از عمق‌بخشی تا توجه به فاصله نگرفتن از کارکردهای جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان

در شورای مدیران مراکز اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان پیرامون نحوه سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات لازم برای برگزاری سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان بحث و تبادل‌ نظر شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، صدوبیست‌وپنجمین جلسه شورای مدیران مراکز هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با دستور کار بررسی کلی پیشنهادهای مراکز برای سی‌وششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان برگزار شد.

ایجاد هیمنه فعالیت‌های هنری و فرهنگی مؤثر در جشنواره فیلم کودک

علی عطریان، رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به روند برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان اظهار کرد: شهرداری اصفهان در برگزاری این رویداد به‌غیر از دوره‌هایی که شهرهای دیگر کشور برگزار می‌شد، نقش مؤثری داشت و در هر دوره مسئولیت برگزاری این جشنواره به یکی از بخش‌های شهرداری سپرده می‌شد.

وی ادامه داد: سی‌وششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان در اصفهان برگزار می‌شود و در این دوره همکاری در حوزه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی جشنواره به عهده سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان است که از بین ادارات سازمان، مسئولیت این کار به عهده اداره هنری و دفتر تخصصی سینما واگذار شده است.

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تأکید کرد: دو حوزه قالب‌محور و مخاطب‌محور در جشنواره فیلم کودک دنبال می‌شود که قالب آن حوزه سینمایی و مخاطب آن کودکان است و دفاتر تخصصی اداره هنری شهرداری اصفهان باید برای این جشنواره برنامه‌های نو و متناسب با رویداد بین‌المللی داشته باشند.

وی ادامه داد: جشنواره فیلم کودکان و نوجوان دارای یک دامنه و قله است؛ قله آن برگزاری این رویداد بین‌المللی به بهترین شکل ممکن است اما دامنه آن برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های جنبی متناسب با حال و هوای جشنواره از قبل، حین و بعد از برگزاری جشنواره است. هرساله برنامه‌های جنبی گوناگونی در کنار برگزاری جشنواره برنامه‌ریزی و اجرا می‌شد که می‌توان به برگزاری المپیاد فیلم‌سازی کودکان و نوجوانان، کارگاه‌های نقد فیلم برای کودکان و سایر موارد اشاره کرد اما امسال این رویداد باید متفاوت‌تر از سال‌های گذشته باشد تا فضای جشنواره بیش از دوره‌های قبل رونق پیدا کند و شهروندان بیشتری از برگزاری این رویداد مطلع شوند و مشارکت داشته باشند.

عطریان اظهار کرد: نشست‌های کارشناسی فشرده‌ای در رابطه با نحوه اجرای جشنواره برگزار شده است. برخی از جشنواره‌های معتبر دنیا یک صندوق حمایت متناسب با موضوع جشنواره تعریف و آن را به اصل جشنواره الحاق کرده‌اند.

وی ادامه داد: جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان علاوه بر محور اصلی، دارای صندوق حمایت از تولید فیلم‌ها در این حوزه است که در آن هرکدام از حامیان از جمله شهرداری اصفهان و بنیاد فارابی آورده و سهام دارند. همچنین هر فرد یا تشکل دیگری هم می‌تواند در حوزه سینمای کودک سرمایه‌گذاری کند.

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: فراخوان برگزاری، نحوه استفاده و قواعد کار صندوق از دی‌ماه اعلام خواهد شد و سینماگران می‌توانند طرح‌هایشان را ارائه کنند تا از اردیبهشت‌ماه و هم‌زمان با هفته فرهنگی اصفهان که جلسات پیچینگ و اعلام فاندها را خواهیم داشت، تصمیم‌گیری شود که کدام‌یک از آثار چگونه و به چه میزانی حمایت شوند.

وی تأکید کرد: آنچه برای اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در مشارکت برای برگزاری سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان مهم است، این است که همچون فعالیت‌های این اداره نگاه تخصصی به همراه مخاطب‌شناسی صحیح در این رویداد بین‌المللی حفظ و برنامه‌هایی به‌عنوان برنامه‌های جنبی اجرا شود که متناسب با کارکردهای اصلی جشنواره باشد.

عطریان گفت: رویکرد این اداره در برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان همچون رویکرد هفته فرهنگی اصفهان است که در سال جاری دنبال شد. اداره هنری در این هفته رویکرد خود را با خط مشی تجربه عالمانه دنبال کرد و به دنبال این بود که یک سری خرده اتفاقات مؤثر هنری و فرهنگی در هفته فرهنگی اصفهان رقم بخورد که خوشبختانه این مهم محقق شد و قرار است این خط و مش نه‌تنها در جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان بلکه در تمام فعالیت‌ها این اداره دنبال شود.

