۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۵
گرانشی که دردسرساز است

یک پژوهشگر علوم فضایی گفت: هنگامی که شخصی به فضا می‌رود و در شرایطی که گرانش وجود ندارد قرار می‌گیرد، زندگی و اقامت برای وی بسیار دشوار خواهد شد، زیرا به موجب نبود گرانش، آسیب‌های جدی به بدن می‌رسد.

عمران مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به چالش‌های پیش‌روی توریسم و فضایی و آینده این صنعت، اظهار کرد: به‌طورکلی زمانی که فضانوردان به فضا اعزام می‌شوند، نمی‌توانند به راحتی زندگی کنند و با مشکلات بسیاری مواجه هستند.

وی افزود: درواقع هنگامی که شخصی به فضا می‌رود و در شرایطی که گرانش وجود ندارد قرار می‌گیرد، زندگی و اقامت برای وی بسیار دشوار خواهد شد و به موجب نبود گرانش آسیب‌های جدی به بدن می‌رسد.

این پژوهشگر علوم فضایی ادامه داد: با توجه به آسیب‌هایی که در زمان سفرهای فضایی به بدن وارد می‌شود، کسب آمادگی پیش از سفرهای فضایی برای فضانوردان و گردشگران مسئله بسیار مهمی است.

وی اشاره کرد: درصورتی‌که بشر بتواند اقامت‌گاه‌هایی در فضا ایجاد کند که در آن گرانش مصنوعی وجود داشته باشد و عملاً از خنثی‌شدن گرانش زمین در هتل فضایی جلوگیری کند، قطعاً شرایط سفر تسهیل می‌شود.

مرادی در همین رابطه گفت: درصورتی‌که بتوانیم فضاپیماهایی تولید کنیم که دارای گرانش مصنوعی باشد، فضانوردان و گردشگران به راحتی می‌توانند در محفظه قرار گرفته و به فضا سفر کنند.

وی تاکید کرد: در این صورت دیگر فضانوردان اثرات ناشی از نبود گرانش را تجربه نخواهند کرد و به موجب این مسئله قطعاً توریسم فضایی پیشرفت بسیار زیادی خواهد کرد.

این پژوهشگر علوم فضایی تصریح کرد: بیماری‌های فضایی و مشکلات جسمانی که ناشی از نبود گرانش در فضای خارج از جو است بسیار حائز اهمیت بوده و به دلیل این مسئله بسیاری از افراد قادر به تجربه سفرهای فضایی نخواهند بود.

وی افزود: ساخت فضاپیماهایی که دارای گرانش مصنوعی است از نظر تئوری کاملاً امکان‌پذیر است، اما تاکنون قادر به اجرا و عملیاتی‌سازی این نظریه نشده‌ایم.

مرادی با اشاره به آینده صنعت توریسم فضایی گفت: در آینده ممکن است بتوانیم ایستگاه‌های فضایی به‌وجود آوریم که در آن جاذبه و گرانش مصنوعی وجود داشته‌باشد و مشکلات جسمانی ناشی از نبود جاذبه رفع شود؛ در این صورت دیگر نیازی به کسب آمادگی جسمانی پیش از سفر فضایی نخواهد بود و در هزینه نیز بسیار صرفه‌جویی می‌شود.

کد خبر 628882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.