اندروید ۱۳ چه قابلیت‌هایی دارد؟+ لیست گوشی‌هایی که اندروید ۱۳ را دریافت می‌کند

آخرین نسخه اندرویدی که اخیراً برای گوشی‌های هوشمند منتشر شده است اندروید ۱۳ بوده که تغییرات به‌خصوصی دارد. قابلیت‌های این نسخه از اندروید و تاریخ انتشار آن برای تلفن‌های مختلف جزو سوالات کنونی کاربران فضای مجازی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از انتشار نسخه رسمی اندروید ۱۳ برای گوشی‌های پیکسل گوگل، سامسونگ با انتشار چندین نسخه بتای One UI 5.0، سرانجام نسخه پایدار و رسمی این پوسته مبتنی بر اندروید ۱۳ را در جریان کنفرانس توسعه‌دهندگان ۲۰۲۲ معرفی سپس برای گوشی‌های سری گلکسی S22 منتشر کرد.

در حال حاضر به‌روزرسانی One UI جدید برای گوشی‌های گلکسی S22، گلکسی S22 پلاس و گلکسی S22 اولترا منتشر شده است و دیگر گوشی‌های این برند هم که قابلیت دریافت پوسته جدید رابط کاربری سامسونگ را دارند، طی هفته‌ها و ماه‌های آینده (طبق جدول زمانی ارائه شده توسط سامسونگ در انتهای همین مقاله) آن را دریافت می‌کنند.

تغییرات One UI نسل پنجم

در نگاه کلی به نظر می‌رسد که تغییرات One UI 5.0، نسبت به نسل قبل خیلی زیاد نیست؛ One UI 4.0 در مقایسه با One UI 3.0 به‌روزرسانی بزرگ‌تری به حساب می‌آمد. در واقع سامسونگ در پوسته جدیدی که مبتنی بر اندروید ۱۳ منتشر کرده تا حدود زیادی به فرمول موفق نسل قبل خود پایبند مانده است؛ شاید بتوان تغییرات اعمال‌شده را حرکتی برای افزایش رقابت‌پذیری One UI با دیگر پوسته‌های رابط‌های کاربری و سیستم‌های عامل مانند iOS 16 دانست.

در پوسته جدید سامسونگ درست مانند سیستم‌عامل جدید اپل، شخصی‌سازی صفحه قفل، باعث می‌شود تا کاربر گمان کند تغییرات زیادی در به‌روزرسانی ایجاد شده است، اما در واقعیت چنین نیست و بسیاری از شخصی‌سازی‌های One UI 5.0 پیش‌تر در سرویس Good Lock گوشی‌های گلکسی در دسترس قرار داشتند. سرویس Good Lock سامسونگ، سرویسی شامل برنامه‌های بسیار کاربردی برای گوشی‌های گلکسی سامسونگ است که امکان شخصی‌سازی گسترده‌ای را برای صاحبان این گوشی‌ها فراهم می‌کند؛ برای افرادی که گوشی گلکسی ندارند، اپلیکیشن Fine Lock جایگزینی مشابه Good Lock محسوب می‌شود.

برخی از قابلیت‌های جدید One UI نسل پنجم بر پایه اندروید ۱۳

آیکون‌های جدید و بازطراحی‌شده

در نسخه جدید رابط کاربری One UI طراحی آیکون‌ها برخی از برنامه‌های بومی به گونه‌ای صورت گرفته است که خواناتر و مدرن‌تر باشند؛ برنامه‌هایی مانند گالری، تقویم، تلفن، فایل‌های من و مخاطبان حالا صاحب آیکون‌های بازطراحی‌شده و تازه‌ای هستند که منسجم‌تر از پیش و مطابق با موضوع و طراحی به نظر می‌رسند.

شخصی‌سازی صفحه قفل

کاربران گوشی‌های سامسونگ به‌لطف One UI 5.0 می‌توانند به‌راحتی ظاهر و حس‌وحال دستگاه‌شان را شخصی‌سازی کنند. در این پوسته امکان شخصی‌سازی صفحه قفل یا همان لاک‌اسکرین فراهم شده است و کاربر می‌تواند والپیپر یا حالت و رنگ ساعت را مستقیماً از همان صفحه قفل تغییر دهند.

سامسونگ از طریق منوی جدید Wallpapers قابلیت صفحه قفل پویا را ارائه می‌دهد و کاربر می‌تواند حداکثر ۱۵ عکس و ویدئو را برای صفحه قفل انتخاب کند تا تصاویر به‌صورت خودکار عوض شوند؛ امکان انتخاب ویدئویی کوتاه به‌عنوان تصویر زمینه صفحه قفل هم اضافه شده است و با اینکه استفاده از این قابلیت می‌تواند به قیمت تمام‌شدن سریع‌تر باتری تمام شود، اما ظاهری متمایز را برای گوشی به ارمغان می‌آورد.

انباشته‌سازی ویجت‌ها

سامسونگ در One UI 4.1 ویجت‌های جدیدی به نام ویجت‌های هوشمند را معرفی کرده بود که در One UI 5.0 پیشرفته‌تر شده‌اند و کاربر می‌تواند چندین مورد هم‌سایز از آن‌ها را درست‌مانند آنچه در iOS دیده‌ایم، در یک بسته روی هم قرار دهد یا به‌عبارتی دیگر روی هم انباشته کند. به کمک این قابلیت و با فعال کردن چرخش خودکارِ آن انبوهی از اطلاعات را در فضایی فشرده ببینید.

