واکنش دادستان کل به وضعیت بی‌حجابی/ آخرین وضعیت پرونده مهسا امینی

دادستان‌ کل کشور گفت: پزشکی قانونی با بررسی علمی و جامع، نظر خود را به‌صورت رسمی درباره پرونده مهسا امینی اعلام کرد و پرونده شکایت خانواده این مرحومه برای کارشناسی به هیئت پزشکی فرستاده شده که آن‌ها نظر خود را هنوز اعلام نکرده‌اند.

به گزارش ایمنا، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدجعفر منتظری در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: متعاقب حادثه متروپل به تمام دادستان‌ها برای ایمن‌سازی ساختمان‌ها که یکی از مصادیق حقوق عامه نیز هست، مسئولیت و تذکر دادیم.

وی افزود: دادستان‌ها در تهران اقدام به شناسایی ساختمان‌های ناایمن با همکاری شهرداری و وزارت راه و شهرسازی کردند تا ساختمان‌های ناایمن شناسایی شوند و به همه مالکان و دستگاه‌های مربوطه آن‌ها ابلاغ شده است. زمانی هم تعیین شده تا ایمن‌سازی شوند.

دادستان کل کشور گفت: ایمن‌سازی بعضی ساختمان‌ها کاری زمان‌بر است و به تغییراتی نیاز دارد. پیگیری‌ها در این زمینه ادامه دارد. بعضی بیمارستان‌ها و مراکز ورزشی نیز در این راستا تعطیل شده‌اند تا ایمن و نوسازی شوند.

آخرین وضعیت پرونده مهسا امینی

وی با اشاره به آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی تصریح کرد: دستگاه قضایی در نظر داشت آنچه اختلاس شده به بیت‌المال برگردد. بخشی از سرمایه‌ها در این پرونده خارج از کشور بود که برای برگرداندن آن‌ها اقداماتی لازم بود و طبق آخرین اطلاعات، پیشرفت‌های خوبی برای برگرداندن این اموال شده است و بخشی هم در حال برگشت است. بخش جالب توجهی برگشته است و وقتی متوجه شدیم همه و بیشتر اموال برگشته، درباره اجرای احکام او اقدامات لازم می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین منتظری با اشاره به پرونده مهسا امینی افزود: نظرات پزشکی قانونی درباره این پرونده اعلام شد که پس از آن، خانواده این مرحومه شکایتی کرده بودند که پرونده برای کارشناسی به هیئت پزشکی فرستاده شده که آن‌ها نظر خود را هنوز اعلام نکرده‌اند.

او درباره اهمیت حفظ حقوق عامه و اقدامات دادستانی در این راستا تصریح کرد: سال‌ها به دلایلی درباره حقوق عامه غفلت کرده بودیم، اما ۴-۵ سالی است که این موضوع را در دستورکار جدی قرار دادیم که دیدیم اولین اشکال در این باره، نبود قانون جامع و کامل است و نواقص زیادی را شاهد بودیم.

دادستان کل کشور گفت: اگر بنا بود فرایند قانونی را طی کنیم، زمان زیادی لازم بود که در زمان ریاست آیت‌الله آملی دستورکاری تهیه کردیم تا قانون آن هم بعدا تدوین شود. دستورکاری تدوین و ابلاغ شد و در گام دوم، دادستان‌ها را موظف کردیم که به این موضوع رسیدگی کنند و مصادیق بین را برایشان اعلام کردیم.

ورود دادستانی به موضوع بازار ارز

حجت‌الاسلام و المسلمین منتظری در رابطه با اقدامات دادستانی برای نظارت بر بازار ارز و برخورد با متخلفان اظهار کرد: یکی از توطئه‌های دشمن در حوزه اقتصادی است و تحریم‌های ظالمانه‌ای که بر کشور وارد کرده و توسعه می‌دهند تاثیر مستقیم بر زندگی مردم دارد. خوشبختانه به‌لحاظ حضور مردم در صحنه و بصیرتشان توطئه دشمن در این زمینه ناکام مانده است.

وی تصریح کرد: حضور مردم در ۱۳ آبان و مراسم سوگواری و در تشییع پیکر شهدای حوادث اخیر و شهدایی که پس از تفحص به شهرها منتقل می‌شوند، چشمگیر و نشان‌دهنده همکاری مردم با نظام بود.

دادستان کل کشور افزود: دشمن در موضوع ارز نیز تحرکاتی دارد و تلاش می‌کند مردم را با مشکلات بیشتری مواجه کند. در حوزه مسائل اقتصادی مسئولیتی نداریم، ولی در شورای عالی بورس و شورای عالی پول و اعتبار و شوراهای دیگر که حضور داریم، سعی می‌کنیم مسائل را تا حدی که می‌توانیم موثر دنبال کنیم.

