۶ دی ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
پای مکتب حاج‌قاسم

« سردار دل‌ها همیشه تاکید زیادی به شناخت شهدای دفاع مقدس داشت، شهدایی که جانانه پای این سرزمین و خاک ایستادند و از بذل جان دریغ نورزیدند. برای همین دانش‌آموزانی که پای مکتب حاج‌قاسم نشستند از او علاقه به شهدا و کار کردن برای آنها را آموختند.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، حاج‌قاسم سلیمانی تنها یک انسان یا یک سردار سپاه نبود، بلکه رفتار و سیره و تمام سکناتش نشان از یک مکتب داشت. چه آنکه خود حاج‌قاسم یک مکتب بود. مکتبی که از آغاز مبارزات انقلابی و دفاع مقدس شکل گرفت و زمان شهادت وی به بلوغ رسید. سردار دل‌ها همان‌طور که بر دل‌ها حکومت می‌کرد، باید بر عقل‌ها هم حکومت کند، او نمونه کاملی برای الگو برداری است، او هم در زندگی فردی و هم در زندگی اجتماعی، هم در میدان نبرد و هم در جمع دوستان مصداق واقعی یک انسان آزاده بود.

سردار دل‌ها همیشه تاکید زیادی به شناخت شهدای دفاع مقدس داشت، شهدایی که جانانه پای این سرزمین و خاک ایستادند و از بذل جان دریغ نورزیدند. برای همین دانش‌آموزانی که پای مکتب حاج‌قاسم نشستند از او علاقه به شهدا و کار کردن برای آنها را آموختند. نمونه این دانش‌آموزان را می‌شد در غرفه‌های دانش‌آموزی دید که چند روزی در جزیره کیش پای کار معرفی شهدای غواص آمده بودند.

دانش‌آموزان دهه نودی که برخی حتی در زمان تشییع شهدای غواص هم به دنیا نیامده بودند، اما هر کدام تلاش داشتند تصویر بهتری از شهدای غواص و مظلومیت آنها به نمایشگاه بگذارند.

نمایشگاه دانش‌آموزان در معبر عشق که در پارک ماهیگیر برپا شده بود، شامل ۱۸ غرفه بود که محصلان ۱۸ مدرسه جزیره کیش با خلاقیت‌های مختلف از جمله هنرهای تجسمی نقاشی، مجسمه‌سازی و ماکت‌سازی، دل‌نوشته‌ها به شهدای غواص، عکاسی و ایده‌های دیگر آنها را آراسته بودند.

پای مکتب حاج‌قاسم

محمد امین زنگنه، دانش‌آموز مدرسه امیرکبیر در خصوص غرفه این مدرسه می‌گوید: در این غرفه از وسایلی چون نارنجک، مین، بی سیم و پوتین که در جنگ تحمیلی مورد استفاده بوده‌اند، قرار گرفته‌اند و نقاشی و کاردستی‌ها نیز کار دانش‌آموزان مدرسه است.

امیرحسین شکل آبادی، دانش‌آموز دبستان ابن‌سینا با بیان اینکه شعار غرفه این دبستان مظلومیت، سادگی و سکوت همانند خود شهداست، متنی که به دیوار غرفه نوشته شده را به صورت بلندخوانی اجرا کرد: «شهدای غواص با آن لباس‌های سیاه در دل تاریک شب، در سکوت، بدون هیاهو، آرام آرام به دل آب زدند تا صبح ظفر را به ارمغان آورند و در نهایت مظلومانه به بی‌رحمانه‌ترین شکل ممکن سرشار از عشق به امنیت کشور به شهادت رسیدند. این غرفه نیز خواسته با سادگی خویش بدون هیچ رنگ و لعابی، نهایت مظلومیت شهدای غواص را تداعی و به نمایش بگذارد.»

مهدیه کریمی، دانش‌آموز دبستان هاجر با بیان اینکه غرفه این مدرسه با نمادهایی چون آب و سبزه‌زارهای اروند و پیکر دو شهید دست بسته طراحی شده و تعدادی از عکس‌های شهدای این عملیات در غرفه استفاده شده است، می‌گوید: از طریق سخنرانی‌ها و خاطره‌گویی راویان دفاع مقدس با شهدای غواص آشنا شده است.

وی تاکید می‌کند: در مدرسه هاجر به فعالیت‌های مذهبی و انقلاب اهمیت داده می‌شود و این موضوع باعث شده دانش‌آموزان به فعالیت در چنین برنامه‌هایی علاقه‌مند شوند.

غرفه دبیرستان بعثت تا حدودی متفاوت از دیگر غرفه‌ها بود که زهرا ازلی در این‌باره می‌گوید: در گوشه‌ای از غرفه، پیکر یک شهید غواص گذاشته‌ایم که دست‌هایش را بسته‌اند و در بخش دیگری از غرفه نیز با توجه به نقش مهم مادران شهدا، یک مادر شهید بالای سر تابوت فرزندش نشسته است.

یکی از غرفه‌ها وصیت‌نامه شهدای غواص را در برگه‌هایی چاپ کرده و به نیت هر شهید یکی از برگه‌ها را به بازدیدکنندگان اهدا می‌کردند. یکی از غرفه‌ها نیز در خلاقیتی جالب ماهی‌های کاغذی را درست کرده بود که مشخصات هر کدام از شهدا بر روی آن نوشته شده بود.

پای مکتب حاج‌قاسم

کد خبر 629457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.