برترین جراح مغز در جهان کیست؟

پروفسور مجید سمیعی که اصالتی رشتی دارد در طول زندگی خود جوایز از مراکز علمی مختلف دریافت کرده است؛ این پزشک ایرانی طی دو سال پی‌درپی به عنوان برترین جراح مغز جهان معرفی شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه ایران اسلامی به‌واسطه بهره‌مندی از توانمندی‌های جوانان نخبه، در بسیاری از علوم به خودکفایی رسیده است. خبرگزاری ایمنا همسو با دیگر نهادها، نگاه حمایتی ویژه‌ای از استعدادهای درخشان این دیار دارد؛ از طرفی باید از ظرفیت نخبگان به نحو شایسته در راستای توسعه و رفع مشکلات بهره‌مند شویم.

از این رو این رسانه در راستای یکی از رسالت‌های خود که معرفی نخبگان ایران اسلامی است؛ سه‌شنبه هر هفته به معرفی یکی از نخبگان کشور خواهد پرداخت. این هفته ایمنا، به سراغ «مجید سمیعی» رفته و آنچه می‌خوانید گوشه‌ای از سوابق و دستاوردهای این نخبه ایرانی است.

بیوگرافی مجید سمیعی

مجید سمیعی از خانواده‌ای رشتی ولی در تهران متولد شد. وی پس از عزیمت خانواده از تهران به رشت و اقامت در محله تلفن‌خانه تحصیلات ابتدایی خود را آغاز کرد و دوره متوسطه را نیز در دبیرستان شهید بهشتی به پایان رساند. سمیعی پس از گذراندن دوره متوسطه عازم آلمان شد و رشته‌های زیست‌شناسی و پزشکی را در دانشگاه یوهانس گوتنبرگ شهر ماینتس به پایان رسانید و سپس دوره تخصص جراحی مغز و اعصاب را زیر نظر کورت شورمن شروع کرد و در سال ۱۳۴۹ به اخذ درجه تخصص در این رشته نائل شد.

وی در سال ۱۳۵۶، ریاست بیمارستان جراحی مغز و اعصاب را در شهر هانوفر به عهده گرفت در همین سال کرسی جراحی مغز و اعصاب نیز در دانشگاه لیدن هلند به وی واگذار شد. در سال ۱۳۶۶ دانشگاه ماینتس تصدی کرسی جراحی مغز و اعصاب را به وی پیشنهاد کرد و سمیعی در سال ۱۳۶۷ با قبول تصدی کرسی جراحی مغز و اعصاب در دانشگاه هانوفر مشغول به کار شد. از سال ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۱ ریاست انجمن بین‌المللی قاعده‌جمجمه را به عهده داشت و در سال ۱۳۷۱ به ریاست فدراسیون جهانی انجمن‌های قاعده جمجمه انتخاب شد.

سوابق اجرایی مجید سمیعی

سمیعی در اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی از عوامل اصلی توسعه جراحی قاعده جمجمه بود و همچنان به جراحی در این زمینه می‌پردازد. وی از جراحان پیشرو مغز و اعصاب در زمینه جراحی میکروسکوپی داخل جمجمه‌ای است. در ادامه به گوشه‌ای از فعالیت‌های این دانشمند ایرانی می‌پردازیم:

تأسیس مرکز بین‌المللی INA: در دهه ۱۹۹۰ یک مرکز خصوصی بین‌المللی علوم اعصاب که تحت عنوان International Neuroscience Institute توسط مجید سمیعی تأسیس شد که بنای این مرکز برگرفته از شکل مغز است؛ مرکز INA در شهر هانوفر آلمان واقع است و ریاست آن را مجید سمیعی و فرزندش امیر سمیعی بر عهده دارند.

ساخت بیمارستان در رشت: در اسفند ۱۳۸۷ با حضور گرهارد شرودر، صدراعظم سابق آلمان در رشت ساخت «بیمارستان فوق تخصصی جنرال ۴۰۰ تختخوابی پروفسور سمیعی» آغاز شد.

مرکز تحقیقات سرطان‌شناسی رشت: در یازدهم شهریور ۱۳۹۳ عملیات اجرایی احداث بزرگترین مرکز تحقیقات سرطان‌شناسی خاورمیانه با هدایت سمیعی در رشت آغاز شد.

جوایز و افتخارات مجید سمیعی

این دانشمند ایرانی در طول زندگی خود جوایز بسیاری از سازمان‌ها دانشگاه و پژوهشگاه‌های مختلف کشورهای جهان دریافت کرده که بخشی از این جوایز و افتخارات عبارت است از:

  • جایزه حلقه لایبنیتز: گروه خبرنگاران هانوفر جایزه حلقه لایبنیتز هانوفر را در سال ۲۰۱۳ به مجید سمیعی اهدا کرد.
  • جایزه برترین جراح مغز سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴: فدراسیون جهانی جوامع جراحی مغز در سال ۲۰۱۳ مجید سمیعی را به عنوان جراح مغز سال معرفی کرد. در سال ۲۰۱۴ نیز وی جایزه برترین دانشمند و جراح مغز و اعصاب به انتخاب آکادمی بین‌المللی جراحان مغز و اعصاب را دریافت کرد.
  • کلید طلایی رشت: در شهریور ۱۳۹۶ شهرداری رشت نخستین کلید طلایی رشت را در مراسمی به مجید سمیعی اهدا کرد.
  • در سال ۱۳۷۹ (۲۰۰۱) عنوان رئیس افتخاری فدراسیون جهانی انجمن‌های مغز و اعصاب را دریافت کرد.
  • در سال ۱۳۸۳ (۲۰۰۵) به‌عنوان سخنران افتخاری در دپارتمان جراحی مغز و اعصاب دانشگاه یوهان ولفگانگ گوته و فرانکفورت آن ماین حضور یافت.
  • در سال ۱۳۸۵ (۲۰۰۷) عنوان پزشک جهانی را از آن خود کرد.
  • در سال ۱۳۸۵ تالار مشاهیر علم و فرهنگ ایران به نام او ثبت شد.
  • در سال ۱۳۸۸ (۲۰۱۰) مدال انجمن جراحی مغز و اعصاب آمریکا را دریافت کرد.
  • در سال ۱۳۹۲ (۲۰۱۴) به‌عنوان بهترین جراح مغز و اعصاب جهان جایزه نورون طلایی را دریافت کرد.
  • در سال ۱۳۹۵ (۲۰۱۷) به‌علت تحقیقات بسیار ارزشمند بین‌المللی و جهانی ایشان و مشارکت‌هایی که در تحقیقات بالینی در علوم اعصاب داشتند، دکترای افتخاری دانشگاه اسکودار را دریافت کرد.
کد خبر 629462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.