پیغام مذاکره بعد از ناکامی در ناامنی

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه، هفتم دی‌ماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پیغام مذاکره بعد از ناکامی در ناامنی» نوشت: مراسم وداع با ۲۰۰ شهید گمنام دفاع مقدس روز گذشته همزمان با سالروز شهادت ام‌الائمه حضرت فاطمه (س) در پایتخت برگزار شد.

رئیس‌جمهور در ابتدای این مراسم که با حضور باشکوه مردم تهران در مقابل دانشگاه تهران و از ساعت هشت صبح ششم دی آغاز شد، ضمن تسلیت شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: اگرچه شناخت شخصیت فاطمه اطهر (س) کاری بسیار سخت است، اما سیره ایشان به‌عنوان الگویی برای بشریت پیش روی ما قرار دارد.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه شناخت سیره فاطمه زهرا (س)، قول او، فعل او و زندگی او برای ما قابل دستیابی است، افزود: یکی از ویژگی‌های ایشان صدق بود و صدیق کسی است که تمام زندگی او صدق باشد و گفتار و کردارش یکدیگر را تصدیق کند. همین صداقت او بود که به شهادت ختم می‌شود.

رئیسی با بیان اینکه فاطمه اطهر (س) یک شخصیت بزرگ و تحول‌گرا در تاریخ است، اظهار کرد: پیامبر گرامی اسلام (ص) در مدینه یک تحول تمدنی ایجاد کرد. پیامبر جامعه‌ای بنا کرد که زیربنای آن توحید، اخلاق، معنویت و عقلانیت بود و همه شئون اجتماعی آن مبتنی بر یک اصولی قرار داشت که بشریت را به سوی مکارم اخلاق سوق می‌داد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه پیامبر (ص) به‌دنبال تربیت انسان‌هایی مثل ابوذر، سلمان، مقداد و انسان‌هایی بود که تمام وجودشان احساس مسئولیت باشد و در پرتو خداخواهی، دگرخواه باشند، تصریح کرد: فاطمه زهرا (س) دید که پس از رحلت پیامبر (ص) همه زحمات ایشان در حال از بین رفتن است و کسانی که به‌دنبال قومیت‌گرایی، نفسانیات، تفرعن و خودخواهی بودند، می‌خواهند با شعارهایی جامعه را دچار انحراف کنند.

آیت‌الله رئیسی خاطرنشان کرد: حضرت فاطمه (س) برای صیانت از میراث گرانقدر پیامبر و پاسداری از رسالت رسول و ولایت ولی به میدان آمد تا نقاب از چهره نفاق کنار بزند. ایشان با سلاح خطبه‌های آتشین خود که جلوه‌ای از جهاد تبیین بود به میدان آمد، چرا که دیدبان تیزبینی بود و خوب می‌دید که چه اتفاقی برای بشریت در حال رخ دادن است.

فاطمه اطهر (س)؛ نخستین شهید مبارزه با نفاق

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه بسیاری انحراف را در زمان خودش درک نمی‌کنند، جامعه را درست نمی‌شناسند و نمی‌توانند فتنه‌ها را درست ارزیابی کنند، گفت: حضرت فاطمه (س) بنای انحراف را می‌دید و می‌دید که این انحراف چقدر عمیق و بزرگ خواهد شد، پس با دو سلاح خطبه‌های آتشین و روشنگر و اشک‌های روشنگر دیدگانش به دفاع از حریم ولایت و قرآن برخاست و لذا اولین شهیده مبارزه با نفاق، فاطمه اطهر (س) است.

پیغام مذاکره بعد از ناکامی در ناامنی

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ببینید مردم ایران را» نوشت: روز گذشته مراسم تشییع گمنامانی بود که نام آن‌ها در تاریخ جاودانه شده است.

