تدابیر بهترین شهرهای بدون زباله هند

مرکز علوم و محیط زیست هندوستان در تلاش است به یک چهارچوب کلی برای کاهش تولید زباله در سراسر کشور دست بیابد و به همین دلیل، تدابیر موفق‌ترین شهرهای بدون زباله کشور را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، یکی از مهم‌ترین بحران‌های هندوستان، انباشتگی زباله‌ها در دفن‌گاه‌ها به‌شمار می‌رود که مشکلات سلامت بسیاری را برای شهروندان به‌وجود آورده است، ضمن این‌که به تخریب چشم‌اندازهای شهری منجر شده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، هر روزه بیش از ۱۶۰ هزار تن مواد زائد جامد تولید می‌شد که همین امر مدیران را به اعمال قوانینی مبنی بر مدیریت پسماندها سوق داد و پیامدهای مثبت بسیاری را به دنبال داشت. در واقع، از زمان اجرایی شدن این قوانین، بیش از ۹۵ درصد ضایعات تولید شده، جمع‌آوری می‌شود و تنها ۱۹.۲ درصد از آن‌ها به دفن‌گاه‌های زباله انتقال می‌یابد. البته این رویکرد پایدار به‌نظر نمی‌رسد زیرا فضاهای حومه‌های شهری برای دفن ضایعات رو به اتمام است و همین امر باعث شده است ضایعات فضاهای شهری را نیز در بر گیرد.

اما خبر خوش در مورد بحران ضایعات هندوستان این است که برنامه‌ریزان در بعضی از شهرهای آن با موفقیت تمام توانسته‌اند مشکل ضایعات شهری را مدیریت کنند و شهرهایی با نرخ زباله صفر به وجود بیاورند. در ادامه به معرفی این شهرها و تدابیر هر یک از آن‌ها برای مدیریت پسماندها و به صفر رساندن انباشتگی آن‌ها در مناطق پرداخته می‌شود.

"این‌دور" در ایالت مادایا پرادش

این‌دور که برای پنج سال متوالی به عنوان تمیزترین شهر هندوستان شناخته شده است، از استراتژی‌های ارتباطی قدرتمندی برای ایجاد تغییرات رفتاری در سطح شهر و برانگیختن شهروندان به تفکیک پسماندها بهره گرفته است. وجود یک سیستم نظارتی قوی و وضع قوانین مختلف برای جداسازی مواد زائد توسط شهروندان از دیگر رویکردهای مدیران برای خالی کردن این‌دور از ضایعات بوده است که در تبدیل آن به پاک‌ترین شهر هند نقش مهمی ایفا کرده است.

برنامه‌ریزان این دور پس از تشویق مردم به تفکیک ضایعات خود تصمیم گرفته‌اند جوامعی با بیشترین میزان تولید ضایعات را شناسایی کنند و به توسعه برنامه‌های ویژه برای کاهش وجود پسماندها در آن‌ها بپردازند. گزارش‌ها حاکی از آن است که این‌دور به واسطه برخورداری از برنامه تفکیک ضایعات در شش کانتینر، مشارکت ذی‌نفعان و مدیریت مناسب برنامه‌ریزان توانسته است کاهش ۹۵ درصدی تولید مواد زائد را در سراسر شهر به ارمغان بیاورد و در بخش مدیریت پسماندها، عنوان قهرمان شهرهای کشور را از آن خود کند.

تدابیر بهترین شهرهای بدون زباله هند

الاپوژا

مدیران الاپوژا در ایالت کرالا، به منظور کاهش تولید پسماندها در سراسر شهر رویکرد "خانه تمیز" را آغاز کردند و آن را میان مردم ترویج دادند. آن‌ها برای تحقق این استراتژی، تفکیک ضایعات را از در منازل مورد تمرکز قرار دادند و شهروندان را به جداسازی مواد زائد تشویق کردند. این اقدام نه‌تنها به کاهش هزینه پیاده‌سازی اقدامات مربوط به کاهش مواد زائد منجر شد، بلکه به عنوان منبعی برای کسب درآمد عمل کرد که رونق اقتصادی را برای شهر در پی داشت. علاوه بر این، کمپین‌هایی در سراسر الاپوزا برگزار شد که در آن، استراتژی‌هایی برای مدیریت مصرف مواد غذایی و تفکیک پسماندها به شهروندان آموزش داده می‌شد که همین امر، کاهش قابل‌توجه تولید مواد زائد را به دنبال داشت.

