موانع احیای برجام چیست؟

یک کارشناس مسائل آمریکا مشکل اصلی ادامه مذاکرات هسته‌ای را نزدیک نبودن خواسته‌های ایران و آمریکا اعلام کرد و گفت: آمریکا عضو برجام نیست که بتواند مرگ آن را اعلام کند و چنین قصدی نیز ندارد زیرا دنیای بدون برجام مخاطرات بسیار زیادی به همراه خواهد داشت که آمریکایی‌ها حاضر به دخالت در آن نیستند.

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص روند مذاکرات برجام اظهار کرد: دیدار وزیر امور خارجه ایران با جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه نشست بغداد اتفاق جدیدی نبود و همان وضعیتی که از قبل وجود داشته است، اکنون نیز ادامه دارد یعنی مذاکرات قطع نشده اما چشم‌اندازی برای دستیابی به توافق دیده نمی‌شود.

وی با اشاره به ادامه مشکلات دو طرف برای دستیابی به توافق افزود: خواسته‌ها و شرایطی که ایران مطرح کرده به قوت خود باقی است و شرایط آمریکا نیز به قوت خود باقی است بنابراین دیدار وزیر امور خارجه و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تنها از جهت یک دیدار دیپلماتیک و رد و بدل کردن جملات دیپلماتیک دارای اهمیت است و تغییری در وضعیت برجام ایجاد نخواهد کرد.

این کارشناس مسائل آمریکا درباره میانجی‌گیری کشورهای منطقه برای بازگشت دو طرف به مذاکرات هسته‌ای خاطرنشان کرد: در صورتی ادامه مذاکرات نیازمند میانجیگری است که کانال ارتباطی بین دو طرف وجود نداشته باشد اما اکنون این کانال ارتباطی وجود دارد و مذاکرات از سوی افرادی مانند جوزف بورل و ۱+۴ با ایران و آمریکا در حال انجام است.

وی با اشاره به رد و بدل شدن پیام‌ها بین ایران و آمریکا در ۱۸ ماه گذشته گفت: در این شرایط نیاز به ورود طرف دیگری به روند مذاکرات وجود ندارد همچنین بعید است که منتظر ورود امارات یا عمان به مذاکرات باشیم در گذشته نیز دوحه مکان برگزاری مذاکرات بود و نقش خاصی در این رویداد نداشت.

ابوالفتح مشکل اصلی ادامه مذاکرات هسته‌ای را نزدیک نبودن خواسته‌های ایران و آمریکا اعلام کرد و ادامه داد: در صورتی که آمریکا خواستار بازگشت به برجام سال ۲۰۱۵ بود، می‌توانست به راحتی و با امضای یک فرمان اجرایی و چند هفته مذاکره به هدف برسد، حتی در سال‌های گذشته نیز امکان رسیدن به این توافق وجود داشت.

وی مسئله اصلی را خودداری آمریکا از بازگشت به برجام سال ۲۰۱۵ دانست و گفت: آمریکایی‌ها نمی‌خواهند به برجام سال ۲۰۱۵ برگردند اما خروج از مذاکرات غیرمستقیم را نیز اعلام نمی‌کنند، به‌تازگی نیز رابرت مالی اعلام کرد مسئول نوشتن آگهی ترحیم برجام نیست و هنوز برجام نمرده است.

این کارشناس مسائل آمریکا با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها نمی‌توانند مرگ برجام را اعلام کنند، افزود: آمریکا عضو برجام نیست که بتواند مرگ آن را اعلام کند و چنین قصدی نیز ندارد زیرا دنیای بدون برجام مخاطرات بسیار زیادی به همراه خواهد داشت که آمریکایی‌ها حاضر به دخالت در آن نیستند حتی در صورتی که مذاکرات هیچ نتیجه‌ای نداشته باشد.

کد خبر 629293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.