تراموا پاسخگوی سفرهای درون‌شهری پایتخت نیست

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: تراموا در حال حاضر توانایی پاسخگویی به تقاضای سفرهای درون‌شهری پایتخت را ندارد.

سیدجعفر تشکری‌هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: شهروندانی که تمایل به استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی دارند، اگر امکان سرمایه‌گذاری در این بخش را دارند، می‌توانند به آن به چشم یک فرصت مناسب نگاه کنند.

وی با بیان اینکه نمی‌توان با وجود قیمت پایین بلیت‌های اتوبوس و مترو انتظار سرمایه‌گذاری داشت، افزود: در مواقع عادی یک مسافر برای تردد با استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی باید مبلغی حدود ۲۰ هزار تومان را صرف خرید بلیت کند، همین مسافر در حال حاضر تنها با پرداخت مبلغی حدود دو هزار تومان می‌تواند از تمام خطوط مترو بهره‌مند شود و با توجه به اینکه این هزینه برای شهرداری کافی نیست، شهرداری برای جبران مابقی منابع کسر شده، مبلغی را به صورت یارانه پرداخت می‌کند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران با طرح این پرسش که آیا سرمایه‌گذار حاضر است تنها با دریافت دو هزار تومان در پایتخت نگاه مثبتی به سرمایه‌گذاری در بخش تراموا داشته باشد؟ ادامه داد: پاسخ به این سوال که آیا شهرداری توان پرداخت مابقی هزینه را به صورت یارانه در خود می‌بیند یا خیر؟، منفی است، بنابراین باید تفاوت هزینه برای سرمایه‌گذار جبران شود که این امر برعهده شهرداری است، لذا باید هزینه‌ها در مسائل مهم شهری استفاده و صرف امور غیرضروری شود.

وی گفت: فعالیت‌هایی که در خصوص حمل‌ونقل عمومی انجام می‌شود، باید برای شهرداری منبع درآمد مناسبی را داشته باشد که در حال حاضر خرید واگن، تعمیرات و اورهال قطارهای شهری در اولویت تمام مدهای حمل‌ونقلی قرار دارد.

تشکری‌هاشمی تصریح کرد: منابع موجود در شهرداری تهران باید مختص خرید قطعات یدکی و تعمیرات و پس از آن خرید واگن‌های جدید باشد، اگر در شبکه مترو واگن‌های جدیدی تأمین شود، روزانه می‌تواند حدود چهار میلیون مسافر را جابه‌جا کند.

وی با بیان اینکه در شهر بزرگی همچون تهران می‌توان برای ساخت تراموا اقدام کرد، اما در حال حاضر به علت وضعیت فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی از جمله مترو نمی‌توانیم منابع خود را صرف ساخت آن کنیم، اظهار کرد: ابتدا باید خطوط باقی مانده مترو را تکمیل کنیم سپس خطوط جدید را به بهره‌برداری برسانیم، واگن‌های نو خریداری، واگن‌های فرسوده را اورهال کنیم و سپس به فکر ایجاد خط تراموا باشیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: تراموا در حال حاضر توانایی برطرف کردن تقاضای سفرهای درون‌شهری پایتخت را ندارد. در بحث ایمنی نیز باید مطالعات بیشتری انجام شود. نگاه متفاوتی نسبت به این موضوع درون مدیریت شهری وجود دارد؛ ابتدا همه باید به یک نگاه مشترک برسند و سپس در مورد آن صحبت کرد، بنابراین اولویت نخست، خرید واگن سپس تعمیرات واگن‌های موجود، همچنین توسعه خطوط اتوبوسرانی و افزایش تعداد اتوبوس در سطح شهر است که در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد.

کد خبر 629547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.