او تاکید کرد: با کسانی که در بازار ارز نابسامانی ایجاد می‌کنند برخورد می‌شود و با هماهنگی سایر بخش‌ها اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

وضعیت دستگیرشدگان ناآرامی‌های اخیر ایران

حجت‌الاسلام و المسلمین منتظری با اشاره به اقدامات دادستانی کل کشور برای پیگیری پرونده ناآرامی‌های اخیر نیز گفت: دادستانی کل از همان روزهای اول که افرادی در اغتشاشات دستگیر شدند، ورود کرد و مرتب مسائل رصد شد و برای دادستان‌ها بخشنامه‌ای فرستادیم که دستگیرشدگان را دسته‌بندی کنند و افرادی را که جرایمشان سبک است با حداقل قرار وثیقه و کفالت آزاد کنند.

او خاطرنشان کرد: تعدادی از دستگیرشدگان که مستند و مستدل مرتکب جرم شدند، تعیین تکلیف شدند. مرتب در حال رصد این موضوع هستیم و تیمی به‌صورت فعال در دادستانی از سراسر کشور در حال پیگیری پرونده‌هاست. امروز کمتر مصداقی را می‌توانیم داشته باشیم که تعیین تکلیف نشده باشد.

دادستان کل کشور افزود: به‌تازگی خبری رسید مبنی بر اینکه در زندان زنان تهران عده‌ای اعلام کردند که تعیین تکلیف نشدیم. بلافاصله معاون مربوطه را مامور رسیدگی به این موضوع کردیم. این تیم ۱۰ ساعت در زندان زنان حضور یافتند و هیچ موردی که تعیین تکلیف نشده باشد را نیافتیم و در عین حال، تاکید کردیم کسانی که امکان دارد قرارهای آنها تبدیل شود این کار انجام شود.

وی درباره روند دسترسی خانواده‌ها به وکلای تعیینی در مرحله دادسرا نیز یادآور شد: ما مجری قانون هستیم. رئیس دستگاه قضا دستور داده هر نقطه از کشور کمبود چنین وکلایی مشهود است، اعلام شود و این موضوع در حال انجام است. تا جایی که بنده اطلاع دارم دسترسی به وکلا آنچنان محدود نیست که کارها معطل مانده باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین منتظری گفت: یک مدیر ممکن است در عدم اجرای قانون دلایل کامل و توجیه لازم قانونی را داشته باشد، اما اگر نداشته باشد این امر قابل پیگیری است.

دادستان کل کشور درباره موضوع مسکن و ترک فعل مسئولان فعلی و قبلی در این باره گفت: طبق قانون اساسی داشتن مسکن حق هر شهروندی است و دستگاه‌های اجرایی مکلف‌اند شرایط لازم را برای آن فراهم کنند. موضوع مسکن موضوع پیچیده و هزینه‌بری است و هیچ کشوری موفق نشده که همه شهروندان را صاحب خانه کند و نیاز به زمان‌بندی دارد.

وی افزود: دولت در زمینه تامین مسکن گام‌های خوبی برداشته، اما برخی با انگیزه بیشتری قدم برداشتند و برخی کوتاهی‌هایی داشتند که شاید ناشی از این بوده که برنامه جامعی نداشتند و به هر حال در یکی دو سال اخیر تلاش‌های بیشتری درباره مسکن شده است و امیدوارم گام‌هایی که دولت برداشته به سرانجام برسد و کسانی که مستحق مسکن هستند صاحب مسکن شوند.

آلودگی هوا از مصادیق حقوق عامه است

دادستان کل کشور درباره آلودگی هوا نیز توضیح داد: آلودگی هوا از مصادیق حقوق عامه است و ما در دادستانی کل قدم‌هایی برداشتیم. مسئله آلودگی هوا و اینکه هر شهروندی حق استفاده از یک فضا و هوای سالم را دارد به مجموعه شهروندان اعم از دولت و مردم و دستگاه‌های مختلف مربوط است.

وی گفت: اگر مردم و مسئولان و دستگاه‌های مرتبط به ایجاد هوای سالم کمک کنند، مشکل رفع می‌شود. زیرا در رابطه با آلودگی هوا یک یا دو دستگاه مقصر نیستند. آن شهروندی که سوار بر اتومبیل می‌شود و مسائل را رعایت نمی‌کند و کارخانه‌ها و شهرداری‌ها و وزارت نفت هر کدام یک نوع تقصیر دارند.

حجت‌الاسلام و المسلمین منتظری خاطرنشان کرد: آن شهروندی که ماشینش را به موقع تعمیر نمی‌کند و شهروندی که وسایل گرمایشی منزل و محل کار را درست تنظیم نمی‌کند، همه در آلودگی هوا نقش دارند. اگر وزارت نفت تمام سوخت‌ها را استاندارد کند، اما آن دستگاه‌های سازنده موتورسیکلت و اتومبیل رعایت استاندارد را در ساخت اتومبیل نکنند، اقدامات وزارت نفت بی‌نتیجه می‌ماند.

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه هوای سالم مستلزم همکاری تنگاتنگ همه دستگاه‌ها و آحاد مردم است، گفت: در دادستانی کل اقداماتی را که لازم است انجام می‌دهیم، اما نتیجه لازم حاصل نشده است.

