پیام وزیر کشور به مناسبت روز ملی ایمنی دربرابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی

نایب‌رئیس شورای عالی مدیریت بحران کشور در پیامی نوشت: روز ملی ایمنی دربرابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی فرصت مغتنمی است تا با مرور ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها و درک بیشتر ریسک سوانح، آگاهی‌های عمومی جامعه را ارتقا بخشیم و با کاهش آسیب‌پذیری‌ها از تلفات جانی و خسارات اقتصادی حوادث بکاهیم.

به گزارش ایمنا، احمد وحیدی، وزیر کشور، به مناسبت روز ملی ایمنی دربرابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی در پیامی نوشت: پنجم دی سالروز وقوع زلزله غم‌بار بم در سال ۱۳۸۲ است که در آن هزاران نفر از مردم نجیب کشورمان ظرف مدت چند ثانیه به کام مرگ فرورفتند. با وجود گذشت چندین سال از آن حادثه حزن‌آور، هنوز هم یاد و خاطره آن عزیزان در اذهان عمومی باقی مانده است. اما به یقین آنچه می‌تواند تلخی این مصائب را کاهش دهد، درس‌آموزی از گذشته برای همه اعم از مسئولان و مردم و برداشتن گام‌های عملی برای ساختن جامعه‌ای ایمن است.

نایب‌رئیس شورای عالی مدیریت بحران کشور ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه و شرایط آب‌وهوایی از بدو پیدایش همواره شاهد وقوع حوادث طبیعی گوناگون بوده است. وقوع هرساله زلزله‌های مرگبار، سیل‌های ویرانگر، خشکسالی و کم‌آبی‌های طولانی و گسترده و بحران ریزگردها، تنها نمونه‌هایی از سیمای واقعی حوادث طبیعی کشور است.

وحیدی اضافه کرد: متاسفانه بررسی‌های آماری بیانگر روند افزایشی در تعداد و پیچیدگی رخدادهاست. دلیل این موضوع، وجود آسیب‌پذیری‌های فیزیکی، اقتصادی و زیست‌محیطی است که تداوم وضعیت موجود می‌تواند روند توسعه کشور را با چالش اساسی مواجه کند.

وی یادآور شد: شعار امسال بر اساس شرایط کنونی جامعه و نیاز به همراهی و پشتیبانی بیش از پیش از خادمان ملت «دولت و ملت همدل و هم‌زبان، ایمنی ایران اسلامی» نام‌گذاری شده است. بر این اساس، به همه دست‌اندرکاران و همکاران محترم در این عرصه مهم توصیه می‌کنم با تمرکز بر عوامل به‌هم‌پیوسته و در حال رشد ریسک حوادث مانند شهرنشینی و توسعه شهری بی‌برنامه، مدیریت ضعیف کاربری زمین، مهاجرت و تغییر اقلیم، برای تعیین برنامه‌های عملی به‌منظور افزایش تاب‌آوری جامعه و کاهش تلفات جانی و خسارات اقتصادی ناشی از وقوع حوادث طبیعی اقدام کنند.

وزیر کشور تصریح کرد: قطعا گردآوری و ثبت سیستماتیک آثار و خسارات، ارزیابی و تحلیل ریسک، تعیین و پایش خطوط مبنا برای ارزیابی پیشرفت‌ها موثر خواهد بود. همراهی و اهتمام ملت بزرگوار در یاری رساندن به همدیگر در حوادث طبیعی، آموزش عمومی، حمایت از ابتکارات و فعالیت‌های علمی، تدوین دستورکارها و اجرای آن‌ها، نظارت بر ساخت‌وسازها، ظرفیت‌سازی نهادی و نیروی انسانی، به‌کارگیری تجهیزات و ابزارهای لازم، استفاده از فناوری‌های نوین، توسعه سیستم‌های هشدار و پایش و اتخاذ سیاست‌های راهبردی ازجمله مواردی است که زمینه را برای نیل به اهداف مدنظر فراهم می‌آورد که لازم است دست‌اندرکاران امر مدیریت بحران با همکاری و هماهنگی بیش از پیش و با حساسیت موضوع را پیگیری کنند.

وحیدی افزود: در پایان، ضمن گرامیداشت دوباره یاد و خاطره درگذشتگان زلزله اندوهناک بم و تشکر و قدردانی از همه کسانی که در مراحل نجات، امداد، کمک‌رسانی و بازسازی مناطق آسیب‌دیده ناشی از مخاطرات طبیعی و تامین سرپناه دائمی برای آسیب‌دیدگان حادثه تلاش کردند، از درگاه پروردگار قادر متعال برای تلاشگران عرصه ایمنی جامعه صحت، سعادت و توفیق هرچه بیشتر در این مسیر ارزشمند را مسئلت دارم.

کد خبر 629460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.