تدابیر بهترین شهرهای بدون زباله هند

پانجی در ایالت گوا

طرح کاهش ۹۹ درصدی تولید مواد زائد در پانجی از ۱۵ سال پیش آغاز شده است و در آن تفکیک پسماندها از در منازل شهروندان بیش از هر اقدام دیگری اثربخش واقع شده است. مدیران پانجی در سال ۲۰۲۱ منبع تفکیک پسماندها را به ۱۶ بخش شامل کاغذ، مقوا، مواد پلاستیکی نرم، مواد پلاستیکی سفت، زباله‌های زیست‌پزشکی عفونی، پوست‌های نارگیل، قسمت میوه‌ای نارگیل، لوله‌ها، لامپ‌ها، داروها، باتری‌ها، شیشه‌ها، فلزات، سرامیک، ضایعات الکتریکی، اجسام تیز، لباس و مواد غیرقابل بازیافت تقسیم کردند و کانتینرهایی برای جمع‌آوری هر یک در محله‌های مختلف قرار دادند. بازیافت مواد زائد از هر یک از این ۱۶ کانتینر به کسب درآمد بالایی برای کارکنان شهرداری مسئول جمع‌آوری آن‌ها منجر شد، ضمن این‌که تولید مواد جدید از این پسماندها اقتصاد مدور شهر را نیز رونق بخشید.

تدابیر بهترین شهرهای بدون زباله هند

بابیلی در ایالت آندرا پرادش

سطح بسیار بالایی از ضایعات مرطوب شامل پسماندهای مواد غذایی در بابیلی، شهرکی در منطقه مسکونی ویزیاناگارام در ایالت آندرا پرداش تولید می‌شود و همین امر مدیران را به تولید کمپوست پسماندها در حجم بسیار زیاد سوق داده است. در این راستا، اقداماتی مانند تبدیل پسماندهای ارگانیک به کود کشاورزی کمپوست و ورمی کمپوست اجرا می‌شود، ضمن این‌که احداث یک نیروگاه بیوگاز همزمان با این تدابیر به کاهش قابل توجه تولید پسماندهای شهری کمک زیادی کرده است.

تدابیر بهترین شهرهای بدون زباله هند

میسور در ایالت کارناتاکا

مدیران میسور از روش‌هایی کاملاً علمی برای تبدیل زباله‌های زیست تخریب‌پذیر به کمپوست بهره گرفته‌اند و توانسته‌اند پس از بسته‌بندی کمپوست‌ها، آن‌ها را به کشاورزان سراسر شهر بفروشند. این رویکرد نه‌تنها به کاهش تولید مواد زائد در سراسر میسور منجر شده است، بلکه به عنوان منبعی برای کسب درآمد عمل کرده است.

ونگورلا

ونگورلا شهر کوچکی در منطقه سیندودورگ مهارشت را در ۳۰ کیلومتری شمال گوا است که برنامه‌ریزان آن در زمینه مدیریت پسماندها بسیار موفق عمل کرده‌اند و توانسته‌اند از طریق پیاده‌سازی دو رویکرد بسیار اثربخش برای تفکیک مواد زائد، پسماندهای خشک و مرطوب را از هم جدا کنند و ۱۰۰ درصد ضایعات ارگانیک را پردازش کنند. ورمی‌کمپوست و زیست‌متان‌سازی برای پردازش پسماندهای آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد، حال آن‌که برای ضایعات گوشت، ماهی و مواد غذایی فیبری از مبدل‌های زباله‌های آلی بهره گرفته می‌شود.

تدابیر بهترین شهرهای بدون زباله هند

کد خبر 628904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.