آسیب‌شناسی فرایند صدور پروانه‌ ساختمانی در اصفهان با «اصنو»

یکی از اقدامات مدیریت شهری در دوره ششم اجرای طرح «صدور پروانه الکترونیک به صورت غیرحضوری» به نام پروژه «اصنو» (سرا۱۰) است که می‌تواند یکی از ابرپروژه‌های شهرداری اصفهان باشد؛ در اصنو اتفاقات جدید رقم خورده است تا امکان مراجعه حضوری شهروندان به شهرداری به حداقل برسد و زمینه فساد کاهش یابد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از رویکردهای مدیریت شهری ششم اصفهان مبارزه با فساد و ایجاد شفافیت در حوزه‌های شهرسازی و صدور پروانه ساختمانی بود، لذا تمرکز مدیریت شهری در معاونت معماری و شهرسازی بر ایجاد شهرسازی الکترونیک، هوشمند و ارتقای سیستم مکانیزه از سامانه سرا هشت به سامانه اصنو (سرا ۱۰) است تا بتواند زمینه فساد را کاهش دهد.

بدیهی است که راه آغاز شده، بهترین و تنها راه جهت رسیدن به اهداف ذکر شده است و برگشت‌پذیر نیست، لذا حمایت همه‌جانبه و فراگیر از حرکت آغاز شده در این رویکرد باید در اولویت باشد. در این راستا الکترونیکی شدن ارائه خدمات در راستای ایجاد شهر هوشمند، به عنوان یکی از راهکارهای نوین برای رفع مشکلات شهری، مورد توجه برنامه‌ریزان شهری قرار گرفته است و راهکاری برای پایداری شهرها و کاهش تخلفات به‌شمار می‌رود.

این پروژه می‌تواند یکی از ابرپروژه‌های شهرداری اصفهان باشد؛ نکته قابل توجه این است که هر حرکتی ابتدا می‌تواند دارای مشکلاتی باشد، اما مهم این است که از این مرحله به‌سرعت عبور کنیم تا پروژه در این مرحله متوقف و زمین‌گیر نشود. انتظار می‌رود این آسیب‌شناسی بتواند به عبور از این مقطع حساس کمک شایسته‌ای کند.

با توجه به اهمیت موضوع و فراگیری استفاده از نرم‌افزار «اصنو» در ارائه خدمات شهری و ساخت‌وساز ساختمان‌های شهر، گفت‌وگویی را با عبدالرسول جان‌نثاری، مشاور کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

ضرورت ایجاد سامانه «اصنو» چه بود؟

این سامانه ایده جدیدی نیست، چراکه در سال ۱۳۹۴ سامانه قدیمی، به سرا ۸ تغییر داده شد و پس از آن نیز نرم‌افزار جدیدی با رویکرد جدید در شهرداری اصفهان پیاده‌سازی شده است. بنابراین پس از مواجه شدن با بیماری کرونا لزوم ارتقا و به‌روزرسانی نرم‌افزارها بیش از پیش احساس شد و در مدیریت جدید شهری تلاش کردیم این سامانه را به خصوص در قسمت غیرحضوری ارتقا دهیم از این‌رو سامانه از سرا ۸ به سرا ۱۰ «اصنو» گسترش یافت.

در سرا ۱۰ اتفاقات جدید رقم خورد تا مراجعه حضوری شهروندان به شهرداری را به حداقل برساند، چنانچه ما در گذشته نیز این خدمات را به صورت الکترونیکی ارائه می‌کردیم اما در اقدام جدید ارائه خدمات مالی از حالت دفترچه‌ای خارج شد و این نرم‌افزار مسائل مالی را نیز محاسبه می‌کند.

به طور معمول در آغاز هر کاری با مشکلاتی مواجه هستیم که باید مدیریت شود، لذا تلاش‌ها برای راه‌اندازی این سامانه بر اصل مدیریت موانع استوار است و لازم است تا با کمک جمعی از این مقطع عبور کنیم، اما لازم است بررسی شود که آیا تمام مشکلات با الکترونیکی شدن خدمات برطرف خواهد شد یا خیر؟.

در واقع فرایندها و بوروکراسی اداری در شهرداری، شهروندان را شاکی کرده و باعث شده است شهروندان سرمایه‌های خود را در شهرهای دیگر هزینه کنند، لذا باید در عمل شهرسازی الکترونیک را پیاده‌سازی کنیم تا فرایندهای اضافه و دست‌وپا گیر حذف و موجب اجرای قوانین روان و ساده شود که در حال حاضر حذف این بوروکراسی اداری در حال رقم خوردن است؛ رویکرد جدید شهرداری این است که خدمات مربوط به مجوزهای ساختمانی و صدور پروانه ساختمانی غیرحضوری شود.

