اگر مسئولان اجازه تولید برق بدهند، گرمایش صنایع را تامین می‌کنیم

عضو هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان ترکیبی نیرو حرارت و برودت ایران گفت: مهم‌ترین و اصلی‌ترین راهبرد برای اصلاح تراز مصرف گاز در کشور، توسعه CHP و CCHPها و تبدیل‌کردن نیروگاه‌های مقیاس کوچک به تولیدکنندگان حرارت و برودت است که نیازمند سرمایه‌گذاری اندکی است.

سیداحسان صدر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: همان‌طورکه هر سال در تابستان با مشکل تأمین برق مواجه هستیم، مصرف بی‌رویه گاز در زمستان نیز منجربه ناترازی در صنعت گاز شده و فشار آن به صنایع وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه نیروگاه‌های مقیاس کوچک در اولویت قطع گاز قرار دارد، افزود: بلافاصله گاز این نیروگاه‌ها قطع شد، این در حالی است که برق، زیرساخت سایر صنایع است و محدودیت مصرف گاز برای صنایعی همچون کاشی‌سازی تا سقف ۵۰ درصد اعمال شده است.

عضو هیئت‌مدیره انجمن CHP ایران گفت: مهم‌ترین و اصلی‌ترین راهبرد برای اصلاح تراز مصرف گاز در کشور، توسعه CHP و CCHPها و تبدیل‌کردن نیروگاه‌های مقیاس کوچک به تولیدکنندگان حرارت و برودت است. این اقدام نیازمند سرمایه‌گذاری اندکی است.

نیروگاه‌های کوچک مقیاس می‌توانند حرارت واحدهای صنعتی را تأمین کنند

صدر اضافه کرد: این نیروگاه‌ها غالباً در شهرک‌های صنعتی قرار گرفته‌اند و می‌توانند همزمان با تأمین برق مصرفی صنایع از محل انرژی تلف شده، حرارت واحدهای صنعتی مجاور را نیز تأمین کنند. با این اقدام مصرف گاز در آن شهرک‌های صنعتی به شدت کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه اگر به دنبال جبران کمبود گاز هستیم این اقدام اجتناب‌ناپذیر است، ادامه داد: خاموش کردن این نیروگاه‌ها منجر شده که مشتریان بالقوه حرارت تولیدی آن‌ها نتوانند به آنان اعتماد کنند، در نتیجه هیچ گاه نمی‌توان چنین برنامه‌ای را عملی کرد و واحدهای صنعتی از نیروگاه‌های مقیاس‌کوچک حرارت بخرند.

کاهش مصرف گاز صنایع با به کارگیری نیروگاه‌های کوچک مقیاس

عضو هیئت‌مدیره انجمن CHP ایران گفت: لازم است اجازه دهیم نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس در طول سال تولید برق داشته باشند و به مصرف‌کنندگان حرارت اثبات کنند که توانایی تولید برق و به دنبال آن حرارت مورد نیاز آن‌ها را دارند. با توجه به اینکه عمده مصرف گاز در فصل زمستان در حوزه گرمایشی است، با اجرای این روش و تأمین گرمایش مورد نیاز صنایع، می‌توان مصرف گاز را تا حد زیادی کاهش داد.

پرداخت مطالبات نیروگاه‌ها با ۱۳ ماه تأخیر

صدر در ادامه درخصوص پرداخت مطالبات نیروگاه‌های کوچک مقیاس از وزارت نیرو با بیان اینکه مشکل همچنان برقرار است، تصریح کرد: پول برق تولیدی این نیروگاه‌ها در شرایط فعلی که با تورم بیش از ۵۰ درصدی مواجه هستیم؛ با ۱۳ ماه تأخیر پرداخت می‌شود. این موضوع صدمه زیادی به نیروگاه‌ها می‌زند و این واحدها عملاً زمانی پول را دریافت می‌کنند که ۴۰ درصد ارزش آن از بین رفته است.

وی ادامه داد: این در حالی است که تولیدکنندگان برق از ۶ ماه پیش از تولید هزینه می‌کنند تا بتوانند نیروگاه‌ها را سرپا نگه دارند و هزینه برق تولیدی خود را ۱۸ ماه بعد دریافت می‌کنند. همین موضوع باعث شده بسیاری از فعالان و سرمایه‌گذاران این حوزه به دنبال اجرای طرح‌های توسعه خود نباشند.

مسئله یکسان‌سازی نرخ فروش برق حل نشده باقی ماند

عضو هیئت مدیره انجمن CHP ایران گفت: به رغم پیگیری‌های انجام شده، موضوع یکسان‌سازی نرخ فروش برق هنوز به نتیجه نرسیده و این مسئله عملاً بایگانی شد. نرخ برق تابستانه همچنان پایین است. وزارت نیرو به تازگی همکاری‌هایی انجام داده اما منتظر نتایج عملی هستیم تا فعالیت در این صنعت به صرفه بوده و سرمایه‌گذاران ناچار به تعطیلی نیروگاه‌های خود نباشند.

کد خبر 629638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.