شهدایی که اگرچه نامی از آن‌ها در میان نبود، اما برای کسی که در راه خدا و اهل بیت علیهم‌السلام جان می‌بازد، چه باک که به تأسی از فاطمه زهرا (س) گمنام تشییع شود. آن‌ها به تعبیر بنیانگذار انقلاب اسلامی «شمع محفل بشریت‌اند»؛ یعنی نه تنها شاهدان زنده و جاودانه تاریخ هستند که راه را برای گمراهان روشن می‌کنند. امسال روز تشییع شهدای گمنام _که همه ساله در سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا برگزار می‌شود_ پیام ویژه‌ای داشت.

این روز، روز دعوت شهدا بود. شهدا دیروز نه میهمان مردم، که میزبان آن‌ها بودند.

پیام آنها، اما دعوت به ولایت، دعوت به وحدت و برائت از فتنه بود؛ فتنه‌ای که قریب به سه ماه است با تدارک همه‌جانبه دشمنان شناخته شده ایران اسلامی در قالب جنگ احزاب، بر کشور تحمیل شده است و آفرین بر این ملت قدرشناس، که به این دعوت لبیک گفتند و با حضور میلیونی خود در سراسر کشور، بار دیگر با آرمان‌های شهدا تجدید میثاق کردند و پیمان بستند که این راه را با قدرت و قوت پیش خواهند برد. اجتماع میلیونی مردم ایران، بار دیگر فضاسازی‌های رسانه‌های دروغ‌پرداز و مواجب‌بگیر دشمن را رسوا کرد.

آن‌ها بدون شک این حضور میلیونی را دیدند، اما سانسور می‌کنند، در حالی که از دیدن واقعیت‌گریزی نیست. همزمان با سالروز شهادت دخت نبی مکرم اسلام، حضرت فاطمه زهرا (س)، پیکرهای مطهر ۴۰۰ شهید گمنام دفاع مقدس روز گذشته با حضور ملت قدرشناس ایران اسلامی در سراسر کشور تشییع و به خاک سپرده شد.

این شهدا مربوط به عملیات‌های «بدر»، «رمضان»، «کربلای ۵»، «کربلای ۶»، «والفجر یک»، «بیت‌المقدس» و تک دشمن در سال ۱۳۶۷ در مناطق «شرق دجله»، «شرق بصره»، «شلمچه» و «سومار» هستند. این مراسم در تهران نیز با تشییع پیکر ۲۰۰ شهید گمنام از مقابل در دانشگاه تهران برگزار شد که سخنران ویژه این مراسم رئیس‌جمهور بود.

در بخشی از مراسم بیرق‌های عزای حضرت فاطمه زهرا (س) و پرچم‌های متبرک حرمین شریفین، سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) و پرچم کشورمان در میان مردم به اهتزاز درآمد. همچنین بر روی برخی از تابوت‌های حامل پیکرهای شهدا، تصاویری از شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس نصب شده بود، که حکایت از مهیا شدن عاشقان و دوستداران سردار دل‌ها و قهرمان مقاومت برای استقبال از سومین سالگرد این شهید عزیز بود.

به معاندین رحم نخواهیم کرد

در این مراسم، سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور طی سخنانی با اعلام اینکه آغوش ملت برای همه آن‌هایی که دچار فریب شدند باز است، گفت به معاندین رحم نخواهیم کرد.

رئیسی در جمع تشییع‌کنندگان پیکر شهدا با بیان اینکه پیامبر (ص) مردم را به علم، تعقل، اندیشه، دوست داشتن یکدیگر و کنار گذاشتن فکر جاهلی دعوت کرد، اظهار کرد: با این حال کسانی دنبال قومیت‌گرایی و نفسانیت بوده و قصد به انحراف کشاندن جامعه اسلامی را داشتند، اما فاطمه اطهر (س) به میدان آمد تا نقاب را از چهره نفاق کنار بزند. فاطمه (س) با خطبه‌های آتشینش، روشنگری کرد. خیلی‌ها گفتند خانم شما خودتان را ناراحت نکنید، مگر اتفاقی افتاده است؟ اما او می‌دید چه اتفاقی برای بشر در حال رخ دادن است.

