۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
به یاد «بم»

ایران در معرض مخاطرات طبیعی و انسان‌ساخت متعددی قرار دارد، به گونه‌ای که سالانه به‌طورمتوسط ۳هزار ایرانی در مخاطرات طبیعی جان خود را از دست می‌دهند و حدود ۵.۱میلیون نفر نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرند. از همین رو کسب آمادگی در رویارویی با پدیده‌های خطرساز و کاستن از پیامدهای منفی آن، امری ضروری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سالروز زلزله غم‌بار بم در تاریخ پنجم دی‌ماه، تحت عنوان «روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی» به منظور گسترش فرهنگ ایمنی در جامعه، نام‌گذاری شده است.

هدف از یادآوری این روز، جلب توجه عمومی به مخاطرات ناشی از وقوع پدیده‌های طبیعی مانند زلزله، سیل، طوفان، خشکسالی و شناسایی عوامل پیشگیری و کاهش خسارات ناشی از آنها به ویژه تلفات جانی است.

زلزله بم به شدت ۶.۶ ریشتر در ساعت ۵:۲۶ بامداد پنجم دی‌ماه سال ۱۳۸۲ شهر بم و مناطق اطراف آن را لرزاند که به موجب آن بیش از ۴۰ هزار نفر جان باختند و صددرصد منازل در برخی مناطق بم تخریب شد.

زلزله بم که به کشته و مجروح شدن بیش از ۷۰ هزار نفر منجر شد و تبعات ناگوار آن همچنان هزاران هزار نفر از بازماندگان فاجعه را آزار می‌دهد، به‌طورقطع یکی از تلخ‌ترین سوانح تاریخ معاصر و روزی فراموش‌ناشدنی در خاطر مشترک ایرانیان است.

حوادث ناشی از پدیده‌های طبیعی، بر اثر تغییرات در پوسته کره زمین رخ می‌دهند و همه ساله علاوه بر خسارات فراوان در جهان، هزاران قربانی بر جای می‌گذارد و گاهی سبب از هم‌پاشیدگی خانواده‌ها، بی‌خانمانی افراد، مشکلات بهداشتی، سوءتغذیه، رکود یا تعطیلی مراکز آموزشی و خدماتی، بیکاری و مهاجرت اجباری می‌شود.

ایران یکی از ۱۰ کشور جهان از نظر وقوع مخاطرات طبیعی و حوادث غیرمترقبه است و در بازه زمانی ۱۰۸۰ تا ۲۰۱۰، ایران از ۲۲۹ کشور جهان در رتبه سوم آسیب‌پذیری در برابر مخاطرات طبیعی قرار گرفته بود. در قرن بیستم، ۱۳۰ زلزله شدید در نقاط مختلف کشور رخ داد که با بررسی آمارهای زلزله مشخص شد، به‌طور متوسط هر پنج سال یک‌بار، یک زمین‌لرزه با صدمات جانی و مالی شدید در کشور رخ داده است.

همچنین پیشگیری از حوادث و بالا بردن آستانه تحمل افراد، ایجاد آمادگی برای مقابله با بلایای طبیعی و کنترل آنها، افزایش سطح اطلاع‌رسانی عمومی در زمینه کاهش خطر اثرات سوانح طبیعی، آشنایی افراد با فعالیت‌ها و اقدامات ستادهای مدیریت بحران و پایگاه‌های ویژه و چند منظوره در سطح منطقه، آموزش شهروندان به ویژه دانش‌آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی، آموزش خودامدادی و دگرامدادی به افراد، بخشی از اهدافی است که در هفته ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی، مد نظر قرار می‌گیرد.

ضرورت تلاش برای افزایش سرعت امدادرسانی به حوادث

داریوش کریمی، معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: مرکز کنترل و هماهنگی عملیات اضطراری جمعیت هلال‌احمر (EOC)، مجموعه‌ای کامل شامل تجهیزات نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و نیروهای کارآمد و آزموده است و در موقعیت‌های عادی که شاهد یک اتفاق یا بحران نیستم، اپراتورهای این مرکز با حضور ۲۴ ساعته، پاسخگوی تلفن ۱۱۲ هستند.

