استقبال ویژه مدیریت شهری از حضور دانشگاهیان برای رفع معضلات اساسی اصفهان

جلسه هم‌اندیشی مدیریت شهری و دانشگاه هنر اصفهان با عنوان «شهرگاه» با حضور مدیران شهری، اعضای شورای اسلامی شهر و اعضای هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مصطفی نباتی‌نژاد، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر در جلسه هم‌اندیشی مدیریت شهری و دانشگاه هنر اصفهان با عنوان «شهرگاه» اظهار کرد: در مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی در راستای مأموریت خود ایده «شهرگاه» مطرح شد تا فرصتی برای هم‌اندیشی مدیریت شهری و دانشگاه فراهم شود.

وی افزود: این هم‌اندیشی تجدید ارتباط را به همراه خواهد داشت و خروجی حتمی این جلسه عضویت اعضای شهرداری و دانشگاهیان در پلتفرمی تحت عنوان «باشگاه شهراندیشان» است؛ بر این اساس هر نخبه‌ای که دغدغه شهر را دارد، ایده‌ها و راهکارهای خود را باید اعلام کند و به نوعی پشتیبان تصمیمات ما باشد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به برخی از مزایای برگزاری جلسات هم‌اندیشی «شهرگاه» خاطرنشان کرد: این امکان برای پایان‌نامه‌هایی که اساتید می‌خواهند آن را راهبری کنند، وجود دارد که بر اساس پروژه‌ها و مسائل شهرداری شکل گیرد، ما و جامعه دانشگاهی باید مسائل را در کنار یکدیگر حل کنیم.

نباتی‌نژاد با بیان اینکه مأموریت اصلی همه ما سپردن این امانت به نسل بعدی است، تصریح کرد: بسیاری از پروژه‌های دانشگاهی که دانشگاه هنر و سایر دانشگاه‌ها انجام داده‌اند در زمینه مسائل شهری بسیار راهگشا بوده است.

وی خاطرنشان کرد: ایده دیگری که با دانشگاه نسبت پیدا می‌کند و ظرف یک ماه آینده اجرایی می‌شود، طرح «شهرجو» است که شبیه‌سازی شهرداری برای دانشجویان است. رویایی که برای این طرح متصور هستیم، آن است که دانشجویانی که در طرح شرکت می‌کنند، مدیران بخش‌های مختلف شهرداری در دوره‌های آینده باشند.

شورای اسلامی شهر از ورود دانشگاهیان برای شناسایی و حل مسائل شهری استقبال می‌کند

رسول میرباقری، رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان در این نشست اظهار کرد: با توجه به تاریخ و سبقه اصفهان، وارث گوهری هستیم که تاکنون آن‌طور که شایسته بوده است برایش ارزش و اهمیت قائل نشده‌ایم. گاهی اوقات در سفر به برخی شهرهای جهان شاهد مواردی هستیم که شامل کوچک‌ترین بخش هنر نیاکان ما نمی‌شود و در این هنگام متوجه ارزش شهری که در آن زندگی می‌کنیم، می‌شویم.

وی با بیان اینکه توجه ویژه به علم و تلاش برای برقراری ارتباط نزدیک با دانشگاه در عرصه‌های مختلف از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: در این مسیر از اساتید هیئت علمی و استادان دانشگاهی می‌خواهیم که ما را در شناسایی دغدغه‌ها و مسائل اساسی شهر همراهی کنند، در واقع کسانی که دغدغه شهر و هویت اصفهان را دارند باید برای رفع معضلات با ارائه راهکار تا حصول نتیجه اقدام کنند.

استقبال ویژه مدیریت شهری از حضور دانشگاهیان برای رفع معضلات اساسی اصفهان

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: از جامعه علمی می‌خواهیم یک یا چند مسئله در شهر را شناسایی و به طور مستمر برای رفع آن پیگیری کنند و ما نیز هر آنچه در توان داشته باشیم را به میان خواهیم آورد.

ضرورت توجه به تخصص‌گرایی در توسعه گردشگری اصفهان

سعید ساکت، مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان با اشاره به اهمیت تخصص‌گرایی در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف، اظهار کرد: با بررسی مراتب علمی و دانشگاهی مختلف، اگر مروری بر شکل‌گیری نظامیه‌ها و مراکز علمی متفاوت در اعصار مختلف و تا به امروز که به دانشگاه‌ها رسیده‌ایم داشته باشیم متوجه نگاه اندیشه‌محور در این تحولات عمیق خواهیم شد و چیزی که پیرو این رخدادها اتفاق می‌افتد، تحقق تخصص‌گرایی است.

