تغییر در ساختارهای نهادی و مدیریتی زمینه‌ساز هوشمندسازی است

یک کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری گفت: تحقق شهر هوشمند مستلزم تغییر در ساختارهای نهادی و مدیریتی است و در این زمینه تعامل دولت با بخش خصوصی و جامعه مدنی ضرورت دارد.

سعیده بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: هزینه‌های سنگین ایجاد، نگهداری و توسعه شبکه‌های اطلاع‌رسانی و پایگاه‌های اطلاعاتی، برای شهر هوشمند، فقدان یا کمبود نیروهای متخصص فناوری اطلاعات در کشور، مشکلات مرتبط با چگونگی مراقبت از اطلاعات شخصی افراد، مشکلات مربوط به چگونگی دسترسی شهروندان به خدمات شهرهای هوشمند و مشکلات مربوط به افرادی که مهارت کمتری در استفاده از خدمات دارند از چالش‌های شهرهای هوشمند در ایران است.

وی افزود: نبود یک سازمان مسئول به منظور برنامه‌ریزی و اجرای پروژه شهر هوشمند در شهرها با چالش‌هایی روبه‌رو است، اصلی‌ترین و مهمترین آن تصمیم‌گیری برای هوشمندسازی است که به کندی پیش می‌رود.

این کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری خاطرنشان کرد: اگر شهرداری همه خدمات را الکترونیکی کند، اما هماهنگی و همکاری میان دستگاه‌های اجرایی وجود نداشته باشد، شهر هوشمند محقق نمی‌شود، فراهم کردن ویژگی‌های شهر هوشمند یا ساخت شهر هوشمند مستلزم تغییر در ساختارهای نهادی و مدیریتی است و در این زمینه تعامل دولت با بخش خصوصی و جامعه مدنی ضرورت دارد.

بهداشت ادامه داد: در هیچ قانون یا دستورالعملی، متولی مشخصی برای شهر هوشمند پیش‌بینی نشده است و تاکنون قوانین و مقرراتی برای شهر هوشمند در حوزه حاکمیتی و دولت تنظیم و ابلاغ نشده است.

وی تاکید کرد: مرجعی در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برای نظارت و پیشبرد اقدامات هوشمندسازی شهرها تشکیل نشده است، به علاوه هنوز بسیاری از مدیران ارشد شهرها در کشور به دلایل مختلف دیدگاه بلندمدت و جامعی برای مدیریت شهرهای تحت مدیریت خود ندارند و امور روزمره و دست و پا گیر اداری مانع از بروز خلاقیت و هوشمندسازی شهرها شده است.

این کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری گفت: به منظور تحقق شهر هوشمند نیازمند مدیران هوشمندی هستیم که هوشمندسازی شهر را درک کنند، چنانچه این‌طور نباشد پروژه شهر هوشمند یا آغاز نمی‌شود یا با سرعت بسیار کم انجام می‌شود.

بهداشت افزود: یک شهر هوشمند بهتر از یک شهر سنتی می‌تواند به چالش‌های ناشی از افزایش جمعیت واکنش نشان دهد، با بهره‌گیری مؤثرتر از منابع، دولت‌ها می‌توانند هزینه‌ها را پایین بیاورند، کیفیت زندگی را ارتقا دهد و نیاز نسل‌های آینده را برآورده کنند.

وی اظهار کرد: ساخت یک شهر هوشمند نیازمند اقداماتی یکپارچه در سطوح مختلف شهرداری و بافت اجتماعی است. شهر هوشمند یک مفهوم کل‌نگر است که هدف آن مقابله با چالش‌های عصر معاصر و بهره‌برداری از فرصت‌های اخیر ارائه شده به واسطه پیشرفت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

کد خبر 628775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.