پیش از فراگیری و تبلیغ استفاده از سامانه «اصنو» چه اقداماتی برای آگاه‌سازی و فرهنگ‌سازی مسئولان و شهروندان انجام شده است؟

یکی نتایج آسیب‌شناسی‌های انجام شده در روابط عمومی شهرداری اصفهان برای افرادی که با نرم‌افزار اصنو اقدام به دریافت پروانه ساختمانی کرده‌اند، اعتراض بیش از ۹۰ درصد شهروندان نسبت به نابلدی کارمندان شهرداری در استفاده از این نرم‌افزار و وجود اشکال در سیستم الکترونیکی بود، به‌طوری که بارها شاهد قطعی سیستم بوده‌ایم و بیش از ۸۵ درصد شهروندان اذعان کرده‌اند که ارائه خدمات غیرحضوری در این سیستم مشاهده نمی‌شود و ملزم به مراجعه مرتب به شهرداری هستند؛ اصل کار درست بوده است اما پیش‌بینی نکردن زیرساخت‌های لازم در این راستا باعث شده است که طرح از مسیر خود منحرف شود و ایجاد نارضایتی کند.

شهروندان با اعتماد به تبلیغات شورای اسلامی شهر و وعده‌های شهردار این کلان‌شهر به شهرداری مراجعه می‌کنند و چنانچه مغایرتی در گفتار و عمل ببینند، باعث ناراحتی و دلخوری آن‌ها می‌شود، لذا در صورتی که تبلیغاتی انجام نشده باشد مردم انتظاری از شهرداری نخواهند داشت.

با تبلیغات زود هنگام و بیش از اندازه در خصوص سامانه «اصنو» و دعوت از شهروندان برای استفاده از آن وارد فضایی شدیم که آمادگی لازم برای حضور آنها فراهم نبود.

نکته دیگر اینکه آموزش شهروندان در سطح عمومی شامل استفاده از فضای الکترونیکی و غیرحضوری است؛ لذا باید به‌طور عمومی فرهنگ‌سازی انجام و معاونت فرهنگی و روابط عمومی شهرداری نیز وارد میدان شود و محتواهای آموزشی را به صورت صوتی، تصویری و آنلاین آماده کند و چنانچه هنگام استفاده از سیستم با مشکل مواجه شدند مرجعی برای کمک به آن‌ها وجود داشته باشد.

موضوع بعدی آموزش‌های تخصصی است چراکه بسیاری از کسانی که به شهرداری مراجعه می‌کنند، افراد متخصص همچون مهندسان ناظر و طراح هستند که آمادگی شرکت در کلاس‌های آموزش سامانه از جانب شهرداری را دارند و در پایان گواهی پایان دوره و صلاحیت مبنی بر گذراندن آموزش‌های لازم به آنها داده شود.

در حال حاضر به قدری بستر فراهم است که حتی نیازی نیست شهرداری بودجه‌ای برای برگزاری دوره اختصاص دهد و این دوره‌ها می‌تواند با هزینه شهروندان برگزار شود، چراکه با توجه به نظرات و شکایت‌های مطرح شده، شهروندان خواهان گذراندن یک دوره کوتاه‌مدت آموزشی هستند.

آسیب‌شناسی فرایند صدور پروانه‌ ساختمانی در اصفهان با «اصنو»

عمده گلایه شهروندان از اصنو چه بوده است؟

از جمله شکایات مطرح شده از سوی شهروندان طرح مواردی مبنی بر این بوده است که: «بوروکراسی اداری و کارهای اضافه در شهرداری اصفهان غوغا می‌کند. مشکل ما فقط بحث سامانه و نرم‌افزار نیست؛ به‌رغم شعارهای داده شده و تبلیغات بسیار گسترده در سطح شهر در خصوص سهولت و سرعت بالا در صدور پروانه ساختمانی، نه تنها این موارد اتفاق نیفتاده است، بلکه انجام امور بسیار سخت‌تر، پیچیده‌تر و زمان‌برتر شده است؛ کار با سامانه سرا ۱۰ راحت نیست و آموزش کافی به مردم داده نشده است و این باعث مراجعه به کافی نت‌های اطراف شهرداری شده است که شاهد تخلف برخی متصدیان کافی‌نت‌ها همچون دریافت وجوه غیرقانونی، ورود به پدیده دلالی هستیم. قرار بوده مردم در منزل یا دفتر کار بدون مراجعه به شهرداری یا کافی‌نت به صورت غیرحضوری پروانه ساختمانی بگیرند اما این مسائل با شعارها و تبلیغات انجام شده مغایرت دارد و باعث سلب اعتماد مردم به شهرداری می‌شود.»