وی تاکید کرد: مدیران دفاتر تخصصی اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان به‌ویژه دفتر تخصصی سینما باید نهایت تلاش خود را کنند که به فعالیت‌ها و برنامه‌های جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوان عمق دهند و یک هیمنه فعالیت‌های هنری و فرهنگی مؤثری در شهر اصفهان برای برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوان راه بیندازند.

از عمق‌بخشی تا توجه به فاصله نگرفتن از کارکردهای جشنواره فیلم کودکان و نوجوان

توجه به مناطق کم‌برخوردار برای اجرای برنامه جشنواره فیلم کودک

سعید محمدی‌پناه، مدیر دفتر تخصصی سینما اداره هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری اصفهان اظهار کرد: جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان برای این قشر سنی است به همین جهت باید برنامه‌های جنبی مرتبط با رویکرد جشنواره برای کودکان و نوجوانان در نظر گرفته شود تا شاهد حضور پرشور بیشتر این گروه سنی در جشنواره باشیم.

وی ادامه داد: یکی از تجارب خوبی که در دوره‌های گذشته فیلم کودک و نوجوان در اصفهان اتفاق افتاد، ایجاد باشگاه خبرنگاران کودک، سینما سیار کودک در تمام مناطق شهر به‌ویژه مناطق کم‌برخوردار شهر اصفهان بود که همین امر باعث شد کودکان بیشتری بتوانند از برنامه‌ها و فعالیت‌های این جشنواره بهره ببرند و به نظرم این رویکرد باید نسبت به دوره‌های گذشته حفظ شود.

استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای رونق‌بخشی به جشنواره فیلم کودک

علی دادفر، مدیر دفتر تخصصی هنرهای نمایشی شهرداری اصفهان اظهار کرد: با توجه به تجربیات دوره‌های گذشته در برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوان پیشنهاد می‌شود از ظرفیت و بستر فضای مجازی برای برگزاری یک سری از خرده اتفاقات جنبی جشنواره ویژه کودکان و نوجوانان استفاده شود. تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد فعالیت این‌چنینی باعث رونق هرچه بیشتر این جشنواره می‌شود.

مدیر دفتر تخصصی هنرهای نمایشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: یکی از این خرده اتفاقات فرهنگی که در بستر فضای مجازی در دوره‌های گذشته جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان صورت گرفت، بحث داوری فیلم‌های اکران شده جشنواره توسط کودکان بود که کودکان در بستر فضای مجازی به‌عنوان داور جشنواره رأی خود را نسبت به فیلم‌های اکران شده ثبت می‌کردند و همین امر باعث رونق هرچه بیشتر جشنواره شد.

لزوم توجه به فاصله نگرفتن از جشنواره فیلم کودک و نوجوان

مهدی تمیزی، مدیر دفتر تخصصی هنرهای تجسمی اداره هنری سازمان فرهنگی، اجماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با آسیب‌شناسی دوره‌های گذشته جشنواره فیلم کودک و نوجوان، اظهار کرد: آنچه به‌عنوان آسیب در دوره‌های گذشته جشنواره فیلم کودکان و نوجوان مشهود است دور شدن از رسالت‌ها و کارکردهای جشنواره در برنامه‌های جنبی این جشنواره است.

وی ادامه داد: رویکرد و رسالت اصلی جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان تقویت و توسعه تولیدات سینمایی حوزه کودک است و نباید این رسالت را فراموش کرد. این جشنواره همچون جشنواره دیگر می‌کوشد که زمینه تقویت یک یا چند رشته هنری را با نگاه و رویکرد تخصصی فراهم آورد.

مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان گفت: هرچند عنوان جشنواره کودک است اما این بدین معنی نیست که  کارها به‌طور کامل به کودکان واگذار شود و توجهی به رویکرد اصلی جشنواره نشود؛ مگر در بیمارستان تخصصی کودکان، کودکان عمل مغز و قلب انجام می‌دهند، صرف اینکه عنوان جشنواره کودک و نوجوان است نمی‌توان تمام اتفاقات و رویداد این جشنواره را حول محور کودکان آن‌هم غیر مرتبط با رویکرد سینمایی و فیلم جشنواره برنامه‌ریزی و اجرا کرد.

کد خبر 629049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.