کارشناسان سازمان ملل: تحریم‌های آمریکا ناقض حقوق ایرانیان است

شماری از کارشناسان ارشد سازمان ملل تاکید کردند که تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی دولت آمریکا علیه ایران ناقض حقوق مردم ایران است.

به گزارش ایمنا، شماری از کارشناسان ارشد سازمان ملل متحد طی نامه‌ای اظهار کردند که تحریم‌های آمریکا به آسیب‌های زیست‌محیطی در ایران کمک می‌کند و مانع می‌شود که شهروندان ایران ازجمله مهاجران و پناهجویان افغان به‌طور کامل از حقوق خود برای سلامتی و زندگی برخوردار شوند.

به گزارش وبگاه «سازمان ملل» در این نامه که نام شماری از کارشناسان سازمان ملل همچون «آلنا دوهان»، «ریچارد بنت»، «ایان فرای»، «لیوینگستون سوانیانا» و «فرناندو وارن» مشاهده می‌شود آمده است ایران مانند بسیاری از کشورها دارای مشکلات زیست‌محیطی است و تحریم‌های آمریکا مانع رسیدگی موثر دولت ایران شده و چالش‌ها را بیشتر کرده است.

کارشناسان ارشد سازمان ملل تاکید کردند که تحریم‌های آمریکا، شهروندان ایران را مجبور می‌کند تا استفاده از وسایل نقلیه قدیمی را طولانی‌تر کنند و دسترسی ایران به تجهیزات و فناوری برای کاهش آلاینده‌های خودرو غیرممکن شده است.

همچنین تلاش‌های آمریکا برای اعمال تحریم علیه ایران به تهدید به مجازات شرکت‌های خارجی که در ایران تجارت می‌کنند منجر شده است.

این کارشناسان به خروج شرکت‌های خارجی فعال در پروژه‌های ساخت نیروگاه‌های خورشیدی در ایران به‌دلیل تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا اشاره کردند.

به گفته این کارشناسان، تحریم‌ها مانع از مشارکت دانشمندان ایرانی در پروژه‌های تحقیقاتی مشترک محیط‌زیست در خارج از کشور می‌شود و حتی آن‌ها از دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی برخط و دوره‌های آموزشی مسائل زیست‌محیطی و پایداری بازمی‌مانند.

کارشناسان سازمان ملل متحد در این نامه به‌صراحت خاطرنشان کردند که زمان آن فرارسیده که تحریم‌هایی که مانع از توانایی ایران در بهبود محیط‌زیست و کاهش اثرات سو بر سلامت و زندگی می‌شود، کاهش یابد یا به‌طور کامل برداشته شود تا شهروندان ایران بتوانند به حق خود در داشتن محیط‌زیست پاک دسترسی داشته باشند.

منبع: فارس

کد خبر 628967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.