تم‌های جدید و داینامیک در Material You

سامسونگ در نسخه جدید One UI امکان اعمال هشت تم رنگی جدیدی را برای کاربر فراهم کرده که از والپیپر الهام می‌گیرند. در بخش پالت رنگی One UI 5.0 هم رنگ‌های بیشتری برای انتخاب وجود دارند که با انتخاب والپیپر نمایش داده می‌شوند. در این پوسته رنگ اپلیکیشن‌هایی را که از زبان طراحی گوگل پشتیبانی می‌کنند، هم می‌توان تغییر داد و یکپارچگی کامل‌تری را در گوشی ایجاد کرد.

غیرفعال کردن RAM Plus

RAM Plus برای اولین بار در سال ۲۰۲۱ و برای برخی گوشی‌های ارزان‌قیمت سری A گلکسی منتشر شد، کمی بعد سامسونگ این قابلیت را همراه با One UI 4.0 برای گوشی‌های پرچم‌دار و رده‌بالای خود نیز گسترش داد. RAM Plus یا رم مجازی بخشی از حافظه گوشی را به‌عنوان افزونه‌ای برای رم دستگاه استفاده می‌کند. بخش اضافه‌شده به رم از رم فیزیکی گوشی کندتر است و اگر به درستی پیاده‌سازی نشود، می‌تواند سرعت دستگاه را کاهش دهد.

استخراج متنی حرفه‌ای

یکی از قابلیت‌های بسیار کاربردی و در عین حال ساده، استخراج متن در پوسته جدید است. این قابلیت در One Ui 5.0 در دو حالت زیر کاربرد دارد:

  • تشخیص متن در تصاویر: One Ui 5.0 با استفاده از تشخیص نوری کاراکتر (OCR)، متن را در هر محتوایی تشخیص می‌دهد؛ این قابلیت، مشابه Live Text در iOS است و برای عکس‌های ذخیره شده در گوشی هم اعمال می‌شود. هنگام تماشای عکس‌های گالری گوشی، اگر متنی در تصویری وجود داشته باشد، با ضربه روی حرف " T" در قسمت پایین سمت راست صفحه، آن متن برجسته می‌شود و می‌توانید آن را مستقیماً از گالری گوشی کپی کنید یا به اشتراک بگذارید.
  • استخراج متن به کمک دوربین: برای استخراج متن به کمک دوربین گوشی، کافی است تا دوربین گوشی خود را روی متن بگیرید و با انتخاب گزینه‌ T Scan متن را از تصویر استخراج کنید؛ متن استخراج‌شده را می‌توانید همان لحظه در قالب پیام، اس‌ام‌اس کنید یا در پلتفرم‌هایی مانند تلگرام و واتساپ به اشتراک بگذارید.

تغییر رابط کاربری دوربین

رابط کاربری دوربین در One UI 5.0 با بهبودهای قابل‌توجهی برای عکاسی حرفه‌ای همراه شده است. با کشیدن انگشت خود به صورت عمودی روی نوار بزرگنمایی به‌راحتی می‌توانید با یک دست زوم کنید. علاوه بر این، سامسونگ برای حالت عکاسی پیشرفته (Pro) نکات مفیدی را در رابطه با کنترل‌های مختلف نمایش داده و به کاربر توضیح می‌دهد که هر لنز چه کارایی‌هایی دارد و چه زمانی بهتر است از آن استفاده کرد.

بهبود حریم خصوصی

در رابط کاربری One UI 5.0 تغییرات نسبتاً مهمی در بخش امنیت و حریم خصوصی مشاهده می‌شود؛ سامسونگ در این رابط کاربری بخش‌های Biometrics and Security و Privacy را که پیش‌تر جدا بودند، ترکیب کرده است و حالا درست مانند آنچه در گوشی‌های پیکسل وجود دارد، کاربر دیگر نیازی ندارد تا در بخش تنظیمات جستجو کند و از طریق یک صفحه، به تمام بخش‌های مرتبط با امنیت دسترسی دارد.

تقویم انتشار One UI 5.0 برای گوشی‌های سامسونگ

تاریخ دریافت به‌روزرسانی اندروید ۱۳

مدل

اکتبر ۲۰۲۲ (منتشر شده)

گلکسی S22

گلکسی S22 پلاس

گلکسی S22 اولترا

نوامبر ۲۰۲۲

گلکسی زد فولد ۴

گلکسی زد فلیپ ۴

گلکسی زد فولد ۳

گلکسی زد فلیپ ۳

گلکسی S21

گلکسی S21 پلاس

گلکسی S21 اولترا

گلکسی S21 FE

گلکسی نوت ۲۰

گلکسی S20

گلکسی S20 پلاس

گلکسی S20 اولترا

گلکسی تب S8

گلکسی تب S8 پلاس

گلکسی تب S8 اولترا

گلکسی تب S7

گلکسی تب S7 پلاس

گلکسی کوانتوم ۳

گلکسی A53 5G

گلکسی A33 5G

دسامبر ۲۰۲۲

گلکسی تب S7

گلکسی زد فولد ۲

گلکسی زد فلیپ 5G

گلکسی زد فلیپ

گلکسی S20 FE

گلکسی تب S7 FE 5G

فوریه ۲۰۲۳

گلکسی تب اکتیو ۴ پرو

کد خبر 628932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.