این سبک برای حل تعارضات زناشوی خود استفاده میکنند. آنها به امید که مشکلات حل شود، هنگام بروز اختلاف در زندگی، از نیازها و خواسته های خود به نفع همسرشان میگذرند. هدف آنها این است که رابطه خود به هر قیمتی حفظ کنند و چنین رویکردی شاید در کوتاه مدت موثر باشد، اما پیامدهای منفی بر شخص و رابطه او دارد. بسیاری از مشاهدات نشان میدهد از خودگذشتگی بیمارگونه در مشکلات زناشویی، موجب بوجود آمدن مشکلات متعددی خواهد شد.

سبک اجتنابی: در این سبک هنگام تعارض، فرد از رویارویی با مشکل فرار میکند، موضوع بحث را عوض میکند و یا بطور ساده از آن عبور میکند. این کار باعث میشود نه تنها مشکلات حل نشوند بلکه موجب بروز تعارضات مکرر و کاهش صمیمیت بشود.

سبک تفاهم و تعامل: به اعتقاد زوجینی که این سبک حل تعارض را در زندگی زناشویی خود بکار میبرند، اختلال و تعارض در زندگی زناشویی امری طبیعی و اجتناب ناپذیر است که باید با همکاری و رویکرد سازنده با آن روبرو شوند. آنها در کنار توجه به اهداف و علایق خود، به اهداف و انتظارات همسرشان نیز اهمیت میدهند و در هنگام بروز تعارض، راه حل های دوطرفه را در نظر میگیرند.

طبق یک پژوهش انجام شده در کشور، زوجینی که در هنگام بروز تعارض، راه ایجاد تعامل و تفاهم را در نظر میگیرند 34درصد مخالفت کمتری با یکدیگر دارند و 58درصد سازگاری بیشتری نسبت به بقیه افراد دارند.

نگرش جامع و سازنده درباره مشکلات زوجین از سه رکن تشکیل میشود

هرچه زوجین انگیزه درونی رفتار طرف مقابل را بیشتر درک کنند بهتر میتوانند تغییرات مثبتی بوجود بیاورند. بطوری که اگر در رفع آن نیازها کمک کنند تغییر رفتار همسرشان به سمت مثبت خواهد بود.

  1. اختلاف میان زوجین امری طبیعی و اجتناب ناپذیر است. متاسفانه برخی از افراد تصور میکنند یک رابطه خوب نباید به هیچ وجه تنشی داشته باشد یا باید با افرادی که کپی برابر اصل خود هستند ازدواج کنند.
  2. نیازها و انتظارات زن و مرد به یک اندازه معتبر است. زوجین باید با درک متقابل و انجام وظایف همسری خود، زمینه آرامش یکدیگر را فراهم کنند و بدانند که شناخت و توجه به نیازهای طرف مقابل نقش اساسی در کاهش مشکلات زناشویی دارد.
  3. بهترین راه حل برای حل تعارض، توافق درباره موضوع پیش آمده و اتخاذ تصمیمی برای تامین انتظارات دوطرف است.
کد خبر 629796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.