حجاب حکم الهی و شرعی است

دادستان کل کشور در پاسخ به پرسشی درباره اینکه نقل قولی از شما مطرح شد مبنی بر اینکه قرار است در حوزه حجاب اتفاقاتی رخ دهد، گفت: حجاب حکم الهی و شرعی است و آیات متعددی در قرآن داریم که باید زنان حجاب خود را حفظ کنند. عده‌ای می‌گویند این یک امر شخصی است و شما نمی‌توانید فردی را موظف کنید که حجاب را رعایت کند و به نظرم نوعی فرار از مسئله است؛ به این معنا که مسئله حجاب دو بعد شخصی و اجتماعی دارد.

وی افزود: بعد شخصی به گونه‌ای است که نمی‌شود زن را در خانه و حریم شخصی‌اش الزام به رعایت حجاب کرد و آزاد است و در حوزه شخصی کسی معترض او هم نخواهد شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین منتظری ادامه داد: بعد دوم حجاب، بعد اجتماعی است و در جامعه اسلامی، وقتی اکثریت مسلمان هستند و معتقدند و پایبند به احکام شرعی هستند، باید آن را رعایت کنند و در ملأ عمومی مجاز نیست خود را در دید دیگران بگذارند و رعایت حجاب نکنند. قانون بحث حجاب را الزامی کرده است. قانون وقتی در داخل و مرزهای جمهوری اسلامی رعایت حجاب را برای زن‌ها در مناظر عمومی الزامی کرده، نمی‌توانیم بگوییم شخصی است.

او ادامه داد: آیات قرآن زن مسلمان را به رعایت حجاب ملزم کرده و اگر مسلمان نیست و الزامی به تکالیف شرعی ندارد، ولی از نظر قانونی باید رعایت کند و در ملأ عمومی نباید کشف حجاب کند.

دادستان کل کشور تصریح کرد: ما شاهد بودیم که در چند ماه اخیر از برنامه‌های دشمنان این بود حریم‌ها را بشکنند و خطوطی که برای جمهوری اسلامی قائلیم را کنار بزنند؛ ازجمله حجاب، و دیدید چقدر تبلیغات کردند و ترغیب کردند که خانم‌ها و دخترخانم‌ها حجاب را بردارند و آن‌ها هم مرتکب جرم مشهود شدند و نحوه برخورد با جرم مشهود احتیاج به برنامه‌ریزی دارد و به‌لحاظ فرهنگی باید روی آن کار شود و ازلحاظ اعتقادی هم باید تبیین شود.

وی گفت: وقتی در منظر عمومی است و آن زن مسلمان است قوانین الهی ملزم کرده که رعایت کند و اگر فردی مسلمان نباشد، باید به احترام قانون تصویب‌شده رعایت کند و کشف حجاب نکند. در چند ماه اخیر شاهد بودیم یکی از برنامه‌هایی که در دستورکار دشمن بود، شکستن خطوط قرمز بود که ازجمله آن مسئله حجاب بود. دستگاه‌های مختلف روی این مسئله تبلیغ کردند که حجاب را بردارید. وقتی در ملأ عام کشف حجاب شده، قطعا جرم است، اما باید به‌لحاظ اعتقادی و فرهنگی روی این مسئله کار شود. بنابراین معتقدیم قبل از برخورد قضایی و قانونی، بسیاری از کسانی که حریم شرعی را در امر حجاب رعایت نمی‌کنند ناشی از عدم اطلاع و بی‌توجهی به دستورات شرع مقدس اسلام است و اینکه یک امر قانونی است.

منتظری ادامه داد: بی‌حجابی‌ها ممکن است به آسیب‌هایی منجر شود و ممکن است متوجه خود خانم‌ها شود. درخواست ما از اهل رسانه و دستگاه‌های فرهنگی این است که روی فرهنگ ارتقای اعتقادی و توجه به آسیب‌هایی که ممکن است از این ناحیه متوجه خانم‌ها شود، کار کنند. تعداد جالب توجهی از کسانی که حجاب را رعایت نمی‌کنند غفلت دارند و شاید عده‌ای هم به خاطر نفوذ و برنامه‌های دشمن رعایت نکنند. ممکن است حتی برخی به‌صورت سازماندهی‌شده حجاب را در جامعه مورد خدشه قرار دهند. لذا انتظار ما از دستگاه‌های فرهنگی این است که اهمیت و نقش حجاب را برای خانم‌ها تشریح کنند. اگر شرع مقدس حجاب را الزامی کرده، برای ایمن بودن از آسیب است و اگر مطالعه عالمانه و جامعی به فرهنگ غرب داشته باشیم، می‌بینیم بر اساس ولنگاری‌ها چه آسیب‌هایی متوجه جامعه می‌شود و آمار و ارقامی که از کشورهای غربی می‌رسد بیانگر این است که چیزی جز آسیب متوجه آنها نیست‌.

دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: برای حفظ سلامت ایمنی خود و خانواده، حجاب را رعایت کنند و کشف حجاب نکنند و اگر به مرحله‌ای برسد که جرم مشهود باشد، دستگاه‌های مربوطه به وظایف خود عمل می‌کنند.

کد خبر 629171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.