وی افزود: یکی از موضوعات مهم و حیاتی جامعه امروز ما، گردشگری است که در بخش‌های مختلف آن به تخصص‌گرایی نیازمندیم، به همین دلیل هم‌نشینی حوزه مدیریت شهری و دانشگاهی از اهمیت ویژه برخوردار است.

مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان با طرح چندین سوال در حوزه چالش‌های گردشگری تصریح کرد: برای رفع معضلات گردشگری باید برای سوالاتی همچون اینکه آیا گردشگری یک موضوع محلی یا بین‌المللی است؟ خط مشی، هویت‌بخشی و ریل‌گذاری در این حوزه با کدام نهاد تصمیم‌گیرنده است؟ سند، ابلاغ و برنامه باید در چه سطحی تدوین شود؟ آیا نگاه و رویکرد تخصص‌گرایی در حوزه گردشگری به طور کلی وجود دارد و اینکه چرا اصفهان باید نخستین مقصد گردشگران باشد؟، پاسخ دهیم.

وی با بیان اینکه آخرین اقدامات اثربخش در ایجاد ظرفیت‌های تفریحی کلان ناظر بر ابرپروژه‌ها به ۱۰ سال گذشته بازمی‌گردد، خاطرنشان کرد: از آن پس اتفاقات کلانی که بتواند قابل دفاع باشد رخ نداده است، همچنین در رویدادپردازی نیز نوعی ناهمگونی را شاهد هستیم. به طور مثال در حوزه زیرساختی با چالش‌هایی در بخش‌های مختلف همچون زیرساخت سخت‌افزاری، کمبود زیرساخت نرم‌افزاری و کمبود ابرسازه‌های کلان گردشگری مواجه هستیم.

ساکت گفت: بر اساس آمار رسمی اعلام شده پیرامون گردشگری در ایران، از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۹ روند گردشگرپذیری با شیب ملایم صعودی بوده و از سال ۲۰۱۹ به بعد افت داشته که قابل بررسی است. در سال ۲۰۲۰، بیش از ۸۷ درصد سفرها به ایران زمینی، نزدیک به ۱۳ درصد سفرها هوایی و در سال ۲۰۲۱، ۶۵ درصد سفرها زمینی و ۳۴ درصد سفرها به کشورمان هوایی بوده است.

وی تصریح کرد: سال ۲۰۱۶، بیش از ۹۹ درصد مسافران با میل به سفر و اهداف شخصی به ایران آمده و تنها سه‌صدم درصد از آنها با مقاصد تجاری و کسب‌وکار به کشور وارد شده‌اند و ایران را مقصد کسب‌وکار تجارت ندانسته‌اند.

مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان با اشاره به شعار این شرکت تحت عنوان «باهم بهتریم» گفت: در حوزه تسهیل و مرتفع‌سازی بحران‌های حوزه گردشگری معتقدیم که «باهم بهتریم» و باهم بهتر عمل خواهیم کرد.

عملیاتی‌سازی ظرفیت‌های دانشگاه هنر با همراهی و پشتیبانی مدیریت شهری

علیرضا خواجه‌احمدعطاری، رئیس دانشگاه هنر اصفهان با اشاره به اهمیت ارتباط شهرداری و جامعه علمی و دانشگاهی گفت: یکی از معاونت‌هایی که می‌تواند بسترساز این ارتباط باشد، معاونت پژوهشی است. دانشگاه هنر اصفهان با دارا بودن پنج دانشکده، اکنون نزدیک به سه هزار دانشجو و ۱۱۰ عضو هیئت علمی در حال علم‌اندوزی و آموزش دارد که می‌توان در ساحت‌های مختلف مدیریت شهری از این ظرفیت‌ها بهره‌مند شد.

وی با اشاره به بازگشایی این دانشگاه از سال ۱۳۶۳ تصریح کرد: دانشگاه هنر از سال ۱۳۷۹ به موازات دانشگاه تبریز به عنوان دانشگاه اعلام شد. این نکته ضروری است که متن دانشگاه هنر باید در سطح شهر و نه خارج از دانشگاه باشد. امیدواریم که دانشگاه هنر بتواند با ظرفیت‌های خود با همراهی مدیریت شهری هر آنچه را که می‌تواند به منصه ظهور بگذارد، چرا که نقطه ثقل شهر، شهرداری است و هم‌مسیری آن را می‌طلبد.

کد خبر 628993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.