مهم‌ترین مزایای فستیوال‌های اجتماعی برای شهرها

جشنواره‌هایی که در شهرهای مختلف جهان طی زمان‌های ویژه‌ برگزار می‌شود، مزایای بسیاری را برای میزبان به ارمغان می‌آورد، با این حال ممکن است چالش‌هایی نیز به دنبال داشته باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مینه‌سوتا در آمریکا یکی از زیست‌پذیرترین نقاط دنیا به حساب می‌آید که بخش اعظمی از کیفیت بالای زندگی خود را مدیون جشنواره‌هایی است که سالانه در آن برگزار می‌شود و مزایای بسیاری را برای مردم و منطقه به ارمغان می‌آورد. در واقع، فستیوال‌هایی که در این ایالت زیبا برگزار می‌شود، نه‌تنها به افزایش شادی و نشاط شهروندان منجر شده است، بلکه نقش مهمی در جذب گردشگران و به دنبال آن، رونق اقتصادی ایفا کرده است که این امر به سهم خود در بهبود کیفیت زندگی شهروندان بسیار اثربخش بوده است.

به طور کلی، مزایای حاصل از برگزاری جشنواره‌ها در شهرها بسیار مشابه با گردشگری است و در هر دو مورد، گرد هم آمدن مردمی با فرهنگ‌های مختلف، به رونق اقتصاد و هویت بخشیدن به شهر میزبان و افزایش زیست‌پذیری در شهر منجر می‌شود.

مهم‌ترین مزایای فستیوال‌های اجتماعی برای شهرها

بسیاری از مزایای برگزاری فستیوال‌ها در شهرها مانند رونق اقتصادی و نشاط شهروندی به خوبی محسوس است، با این حال بعضی از پیامدهای آن نظیر مزایای اجتماعی به ندرت توسط شهروندان احساس می‌شود. از سوی دیگر، فستیوال‌ها همیشه به کسب منفعت برای شهرها منجر نمی‌شود و چه‌بسا چالش‌هایی نیز پیش روی مردم و مدیران قرار می‌دهد و ضرر مالی را نیز به دنبال داشته باشد. مثلاً، اگرچه اغلب جشنواره‌ها رونق اقتصادی را برای شهرها به ارمغان می‌آورد، با این حال گاهی اوقات برنامه‌ریزی این جشن‌ها به خوبی انجام نمی‌شود و همین امر نبود گرایش کافی مردم به حضور در آن‌ها و در نتیجه، هدر رفتن هزینه‌های صرف‌شده را در پی خواهد داشت. چنان‌چه برگزارکنندگان فستیوال‌ها در طراحی آن‌ها تمام جنبه‌های موفقیت‌آمیز را ارزیابی کنند، آن‌گاه مزایای بی‌شماری را برای شهرها و شهروندان به ارمغان خواهند آورد که در ادامه به معرفی چند مورد از آن‌ها پرداخته می‌شود.

مهم‌ترین مزایای فستیوال‌های اجتماعی برای شهرها

رونق اقتصادی

جشنواره‌ها هرچه از طراحی بهتری برخوردار باشد بیشتر به جذب مردم و گردشگران منجر می‌شود و از آن‌جا که بازدیدکنندگان هنگام حضور در شهرهای میزبان مستلزم صرف هزینه برای برخورداری از امکانات مختلف در محل برگزاری جشنواره یا خارج از آن (به عنوان مثال برای استفاده از فضاهای پارک خودروها، استقرار در هتل‌ها، سرو غذا و نوشیدنی) هستند، از این طریق به رونق اقتصادی شهر کمک می‌کنند. علاوه بر این، خرید سوغاتی، شارژ خودروها در پمپ بنزین‌ها یا ایستگاه‌های شارژ وسایل نقلیه الکتریکی، خرید لباس و سایر موارد مشابه به رونق اقتصادی شهروندان کمک می‌کند. مهم‌تر از همه این است که فستیوال‌ها فرصتی بسیار ارزشمند برای تبلیغ محصولات شهرنشینان به‌حساب می‌آید به این صورت که صاحبان کسب‌وکار و فروشندگان می‌توانند در رسانه‌های اجتماعی در مورد حوزه فعالیت یا محصولات خود تبلیغ کنند که ارائه نظرات از سوی گردشگران می‌تواند به فروش بیشتر اقلام آن‌ها در رویدادهای آینده منجر شود.