وی ادامه داد: بسیاری هستند که جامعه را درست نمی‌شناسند و نمی‌توانند فتنه‌ها را درست ارزیابی کنند، اما فاطمه (س) ۲۵ سال خانه‌نشینی حضرت علی (ع)، پاره‌های جگر امام حسن (ع)، گودال قتلگاه، کاخ ستم یزیدیان و انحراف عالم اسلام را می‌دید. او با اشک‌ها و خطبه‌های آتشینش روشنگری کرد و نقاب از چهره نفاق کنار زد.

پیغام مذاکره بعد از ناکامی در ناامنی

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سراب ارزانی با خودروی وارداتی؟» نوشت: قیمت خودرو پا به پای نرخ ارز در بازار در حال پیشروی است و تازه‌ترین گزارش‌ها از رشد تا ۱۴ درصدی نرخ‌ها در بازار طی یک هفته اخیر خبر می‌دهند. از سوی دیگر با آغاز واردات خودروها، شواهد حاکی از قیمت زیاد خودروهای خارجی است.

هر چند مسئولان وزارت صمت وعده دادند که در نیمه نخست سال آینده و با پیشرفت روند واردات خودرو، باید شاهد کاهش قیمت‌ها بود. به گزارش خراسان، با ورود خودرو به بورس کالا و نیز تدابیر دیگر صورت گرفته توسط خودروسازان، شاهد روند رو به رشد تولید و عرضه خودرو هستیم، اما جهش نرخ ارز در هفته‌های اخیر، همچنان بهبود وضعیت قیمت خودرو در بازار آزاد را با چالش مواجه کرده است.

گزارش مهر آخرین وضعیت قیمت خودروها در حدود یک هفته اخیر را به صورت جدول نشان می‌دهد. طبق این جدول، تنها در بازه زمانی بیست‌وهفتم آذر تا ششم دی، قیمت خودرو در بازار تا بیش از ۱۴ درصد رشد داشته است.

در این حال، نگاه‌ها در بازار خودرو به واردات خودرو نیز دوخته شده است. بعد از ۴ سال قرار است قفل واردات شکسته شود و آن طور که گفته می‌شود، قرار است تا پایان سال ۱۰۰ هزار خودرو وارد کشور شود.

این رقم هر چند تنها یک پنجم کسری سالانه بازار خودرو را پاسخ می‌دهد، اما به طور بالقوه می‌تواند به تغییر فضای بازار خودرو کمک کند. به تازگی نیز اولین محموله از خودروها وارد شدند. خودروهایی از برند کیا که بنا بر گزارش روزنامه ایران، سفارش کشور هند است.

با این حال به نظر می‌رسد این خودروها در گام اول آن چنان که گفته می‌شد، اقتصادی از آب در نمی‌آید. وزارت صمت تاکید کرده که سهم واردکننده تنها ۱۵ درصد سود خواهد بود، اما گزارش روزنامه ایران حاکی از آن است که قیمت این خودروهای جدید بین ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان است و این به منزله تعرفه بیش از ۹۰ درصدی آن‌ها است. البته باز معلوم نیست به واسطه کمبود خودرو در بازار یا علاقه برخی خریداران به خودروهای خارجی، این ارقام در بورس کالا تا چه حد افزایش خواهد یافت.

در همین حال دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در پاسخ به این پرسش که با توجه به این‌که این خودروها قرار است در بورس عرضه شود، برخی از تحلیل‌گران بیان می‌کنند که نباید منتظر ارزانی خودرو باشیم؛ چراکه این خودروها با قیمت پایه وارد بورس کالا می‌شوند و به یک‌باره ۲ برابر قیمت پایه از بورس بیرون خواهند آمد؛ اتفاقی که درباره دیگنیتی و لاماری افتاد و دو میلیاردی شدند، می‌گوید: به احتمال قریب به یقین این اتفاق می‌افتد.

پیغام مذاکره بعد از ناکامی در ناامنی

کد خبر 629634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.