لزوم بازنگری کدهای ارتفاعی در طرح تفصیلی اصفهان

رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: طی سال‌های اخیر کاهش کدهای ارتفاعی در سطح شهر باعث ایجاد محدودیت‌های مضاعفی در حوزه صنعت ساخت‌وساز شده است که بازنگری در این کدها در طرح تفصیلی اصفهان می‌تواند منجر به افزایش فضای ساخت و کمکی برای حل بحران مسکن باشد.

عباس حاج‌رسولی‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به طرح جامع ارتفاعات ساختمان و ضرورت اجرای آن اظهار کرد: در گذشته این طرح بر مبنای گذر بود، به این صورت که گذر چهار متری دو طبقه روی پیلوت، گذر شش متری سه طبقه، گذر هشت متری چهار طبقه، گذر ۱۰ متری پنج طبقه و گذر ۱۲ متری ۲۰ طبقه روی پیلوت مجوز ارتفاع و ساخت داشت، اما در سال‌های اخیر بعضی از ارتفاعات نسبت به گذشته کاهش یافته است.

وی افزود: طی سال‌های اخیر کاهش کدهای ارتفاعی در سطح شهر باعث ایجاد محدودیت‌های مضاعفی در حوزه صنعت ساخت‌وساز شده است، به عنوان مثال تا شعاع ۱۵۰ متری اطراف رودخانه زاینده‌رود و پل‌های تاریخی سه طبقه روی پیلوت مجوز ساخت وجود داشت و از آن فاصله به بعد مجوز شش طبقه ساخت داده شده بود که این میزان نیز در طرح تفصیلی کاهش یافته است.

رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان، تصریح کرد: چنانچه بازنگری کدهای ارتفاعی در طرح تفصیلی اصفهان انجام شود، می‌تواند با افزایش فضای ساخت به حل بحران مسکن کمک کند و انگیزه‌ای برای سازندگان بخش مسکن ایجاد شود.

وی با تاکید بر لزوم توجه به صرفه‌جویی انرژی در ساختمان‌های شهر، ادامه داد: نظام مهندسی ضوابطی همچون عایق‌کردن دیواره‌ها، کفپوش‌ها، هوشمندسازی ساختمان‌ها و استفاده از آب خاکستری در نظر گرفته است تا باعث ذخیره‌سازی انرژی شود که بر این اساس درجه‌بندی ساختمان‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ لذا برای اجرای این برنامه‌ها لازم است طرح‌های تشویقی در سازمان‌های مربوطه در نظر گرفته شود تا سازندگان مسکن به استفاده و اجرای این موارد ترغیب شوند.

حاج‌رسولی‌ها گفت: در حال حاضر وضعیت ساخت‌وساز در سطح شهر در حالت رکود قرار دارد و دلایلی همچون نبود سیاست‌های تشویقی، کاهش کدهای ارتفاعی، گرانی مصالح ساختمانی و نبود وام‌های بانکی در این رکود نقش بسزایی داشته است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر پروژه تولید مسکن و انبوه‌سازی در سطح شهر وجود دارد، اما با سرعت کندی در حرکت است با این حال ما در شورای ششم نرخ تراکم را شفاف کردیم و تلاش شده است که این هزینه‌ها در مناطق کم‌برخوردار به میزان کمتری دریافت شود.

کد خبر 629395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حجت IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
    1 0
    با سلام. احتراماً این بنده خدا که فرمودند بحران مسکن را نی خواهند حل نمایند بفرمایید اگه در توانتان هست قیمت مصالح را کاهش دهید. آیا ایشان اطلاع دارند چه تعداد واحد خالی ما در سطح شهر اصفهان داریم که بیان می نمایند بحران مسکن را میخواهند با افزایش تعداد طبقات حل نمایند؟ آیا ایشان از وضعیت زیست محیطی شهر اصفهان بی اطلاع هستند؟ آیا میدانند که شهر اصفهان ظرفیتی دارد برای جذب جمعیت ؟ آیا میدانند بیشتر از ظرفیت و توان شهر بارگذاری نمایند چه مخاطرات زیست محیطی بر شهر تحمیل می نمایند ؟ آیا اثرات این اقدام را بر سلامت شهروندان اصفهانی بررسی نموده اند؟ آیا ایشان بعنوان رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر اصفهان به ابعاد حقوقی این اظهار نظر توجه نموده اند؟ آیا حقوقی عمومی در این موضوع دیده شده است؟ لطفا در اینخصوص مناظره ای برقرار نمایید تا عقلا نظرات منطقی ارائه دهند. سپاسگزار میشوم که پیام بنده را به آقای حاج رسولیها به عنوان رئیس کمیسیون اقتصادی ، حقوقی و گردشگری شورای شهر اصفهان برسانید.. با تشکر حجت حاجی علی اکبری