آیا مبلغ عیدی سال ۱۴۰۲ کارمندان مشخص شده است؟

مبلغ عیدی کارمندان معمولا در ماه‌های پایانی سال مشخص می‌شود، اما برای تعیین مبلغ عیدی همیشه یک فرمول ثابتی وجود داشته است. طی این سال‌ها و بر اساس میزان تورم و میزان افزایش حقوق کارمندان، این مبلغ جدا از مبلغ محاسبه شده توسط فرمول ثابت، با افزایش مواجه شده است.

مبلغ عیدی ۱۴۰۲ کارمندان تا زمانِ نوشته‌شدن این مقاله توسط سازمان‌های مربوطه اعلام نشده است، اما اخبارها و گفته‌هایی از این سازمان‌ها به گوش رسیده که میزان عیدی را می‌توان از آنها حدس زد. البته که فرمول محاسبه حداقل و حداکثر عیدی نیز است و کارمندان می‌توانند از این فرمول برای محاسبه میزان عیدی خود استفاده کنند.

در این مقاله قرار است به بخشنامه ابلاغی دولت به دستگاه‌های اجرایی بپردازیم که در آن از میزان مبلغ عیدی سخن گفته است.

مبلغ عیدی کارمندان در سال ۱۴۰۲

دولت در بخشنامه ابلاغی خود به دستگاه‌های اجرایی مبلغ عیدی را منوط به ماده ۷۵ قانون مدیریت خدمات کشوری دانسته است. با توجه به ماده ۷۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، امتیاز میزان عیدی پاداش پایان سال کارمندان و بازنشستگان و موظفین ۵۰۰۰ امتیاز در نظر گرفته شده که با احتساب ضریب ریالی این امتیازها، می‌توان مبلغ عیدی را به طور علی‌الحساب یک میلیون و ۶۷۵ هزار تومان در نظر گرفت.

طبق بند (ج) ماده ۷۵ قانون، دستگاه‌های اجرایی باید مبلغ عیدی را پیش‌بینی کنند و پس از آن، مبلغ نهایی به تصویب هیأت دولت خواهد رسید. این به این معنا است که باید منتظر ماند تا مبلغ نهایی توسط مجلس و هیأت دولت در ماه‌های پایانی سال اعلام شود. اما برای تعیین میزان عیدی خود می‌توانید به فرمول محاسبه عیدی مراجعه کنید که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

نحوه محاسبه عیدی سال ۱۴۰۲

مطابق قانون، هر کارفرما طبق قوانین، باید حداقل دو برابر پایه حقوق و حداکثر سه برابر پایه حقوق به کارمندان خود عیدی بدهد. این میزان عیدی به افرادی تعلق می‌گیرد که سابقه یک سال همکاری با شرکت‌ها را داشته باشند. البته که کارمندانی با سابقه کمتر از یک سال نیز می‌توانند بر اساس میزان تعداد ماه‌هایی که همکاری کردند، از کارفرمای خود عیدی دریافت کنند.

طبق تصمیم و نظر شورای عالی کار، تمام شرکت‌ها باید به کارمندان خود به ازای یک سال کار معادل ۶۰ روز آخرین دستمزد (حداقل عیدی) و ۹۰ روز آخرین دستمزد (حداکثر عیدی)، عیدی پرداخت کنند. طبق این دستور، میزان پرداختی عیدی کارمندان نباید از ۶۰ روز دستمزد کمتر و از ۹۰ روز دستمزد بیشتر باشد. با استفاده از فرمول‌های زیر می‌توانید به حداقل و حداکثر مبلغ عیدی در سال ۱۴۰۲ خواهید رسید:

  • حداقل عیدی سال ۱۴۰۲ = ۶۰ x حداقل دستمزد روزانه
  • حداکثر عیدی سال ۱۴۰۲ = ۹۰ x حداقل دستمزد روزانه

اگر عدد ۱۳۹,۳۲۵ تومان که مبلغ دستمزد روزانه در سال ۱۴۰۱ است را در فرمول‌های بالا قرار دهید به عددهای زیر برای حداقل و حداکثر میزان عیدی در سال ۱۴۰۲ می‌رسید:

  • حداقل عیدی سال ۱۴۰۲ طبق فرمول بالا، ۸ میلیون و ۳۵۹ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود.
  • حداکثر عیدی سال ۱۴۰۲ طبق فرمول بالا، مبلغ ۱۲ میلیون ۵۳۹ هزار و ۲۵۰ تومان خواهد بود.

برای محاسبه مبلغ عیدی افراد دارای سابقه کاری کمتر از یک سال نیز می‌توانید از فرمول زیر استفاده کنید:

  • حقوق ماهیانه ضرب در تعداد ماه نتیجه تقسیم بر ۱۲

به عنوان مثال، اگر فردی را با ۷ ماه ماه در نظر بگیریم:

  • عیدی سال ۱۴۰۲ برای فرد دارای ۷ ماه کار طبق فرمول بالا، ۲ میلیون و ۴۳۸ هزار و ۱۹۰ تومان خواهد بود.

سخن پایانی

مبلغ نهایی عیدی را دستگاه‌های مربوطه در ماه‌های پایانی سال تعیین می‌کنند و این رقم بسته به میزان تورم و همچنین میزان افزایش حقوق، افزایش خواهد داشت. اما به هر حال، باید منتظر ماند و دید تصمیم نهایی هیأت دولت و مجلس برای رقم قطعی عیدی ۱۴۰۲ چه خواهد بود.

منبع: بلاگ ایران تلنت

کد خبر 629026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 6
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خدابس IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    1 7
    چقد میر یزید به معلمان همیشه تعطیل پس کادر درمان آزمایشگاه چی؟ هر وقت هم میگید کادر درمان لطفا فقط هی نگید پزشکان و پرستاران بی عدالتی تا کی تا کجا خدا نترسها فقط برا کادر درمان آزمایشگاه و رادیولوژی بودجه نیست ما که وسط کرونا بودیم
    • ساناز قادری IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
      4 2
      باسلام عزیزم شما حق قانونی ات از حقوق خودت دفاع کنی ولی همین پرستاری که داری میگی ۱۶ سال برای تعرفه گذاری پرستاری منتظر بود تا اجرا شود یه فوق العاده ویژه رو بهش وعده دادن که اونم دو ساله هیچ خبری ازش نیست شما حقوق یک پرستار رو با اون همه حجم کاری بالا زیر خط فقره شما حقوقتون رو طلب کنین ولی نه با پرستارانی که حقوقی میگیرند که فقط زنده بمونن
  • مجتبی IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    14 3
    خدابس حقوق معلم مجرد لیسانسه دریافتیش 5200 پرستار لیسانس مجرد حداقل دریافتیش 10 میلیون پس هی نگیدد معلمان وقتی دوبرابر حقوق میگیرین...شما کادر درمان همیشه با مردم هم بد برخورد میکنین