حضرت زهرا(س) نخستین شهیده راه ولایت

امام جمعه موقت اصفهان ولایت را مهم‌ترین بنیان اسلام دانست و گفت: حضرت زهرا (س) در آن زمان بیان کرد که اگر می‌خواهید دین بر اسلوب خود پابرجا باشد باید اصل مسئله ولایت اهمیت داشته باشد.

حجت الاسلام سید احمد محمودی در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا، با تسلیت فرارسیدن سالروز رحلت حضرت زهرا (س) اظهار کرد: در زندگی حضرت زهرا (س) بُعد شخصیت معنوی و صفات برجسته انسانی به جای خود محفوظ است اما درباره مسائل اجتماعی و سیاسی یکی از دغدغه‌های مهم ایشان پس از رحلت رسول اکرم (ص) موضوع ولایت‌مداری بوده است.

وی حساسیت و دغدغه حضرت زهرا (س) در این مسئله را به اندازه‌ای دانست که برای تبیین و احقاق آن در این مسیر به شهادت رسید و خاطرنشان کرد: بنابراین می‌توان گفت وی را نخستین شهیده راه ولایت و تبیین مسائل ولایت‌مداری نامید و از جهات مختلف کوشید که این مسئله را در آن جامعه روشن کند.

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به تلاش‌های مختلف حضرت برای احقاق حق در این زمینه گفت: وی ابتدا از طریق و گفتمان وارد عمل شد و در قالب آن برای افراد آن جریان سخنان پیامبر را بیان کرد و رابطه پیغمبر (ص) را با خاندان عصمت و طهارت یادآور شد.

وی راه دوم را سخنرانی معروف حضرت زهرا (س) به نام خطبه فدکیه عنوان کرد و ادامه داد: اکثر قریب به اتفاق انصار و مهاجران نیز این موضوع را بیان کرده‌اند که حضرت با ابهتی مانند پیامبر به سمت مسجد رفت و خطبه محکمی را در رابطه با فلسفه وجودی اسلام بیان کرد این خطبه تأثیر خود را گذاشت و مردم از نظر روحی و احساسی دچار تغییراتی شدند که در جامعه نیز این تغییرات احساس شد.

تلاش برای معرفی حق ولایت

حجت‌الاسلام محمودی گفت: پس از این جریان نیز نیز از طریق مبارزه منفی حضرت تلاش کرد به گونه‌ای به مردم بفهمانند که حق ولایت را ادا نکرده‌اند و وصیت نامه حضرت زهرا نیز به همین دلیل است.

وی با اشاره به خطرات موجود بر ضد دین تصریح کرد: حضرت زهرا (س) دغدغه بسیار والایی را در این زمینه داشت زیرا از بین نرفتن اساس دین و از بین نرفتن زحمات پدر وی مبنی بر آن است که مردم در محوریت ولایت و امامت باشند و اگر این مسئله لطمه بخورد نماز و روزه و حج و دیگر احکام فقهی و مسائل دیگر اسلام نیز دچار تزلزل خواهد شد.

امام جمعه موقت اصفهان اظهار کرد: حضرت زهرا (س) در آن زمان بیان کرد که اگر می‌خواهید دین بر اسلوب خود پابرجا باشد باید اصل مسئله ولایت اهمیت داشته باشد.

ولایت، مهم‌ترین بنیان اسلام

وی خاطرنشان کرد: در حدیثی از امام صادق (ع) نیز بیان شده که بنیان اسلام بر پنج چیز است که مهم‌ترین آن ولایت است زیرا اگر ولایت نباشد عبادات دیگری مانند نماز و حج در آن چهارچوب خاصه خود قرار نمی‌گیرد.

حجت‌الاسلام محمودی در ادامه اظهار کرد: در آن مقطع زمانی هیچکس به اندازه حضرت زهرا (س) این چنین حساسیت بر روی مسئله ولایت نداشت و برخی نویسندگان این مسئله را بیان کردند که چرا خود حضرت علی (ع) وارد مسئله نشدند که پاسخ این است که اگر وی وارد می‌شدند شبهات زیادی وارد می‌شد و وی را طالب قدرت می‌پنداشتند.

وی دلیل رد بیعت مردم را جلوگیری از همین شبهات دانست و افزود: باتوجه به سخنان رهبر معظم انقلاب پیرامون شخصیت والای حضرت زهرا (س) می‌توان گفت وی نخستین مدافع راه ولایت بود و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند حضرت نخستین شهیده راه ولایت است.

امام جمعه موقت اصفهان با تاکید بر اینکه باید از دغدغه‌های این بانوی بزرگوار در جامعه خود استفاده کنیم، ادامه داد: آن حضرت چندین دغدغه داشت و یکی از موارد آن ولایت‌مداری است و دیگری دغدغه عصمت و عفت است که حضرت نیز در زندگی خود نیز پیگیر بودند.

وی اظهار امیدواری کرد با ادامه راه این بزرگوار بتوانیم همه‌ی عرصه‌های زندگی حضرت زهرا را به عنوان الگوی خود قرار دهیم.

کد خبر 629455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.