۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۴
کارت دعوت عراقی‌ها

«همان روزی که قرار بود شبش عملیات شود، فضای منطقه مثل فضای بعد از عملیات بود چون از صبح زود تا شب، دشمن بی‌وقفه روی منطقه اجرای آتش کرد؛ آتش تهیه‌هایی شبیه تک یا پاتک که معمولاً عراقی‌ها بعد از عملیات داشتند...»

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از رزمندگان لشکر ۱۴ امام حسین (ع) در دوران دفاع مقدس از کارت‌های دعوتی گفته است که پیش از آغاز عملیات کربلای ۴ عراقی‌ها برای رزمندگان اسلام فرستاده بودند.

عبدالعلی عمرانی در این‌باره می‌گوید: «دو روز مانده به عملیات کربلای ۴، هواپیماهای عراقی به کاری عجیب دست زدند و آن، ریختن و پخش کردن کارت‌های دعوت از هوا برای ما بود! هواپیماها با پرواز روی منطقه و ایجاد سروصدا به جای پرتاب بمب و موشک، کاغذهایی از آسمان فروریختند. روی کاغذها (کارت‌ها) به فارسی نوشته شده بود: «پاسداران، بسیجیان، ارتشیان و قوای ایران، خودتان را تسلیم کنید و اگر این کارت را موقع تسلیم شدن به همراه داشته باشید، در بغداد مهمان صدام خواهید بود.»

روز سی‌ام آذر، شنود ما گزارش داد که عراقی‌ها طوری با نیروهای خود حرف می‌زنن که انگار از وقوع عملیات خبر دارن!

روز سوم دی‌ماه یعنی همان روزی که قرار بود شبش عملیات شود، فضای منطقه مثل فضای بعد از عملیات بود. چون از صبح زود تا شب، دشمن بی‌وقفه روی منطقه اجرای آتش کرد؛ آتش تهیه‌هایی شبیه تک یا پاتک که معمولاً عراقی‌ها بعد از عملیات داشتند.

غروب همین روز نیروها برای عملیات وارد آب راه یا همان نهر عرایض شدند. هوا آن قدر سرد بود که نیروها هنگام سوار شدن به قایق از سرما می‌لرزیدند، تا حدی که صدای به‌هم خوردن دندان‌ها هم شنیده می‌شد.

رمز عملیات در ساعت ۱۰:۳۶ دقیقه شب گفته شد. رمز عملیات "محمد رسوال اله والذین معه اشداء علی الکفار رحماء بی نهم" بود.

براساس گزارش واحد اطلاعات، ۹ مانع بر سر راه رزمندگان قرار داشت؛ گل و لای، جزر آب، هشت پر خورشیدی، مین‌های مختلف، سیم خاردار، سنگرهای U شکل بتنی و توپ‌های پدافند هوایی خودکششی ۲۳ میلی متری دو لول و چهار لول ۱۴ م. م شلیکا.

برعکس فاو، در اینجا غواص‌ها به دلیل هوشیاری دشمن، آتش سنگین خمپاره سبک و تیربارهای متعدد از دوشکا گرفته تا کالیبر ۵۰ که از روی تانک‌ها شلیک می‌شد، نتوانسته بودند خط را بشکنند و کار خط‌شکنی به دست موج دوم که نیروهای گردان رزمی بود، به نتیجه رسید.

با درخشش ۴ گردان خط‌شکن لشکر ویژه ۲۵ کربلا یعنی گردان ۱ یا رسول (ص)، گردان انصارالحسین، گردان مالک‌اشتر و گردان علی‌بن‌ابی‌طالب (ع) لشکر ما در همان صبح عملیات به اهداف خود که تصرف جزایر سه‌گانه، منطقه الزبیر و نهر ابوالفلوس بود، دست یافت و در مجموع هفت کیلومتر پیش‌روی داشت، اما لشکرهای دیگر نتوانستند عمل الحاق را انجام دهند.»

کد خبر 629252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.