وی با بیان اینکه بلافاصله پس از گزارش یک حادثه، نزدیک‌ترین تیم عملیاتی هلال‌احمر جهت امدادرسانی به محل حادثه اعزام می‌شود، می‌افزاید: در راستای افزایش سرعت امدادرسانی به حوادث و خدمت‌رسانی به مردم، هماهنگی بسیار خوبی میان مرکز EOC هلال‌احمر استان اصفهان، اورژانس پیش‌بیمارستانی و سایر دستگاه‌های امدادی ایجاد شده است.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان تصریح می‌کند: تمام داده‌های مورد نیاز مانند داده‌های آماری جمعیت، زیرساخت‌ها و مراکز امدادی، در سامانه‌ها ثبت شده است و هنگام وقوع یک موقعیت یا بحرانی خاص مانند زلزله، با استفاده از سامانه‌های مستقر در EOC، تا شعاع ۱۰ یا ۱۵ کیلومتری محل حادثه، یک گزارش سریع تهیه می‌شود.

فعالیت ۳۰۰ خانه هلال در سطح استان اصفهان

وی با بیان اینکه با تهیه یک گزارش سریع از محل، نوع و سطح حادثه و با توجه به نیازهای احصا شده، نیروها و تجهیزات لازم جهت امدادرسانی اعزام می‌شوند، ادامه می‌دهد: تمام اقدامات انجام شده و تلاش‌های انجام گرفته، در راستای بهترین پاسخ‌دهی در کمترین زمان ممکن است.

کریمی می‌گوید: از ظرفیت اهالی روستاها، شوراها، دهیارها و اهالی محل نیز در امدادرسانی‌ها استفاده می‌شود، به همین منظور بیش از ۳۰۰ خانه هلال در سطح استان اصفهان دایر شده و در نقاط مختلف شهرها، روستاها و حتی مناطق صعب‌العبور، آماده شده‌اند و به راحتی می‌توان ارزیابی‌های اولیه را با کمک خانه‌های هلال انجام داد.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی شده تا در هر خانه هلال تیم‌های امدادی حضور داشته باشند، اضافه می‌کند: لازم است به سمتی پیش رفت که تمام افراد به سطحی برسند که امداد، اقدامات و کمک‌های اولیه را خود انجام دهند، چرا که اولین نفرات حاضر در صحنه حادثه، خود مردم هستند.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان با تاکید بر اینکه اگر هنگام رخداد حوادث، شهروندان توان انجام اقدامات اولیه را داشته باشند، از بروز عوارض یا تلفات بعدی جلوگیری می‌شود، اظهار می‌کند: توصیه می‌شود افراد جهت آموزش کمک‌های اولیه اقدام و در صورتی که دوره کمک‌های اولیه را گذرانده‌اند، برای بازآموزی مراجعه کنند.

وی خاطرنشان می‌کند: افراد به راحتی می‌توانند از طریق سامانه خادم، با آدرس https://edu.khadem.ir/ به صورت آنلاین و غیرحضوری آموزش‌های کمک‌های اولیه را فرا گیرند و این اقدام می‌تواند کمک بزرگی در راستای افزایش تاب‌آوری جامعه داشته باشد.

دولت و ملت، همدل و هم‌زبان برای ایمنی ایران اسلامی

محمد سلیمانی، سرپرست معاونت امور جوانان جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: از سوم تا نهم دی‌ماه سال جاری، هفته ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی نام گرفته و شعار «دولت و ملت، همدل و هم‌زبان برای ایمنی ایران اسلامی» برای آن انتخاب شده است.

وی با بیان اینکه فلسفه نام‌گذاری این ایام به مناسبت پنجم دی‌ماه، سال‌روز وقوع زلزله بم است که تعداد بسیاری از هم‌وطنان را به کام مرگ کشاند، می‌افزاید: برگزاری برنامه‌ها، همایش‌ها و مانورهایی در این ایام، موجب آمادگی، اطلاع‌رسانی و فضاسازی برای پیشگیری از حوادث احتمالی، می‌شود.

