ادامه تلاش‌های غرب برای امتیازگیری در برجام

یک کارشناس روابط بین‌الملل با اشاره به اظهارات اخیر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره لزوم احیای برجام، گفت: سینگال‌های قدرتمندتری از سوی برخی از کشورهای غربی مانند آلمان، ‌فرانسه و آمریکا دیده می‌شود که تلاش می‌کنند برجام را از آی‌سی‌یو به قبرستان بفرستند.

علی امیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص دیدار و مذاکره وزیر امور خارجه با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه نشست امان اظهار کرد: این دیدارها نشان‌دهنده سینگنال‌های دو طرف پرونده هسته‌ای برای ادامه مذاکرات است اما سینگنال‌های قوی‌تری ادامه بن‌بست یا نابودی مذاکرات را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اظهارات اخیر جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره لزوم احیای برجام گفت: این سخنان به معنای وجود انگیزه و اراده اتحادیه اروپا برای ادامه مذاکرات است، از سوی دیگر سینگال‌های قدرتمندتری از طرف اتحادیه اروپا و برخی از کشورهای غربی به ویژه آلمان، فرانسه و آمریکا دیده می‌شود که تلاش می‌کنند برجام را از آی‌سی‌یو به قبرستان بفرستند.

این کارشناس روابط بین‌الملل تحولات و اغتشاشات چند ماه اخیر ایران را وسوسه‌ای برای سوءاستفاده طرف غربی دانست و خاطرنشان کرد: دولت تاکنون در برابر واگذاری امتیازات بیشتر به غرب در برجام مقاومت کرده است و بعید به نظر می‌رسد که در آینده نیز تحت تأثیر التهابات سیاسی و اغتشاشات، زیر بار اعطای امتیاز بین‌المللی به آمریکا برود، از سوی دیگر طرف مقابل نیز تعلل می‌کند.

ادامه بن‌بست مذاکرات هسته‌ای

وی با اشاره به موضع مقامات آمریکا به برجام، ادامه داد: رئیس‌جمهور آمریکا به‌تازگی اعلام کرده که برجام مرده است اما این موضوع را به‌طور رسمی اعلام نمی‌کنیم زیرا شاید امیدواری برای احیای آن وجود داشته باشد؛ مفهوم این موضع بایدن آن است که آمریکا مترصد دریافت امتیازات بیشتر از ایران در اجرای برجام است.

امیدی تعلیق همه تضامین تجاری آلمان با ایران را در همین راستا دانست و گفت: حجم مبادلات تجاری ایران با آلمان به یک تا دو میلیارد یورو می‌رسد که این تراز تجاری بیشتر به نفع آلمانی‌ها است اما واردات تکنولوژی‌های های‌تک به کشور از طریق آلمان انجام می‌شود و این اقدام در کنار دیدار رئیس‌جمهور آلمان با مخالفان ایران یک سیگنال منفی برای مذاکرات هسته‌ای است.

وی پیام این اقدامات را وسوسه غرب برای سوءاستفاده از تحولات اخیر ایران و دریافت امتیازات بیشتر اعلام کرد و یادآور شد: کورسوی امید طرف غربی این است که اغتشاشات اخیر، دولت ایران را در موضع ضعف قرار داده است و می‌توانند امتیازات بیشتری دریافت کنند، در حالی که این امید کمرنگ نیز در حال خاموشی است.

این کارشناس روابط بین‌الملل انتظار طرف مقابل از احیای برجام در شرایط کنونی را واگذاری امتیازات بیشتر دانست و گفت: از آنجا که ایران قصد واگذاری چنین امتیازاتی را ندارد، پیش‌بینی می‌شود که بن‌بست مذاکرات هسته‌ای ادامه داشته باشد البته غربی‌ها احساس خطر می‌کنند زیرا ایران ظرفیت غنی‌سازی خود را به دو برابر افزایش داده است و مشاور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب اعلام کرد که با استفاده از نسل جدید سانتریفیوژها توانایی ساخت بمب اتم را داریم اما بنا به ملاحظات مختلف این کار را انجام نمی‌دهیم.

وی افزود: هرچه ایران با انجام چنین اقداماتی به طرف غربی پیام دهد که در صورت پایان دادن به مذاکرات، توانایی ساخت بمب هسته‌ای و خروج از ان‌پی‌تی را دارد، باعث می‌شود آنها احساس خطر کنند و به میز مذاکره بازگردند.

بیم و امیدهای حل و فصل اختلافات با آژانس

امیدی درباره حل مسائل پادمانی ایران با آژانس برای ادامه مذاکرات هسته‌ای گفت: یکی از اقدامات قابل انجام برای ادامه مذاکرات هسته‌ای ارائه پاسخ‌های شفاف به پرسش‌های آژانس است، این یکی از اقدامات اعتمادساز از سوی دولت ایران به‌شمار می‌آید که طرف غربی را ترغیب به ادامه مذاکرات خواهد کرد همچنین تا آن زمان موج اغتشاشات به حداقل می‌رسد و آن‌ها به این نتیجه می‌رسند که دولت ایران از قوام و دوام لازم برای امضای توافق برخوردار است.

وی انتقادی که به فرضیه حل و فصل مسائل پادمانی با آژانس وارد است را قانع نشدن آژانس دانست و ادامه داد: این فرضیه مطرح است که این پرسش‌ها و پاسخ‌ها پیدا خواهد کرد و آژانس هیچ‌گاه از پاسخ‌های ایران قانع نمی‌شود، به عبارت دیگر مسائل پادمانی بیشتر به عنوان اهرم فشار بر ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این کارشناس روابط بین‌الملل تضمین آمریکا به خارج نشدن دوباره از برجام را نخستین خواسته ایران از امضای توافق هسته‌ای دانست و اظهار کرد: دومین خواسته ما امکان راستی‌آزمایی تعهدات طرف مقابل است زیرا غربی‌ها با وجود اعلام برداشته شدن تحریم‌ها، اقدامی در این زمینه انجام نمی‌دهند و تحریم‌های اقتصادی در دسته‌بندی‌ها و با عناوین دیگری ادامه می‌یابد.

وی با رد ادعای غربی‌ها درباره خواسته‌های نامعقول و فرابرجامی ایران در مذاکرات تصریح کرد: چنین ادعایی درست نیست زیرا در حقیقت این غربی‌ها هستند که از زیر بار ارائه تضمین‌های لازم شانه خالی می‌کنند تا تحریم‌ها به نام و عناوین مختلف مانند شمشیر روی ایران باقی بماند و دولت تاکنون در برابر این خواسته‌های نامعقول مقاومت کرده است.

کد خبر 629335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.