ضرورت اجرای طرح توانمندسازی مهارتی دانشجویان با رویکرد اشتغال

رئیس مرکز فنی و حرفه‌ای شهرستان لنجان گفت: گزارش‌های ارائه شده نشان می‌دهد که بهترین شیوه آموزش، آموزش در محیط واقعی کار در کنار آموزش در مراکز دانشگاهی است، چرا که بر اساس آمار بیش از ۸۰ درصد این افراد جذب بازار کار می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا ملک‌پور امروز _چهارشنبه هفتم دی‌ماه_ در نشست با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان، دستیابی به نتایج مطلوب را در گرو داشتن مهارت دانست و اظهار کرد: توجه ویژه به توسعه کمی و کیفی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی از جمله مباحثی است که اکنون در مرکز فنی و حرفه‌ای شهرستان لنجان به مرحله اجرا رسیده است، چراکه داشتن مهارت‌های مناسب می‌تواند به ایجاد اشتغال در زمان حال و آینده کمک کند.

وی سطح مهارت دانشجویان را دغدغه کلیدی کنونی جامعه دانست و افزود: مربیان فنی و حرفه‌ای در کنار اساتید دانشگاه‌ها، بازیگران اصلی عرصه مهارت‌آموزی و زمینه‌ساز دستیابی به سطح دانش و مهارت نسل جوان هستند، همچنین ارائه آموزش‌های مهارتی توسط مربیان ماهر در کنار اساتید مجرب مراکز علمی و دانشگاهی دغدغه مهارت‌آموزی دانشجویان را کاهش خواهد داد.

رئیس مرکز فنی و حرفه‌ای شهرستان لنجان تربیت افراد متخصص، ماهر و آماده برای ورود به بازار کار را از سیاست‌های مشترک فنی حرفه‌ای و مراکز دانشگاهی دانست و تصریح کرد: مطالعات و گزارش‌های ارائه شده نشان می‌دهد که بهترین شیوه آموزش، آموزش در محیط واقعی کار در کنار آموزش در مراکز دانشگاهی است، بر اساس آمار بیش از ۸۰ درصد از این افراد جذب بازار کار شده و این طرح باعث افزایش بهره‌وری ملی می‌شود.

وی ادامه داد: افراد در آموزش محیط واقعی کار به واحدهای کارگاهی معرفی شده و تحت پوشش بیمه حوادث قرار می‌گیرند و با توجه به آمارهای ارائه شده در جذب افراد به بازار کار، نقش مهم مهارت‌آموزی در راستای کمک به ایجاد فرصت‌های شغلی و رفع معضل بیکاری به خوبی مطرح می‌شود.

ملک‌پور اضافه کرد: بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که کارجویان باید بتوانند با خلق موقعیت‌های جدید در راستای فرصت برای اشتغال، مهارت‌های مورد نیاز شغل‌های جدید را کسب کنند و از این طریق شانس اشتغال خود را در آینده افزایش دهند، از این رو استانداردهای شغل و شایستگی در فنی و حرفه‌ای، بر اساس این مولفه‌ها تدوین می‌شود.

وی با اشاره به ثمرات امضای تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان با مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان لنجان، گفت: شناسایی و تأمین نیازهای مهارتی دانشجویان، دانش‌آموختگان و کارشناسان شاغل در این واحد دانشگاهی، آینده‌پژوهی در حوزه مشاغل مورد نیاز صنایع و سایر واحدهای تولیدی و خدماتی، تهیه و تدوین استانداردها و دوره‌های مهارتی تکمیلی تمام سطوح تحصیلی به‌منظور تأمین، به‌روزرسانی و ارتقای منابع انسانی و تدوین و یکسان‌سازی استانداردها و سرفصل‌های آموزشی مشترک از اهداف این تفاهم‌نامه است.

رئیس مرکز فنی و حرفه‌ای شهرستان لنجان خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌ها و دوره‌های آموزشی در قالب نظام جامع آموزش مهارت و فناور، استفاده از ظرفیت امکانات علمی و اجرایی طرفین برای افزایش کیفیت دوره‌های آموزش، زمینه‌سازی طرفین در زمینه آموزش مشاغل، مهارت‌ها و فناوری‌های نوین و پیشرفته و صدور گواهینامه‌های معتبر بین‌المللی به متقاضیان کار از دیگر اهداف این تفاهم‌نامه است.

وی ادامه داد: امیدواریم با امضا این تفاهم‌نامه شاهد رشد و توسعه اقتصادی بر پایه عدالت و ارتقای دانش حرفه‌ای نیروی کار و مهارت‌افزایی، در اجرای طرح ملی «توانمندسازی مهارتی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با رویکرد اشتغال» در شهرستان لنجان باشیم.

کد خبر 629664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.