سرپرست معاونت امور جوانان جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان تصریح می‌کند: در سال جاری نیز همانند سال‌های گذشته، نیروهای امدادی در پایگاه‌های امدادونجات، آماده‌سازی می‌شوند و کارکنان این جمعیت در سطح پایگاه‌های چهل‌ویک‌گانه استان، در قالب آموزش‌های مجازی و حضوری با هدف پیشگیری از حوادث، سوانح و بلایای طبیعی آموزش می‌بینند.

وی ادامه می‌دهد: آموزش‌های جمعیت هلال‌احمر برای گروه‌های هدف به منظور یادآوری رعایت الزامات ایمنی، لزوم انجام اقدامات پیشگیرانه و ایجاد آمادگی در برابر حوادث و مخاطرات، در دو دسته عمومی و تخصصی جای می‌گیرد.

اجرای مانور زلزله در ۲۷۰ مدرسه سطح استان

سلیمانی با تاکید بر اینکه با استفاده از ظرفیت محله‌های تاب‌آور به ویژه مناطق محروم و ظرفیت خانه‌های هلال که ظرفیتی بسیار خوب در مناطق محروم محسوب می‌شود، آموزش‌ها لازم در خصوص ایمنی در برابر زلزله به افراد منتقل می‌شود، می‌گوید: مانورهای زلزله در تاریخ هشتم آذرماه، در حدود ۲۷۰ مدرسه سطح استان، اجرا شد.

وی با بیان اینکه در مانورهای زلزله برگزار شده، امداد و کمک‌های اولیه، پناه‌گیری و تخلیه اضطراری به مسئولان مدرسه و دانش‌آموزان آموزش داده شد، اضافه می‌کند: برنامه آموزش این جمعیت بر استفاده صحیح و ایمن از وسیله‌های حرارتی و گرمازا به ویژه در مکان‌های عمومی و مسکونی به منظور پیشگیری از رخداد حوادث تاکید دارد.

سرپرست معاونت امور جوانان جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان اظهار می‌کند: جمعیت هلال‌احمر بر اساس دستورالعمل‌های موجود، ساختمان‌های آسیب‌پذیر را ارزیابی و تذکرهای لازم را صادر می‌کند و ساختمان‌های مربوط به خود این جمعیت، رفع نقص می‌شوند.

کمبودهای تجهیزاتی؛ مانعی برای امدادرسانی

وی می‌افزاید: در سال جاری، جلسات ستاد پیشگیری کاهش آسیب‌های بلاهای طبیعی در سطح استان با حضور مدیرعامل جمعیت و شورای معاونان برگزار و هماهنگی‌های لازم انجام و مانور دور میزی با همت معاونت امداد و نجات، حضور شورای معاونان و مشارکت تمام شعب سراسر استان جمعیت هلال‌احمر، برگزار می‌شود که نوعی مانور ساعت صفر است.

سلیمانی تصریح می‌کند: گاهی در راستای رسیدن به شرایط ایده‌آل به منظور ایجاد ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلاهای طبیعی، کمبودهای تجهیزاتی وجود دارد، لذا لازم است تجهیزات نیروهای امدادرسان تکمیل، به‌روز، قوی و محکم باشد.

وی با تاکید بر اینکه به‌روزرسانی تجهیزات جمعیت هلال‌احمر یک ضرورت محسوب می‌شود که مطالبه آن را از مرکز این جمعیت، استانداری و سایر دستگاه‌های مرتبط داریم، ادامه می‌دهد: شاید تجهیزات موجود کافی باشند، اما مطلوب برنامه‌ریزی و اقدامات نیستند و با مشکلات و کمبودهایی روبه‌رو هستیم و باید برای رفع آن چاره‌ای اندیشیده شود تا شاهد نتایج تأثیرگذار آن باشیم و بتوانیم حوادث را کنترل و مدیریت کنیم.

کد خبر 629205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.