مهم‌ترین مزایای فستیوال‌های اجتماعی برای شهرها

افزایش غرور اجتماعی

طراحی و برگزاری فستیوال‌ها، بسته به اندازه و موضوع آن‌ها، مستلزم مشارکت بسیاری از مردم و گروه‌ها است که می‌تواند مزایای اجتماعی بسیاری را در پی داشته باشد. در واقع، یکی از بهترین مزایای جشنواره‌ها، ایجاد جوامع مختلفی است که از حس غرور ویژه‌ای برخوردار هستند و دوش به دوش یکدیگر برای افزایش نشاط سایر هم‌نوعان خود از نقاط مختلف دنیا برنامه‌هایی را اجرا می‌کنند.

بسیاری از محققان بر این باور هستند که داشتن حس غرور شهروندی می‌تواند به مردم در توسعه و بهبود بیشتر جوامع کمک کند و آن‌ها را به خوش‌بینانه سخن گفتن از محل سکونت خود سوق دهد. در واقع، فستیوال‌ها از طریق برگزاری رویدادهای ویژه، خواه به بزرگی یک میراث قومی یا به کوچکی یک تکه کلوچه محلی باشد، ایجاد حس خوب را میان بازدیدکنندگان به دنبال دارد و در نهایت، نوعی غرور اجتماعی را برای ساکنان شهرهای میزبان به ارمغان می‌آورد.

مهم‌ترین مزایای فستیوال‌های اجتماعی برای شهرها

آموزش موضوعات جدید

آموزش یکی از مهم‌ترین مزایای اجتماعی برگزاری فستیوال‌ها به‌حساب می‌آید و مردم در این رویدادها چیزهای بسیاری از یکدیگر و از جشن‌ها یاد می‌گیرند. یادگیری در جشنواره‌ها، متفاوت با آموزش در مدارس و دانشگاه‌ها، مبتنی بر کتاب نیست بلکه به موضوع جشنواره مربوط می‌شود.

به عنوان مثال، همه ساله جشنواره‌هایی با موضوع طبیعت در مینه‌سوتا برگزار می‌شود که در آن‌ها، گل‌های طبیعی بسیاری در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد. در این جشنواره‌ها، بر درک هرچه بیشتر مردم از طبیعت و منابع طبیعی تمرکز می‌شود و آموزش‌های بسیاری در این زمینه در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

مهم‌ترین مزایای فستیوال‌های اجتماعی برای شهرها

تقویت روابط

بازدیدکنندگان جشنواره‌ها، پیش از برگزاری آن‌ها از طریق گرد هم آمدن برای مشارکت در برنامه‌ریزی‌های مربوطه به برقراری ارتباط با یکدیگر می‌پردازند که این روابط حین برگزاری رویدادها از قوت بیشتری نیز برخوردار می‌شود. در این رابطه، اعضای نهادهای خصوصی و دولتی، مدیران شهری، گروه‌های محلی و حتی گردشگران به گفت‌وگو با یکدیگر در مورد موضوع جشنواره‌ها جذب می‌شوند و همین امر به تقویت ارتباط میان آن‌ها منجر می‌شود که می‌تواند به عنوان محرکی برای حضور دوباره گردشگران در این رویدادها طی سال‌های بعدی عمل کند.

مهم‌ترین مزایای فستیوال‌های اجتماعی برای شهرها

اهمیت یادگیری طراحی جشنواره‌ها

همان‌طور که پیش از این اشاره شد، فستیوال‌ها مزایای اجتماعی و اقتصادی بی‌شماری را برای شهرهای میزبان و ساکنان آن‌ها به ارمغان می‌آورد، با این حال در بسیاری از موارد چالش‌هایی نیز پیش روی برگزارکنندگان قرار می‌دهد که می‌تواند به ضرر مالی هنگفتی برای آن‌ها منجر شود. در این راستا، آموزش می‌تواند بسیار اثربخش باشد و به افراد مسئول کمک کند پیش از برگزاری هر رویداد، تمام جنبه‌های آن را با دقت تجزیه و تحلیل کنند تا ضررهای مالی و تهدیدهای ناشی از جشنواره‌ها را به حداقل برسانند.

کد خبر 629149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.