دیگر گلایه شهروندان این بوده است که «مشکل فقط سامانه کامپیوتری نیست، چراکه وحدت رویه در مناطق پانزده‌گانه وجود ندارد. در مواردی همچون تفکیکی‌ها و اجرای ماده ۱۰۱، نحوه برخورد در زمین‌های قولنامه‌ای، طبقات مازاد بر کد مصوب، نحوه ارسال پرونده به کمسیون ماده ۱۰۰ (رأی تخریب یا رأی شایسته یا جریمه)، نحوه کنترل نقشه‌ها و محاسبات مالی هر منطقه و هر معاون شهرسازی یا معاون مالی منحصربه‌فرد عمل می‌کند. بهتر است با تنظیم یک دستورالعمل‌های وحدت رویه مردم از بلاتکلیفی و سردرگمی خارج شوند؛ شهرداری باید زمین‌هایی که دارای کاربری‌های خاص همچون آموزشی، ورزشی و درمانی هستند و متولیان آنها مردم را بلاتکلیف گذاشته‌اند را با توجه به گذشت زمان پنج سال و قانون رفع موانع تولید، تعیین تکلیف کند.»

زمانی که بحث آموزش کارمندان مطرح می‌شود قرار نیست با یک تا دو ساعت بسنده کنیم و وقت کارکنان را نیز در زمان اداری بگیریم؛ چراکه ما در ادارات بحث ارتقای شغلی و آموزش حین خدمت را داریم و باید یک طرح گسترده پیش‌بینی کنیم، به این صورت که به کارمندان شهرداری اضافه کاری تعلق گیرد و خارج از ساعات اداری و در راستای ارتقای شغلی، دوره آموزشی حین خدمت تمام ارکان مرتبط با سیستم توسط معاونت برنامه‌ریزی شهرداری ارائه شود؛ همچنین در بدنه شهرداری نیاز به یک نهضت آموزشی داریم تا عوامل شهرداری را بتوانیم برای استفاده و کار با این نرم‌افزار آماده کنیم.

بهتر نبود پیش از رونمایی از سامانه «اصنو» آموزش لازم به کارکنان شهرداری و مردم داده می‌شد تا این سردرگمی و ناکارآمدی به حداقل برسد؟

یکی از گلایه‌های مطرح شده این است که قبل از ارائه آموزش‌های لازم، بستر برای استفاده از سامانه فراهم شده است، حتی این موضوع مطرح شد که ای کاش این طرح را در یکی از مناطق به طور پایلوت اجرا می‌کردیم و آموزش‌های لازم داده می‌شد، عیوب و باگ‌های نرم‌افزاری شناخته می‌شد و بعد در سطح کلی مورد استفاده قرار می‌گرفت؛ چراکه در حال حاضر به طور دائم با قطعی سیستم و نبود هماهنگی لازم بین ارکان شهرداری مواجه هستیم و به نوعی ضعف مدیریتی و سیستمی محسوب می‌شود اما تمام مشکلات در بخش نرم‌افزاری نیست و گاهی فرایندها مشکل دارد.

در این نرم‌افزار، سیستم و فرایندهای تعریف شده چنانچه به کوچک‌ترین مشکلی برخورد کنیم، به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع داده می‌شود، با این حال محال است در اصفهان پرونده‌ای به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارسال نشود که این فرایند یک دور باطل است، کار درست این است که ما یک فلورانس منطقی و علمی را استخراج کنیم تا در صورت ایجاد خطاهای جزئی و مختصر در ساخت‌وساز احتیاج به ارجاع به کمیسیون ماده ۱۰۰ نداشته باشیم، امکان دریافت پایان کار برای سازندگان وجود داشته باشد و سردرگمی‌ها و مراجعات حضوری را به حداقل برساند.

یکی از مباحثی که شهروندان نسبت به آن بسیار گلایه‌مند هستند، جزیره‌ای عمل کردن در شهرداری است. ما دارای ۱۵ منطقه شهری هستیم و در شهرداری هریک از مناطق برای خدماتی همچون صدور مجوز، پایان کار و ارسال پرونده‌ها به ماده ۱۰۰، دستورالعمل منحصر به خود را دارد، لذا پیشنهاد شده است دستورالعمل‌های وحدت رویه به‌روزرسانی، ابلاغ و مطالبه شود و در اختیار مردم قرار بگیرد تا آن‌ها نیز از فرایند ارسال پرونده، ایستایی و سایر موارد آگاه شوند و در مناطق پانزده‌گانه نیز به طور یکسان عمل کنند تا بسیاری از مشکلات و فسادها به حداقل برسد.

کد خبر 628869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.