تغییر رویکرد ثبت‌احوال از تولدمحور به اقامت‌محور

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان گفت: رویکرد ثبت‌احوال از تولدمحور به اقامت‌محور تغییر کرده است.

حسین غفرانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه روز ثبت‌احوال سال جاری مورخ سوم دی‌ماه را با شعار «ثبت‌احوال، امین مردم و پاسدار هویت ملی» آغاز کردیم، اظهار کرد: رویکرد ارائه خدمات اداره ثبت احوال در سال‌های اخیر از رویکرد سنتی محض به سمت الکترونیک و دولت هوشمند، گام برداشته است.

وی افزود: ارائه خدمات این سازمان از تولدمحور به اقامت‌محور تغییر یافته است؛ به این معنی که در گذشته هر فرد نیازمند دریافت خدمت، باید به مکان صدور شناسنامه خود مراجعه می‌کرد، اما در حال حاضر خدمات به صورت یکپارچه ارائه می‌شود و افراد بر اساس محل اقامت خود برای دریافت خدمات مراجعه می‌کنند.

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان با بیان اینکه پایگاه‌های سنتی ثبت‌احوال کشور به یک پایگاه الکترونیک متمرکز تبدیل شده است و تمام خدمات به صورت یکپارچه ارائه می‌شود، تصریح کرد: تبدیل شیوه‌های دستی آمارگیری به آمارهای دقیق مکانیزه از طریق پایگاه اطلاعات جمعیت کشور، از سایر خدمات این سازمان در چندین سال گذشته است.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ شاخص آماری توسط مواردی مانند سالنامه، گاه‌نامه، گزارش خبری یا پاسخ به استعلامات سازمان‌ها در اختیار نظام برنامه‌ریزی کشور قرار می‌گیرد، ادامه داد: کاربرد شماره ملی در سال‌های اخیر جهت خدمات‌رسانی در سطح جامعه، به عنوان مبنای بازنمایی هویت افراد و فراهم شدن ارتباط الکترونیک بین دستگاه‌ها، افزایش یافته است.

بالا رفتن ضریب امنیت مدارک هویتی

غفرانی در پی اقدامات انجام شده شاهد بالا رفتن ضریب امنیت مدارک هویتی بودیم که دست‌اندازی سایر افراد به آنها از طرق جعل اسناد را کاهش داده است، گفت: افراد در صورت مراجعه به دستگاه‌های دولتی نیازی به احراز هویت ندارند و این اقدام در لحظه و به صورت آنلاین انجام می‌شود.

وی با اشاره به تلاش در راستای استمرار و گسترش خدمات غیرحضوری، اضافه کرد: سازمان ثبت‌احوال، سامانه سهیم با آدرس https://sahim.sabteahval.ir/ را با ارائه ۹ خدمت به صورت غیرحضوری در اختیار مردم قرار داده است که افراد می‌توانند به منظور تغییر آدرس، دریافت گواهی تجرد، درخواست اولیه نام، اخبار و اطلاعیه‌های سازمان و شکایات به این سامانه مراجعه کنند.

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان با تاکید بر اینکه خدمات غیرحضوری موجود در سامانه سهیم، قابل گسترش است، اظهار کرد: تمام افراد موظف به به‌روز نگه داشتن آدرس محل سکونت خود در سامانه اطلاعات جمعیت کشور هستند، چرا که ملاک مراجعه آنها به ادارت ثبت‌احوال، آدرس ثبت شده است و به همین منظور، سامانه https://www.ncr.ir/ فرصتی به منظور تغییر آدرس محل سکونت در اختیار افراد قرار می‌دهد.

کد خبر 628734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.