لزوم نوآوری در طراحی صنایع دستی/ استفاده از ظرفیت‌های فراسازمانی در المان‌های شهری

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: فراخوان مسابقه طراحی بدنه و المان ورودی منطقه گردشگری صفه با عنوان نقش‌آفرینی بر بام شهر با هدف ارتقای جاذبه‌های گردشگری، ایجاد محیطی فعال و پویا و دعوت‌کنندگی مؤثر داده شده است تا از افراد حرفه‌ای برای طراحی بام شهر اصفهان کمک بگیریم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مرتضی نصوحی در نشست اکوسیستم صنایع دستی اظهار کرد: رویدادهای مختلفی برای رونق صنایع دستی با همکاری میراث فرهنگی، اتاق بازرگانی و اصناف برگزار شده که در سطح ملی نیز مورد استقبال قرار گرفته است.

وی افزود: بسیاری از شهرها در راستای برندینگ خود روی یک ساختمان همچون شهر تهران که برج میلاد را به عنوان نماد شهر معرفی کرده است، به عنوان نماد شهر کار می‌کنند.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با اشاره به برگزاری مسابقه چهل وکتور از خط آسمان شهر اصفهان، هدف شهرداری از برگزاری این رویداد را تقویت هویت بصری شهر در ذهن انسان‌ها دانست و گفت: تلاش کردیم تا برای شهروندان تصویری از یک شهر به عنوان مقصد گردشگری بسازیم که این مهم کمک خوبی برای برندینگ شهر بود.

وی تصریح کرد: «وکتور خط آسمان شهر» تصویری از جمع ساختمان‌های نمادین یک شهر است که به محض رؤیت آن، می‌توان تشخیص داد این وکتور متعلق به کدام شهر است.

نصوحی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات حوزه صنایع دستی نوآوری در طراحی‌ها و کمبود صنایع دستی کوچک مقیاس است تا گردشگران خارجی بتوانند به عنوان سوغات با خود هدیه ببرند، در این راستا به این نتیجه رسیدیم که اگر روی وکتور کار کنیم، گردشگر خارجی می‌تواند آن را به عنوان سوغات اصفهان خریداری کند، همچنین این مهم به نوآوری در طراحی صنایع دستی کمک می‌کند.

وی اضافه کرد: مسابقه چهل وکتور از خط افق آسمان شهر اصفهان در سال گذشته در سطح ملی برگزار و ۳۰۰ طرح در این راستا به دبیرخانه ارسال شد، پس از بررسی طرح‌ها، ۴۰ اثر انتخاب و جوایزی به آنها تعلق گرفت.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: نمایشگاهی از آثار برگزیده ۴۰ وکتور برگزار شد که مورد استقبال گرفت به‌طوری که بسیاری از کافی‌شاپ‌ها در طراحی دکوراسیون خود از این آثار الگوبرداری کرده‌اند.

وی تاکید کرد: این آثار علاوه بر چاپ در کتاب چهل وکتور، به صورت لایه باز در درگاه الکترونیکی شهرداری اصفهان تحت عنوان نمایشگاه مجازی خط آسمان اصفهان در دسترس همگان قرار داده شده است.

نصوحی با اشاره به برگزاری مسابقه ملی زیوری برای اصفهان افزود: گام بعدی مدیریت شهری ورود این نمادها به بخش مهم هویتی شهر، یعنی صنایع دستی و صنعت گردشگری است، در این راستا مسابقه بعدی استفاده از وکتورهای خط آسمان اصفهان در صنایع دستی و در قالب طراحی زیورآلات بود.

وی با بیان اینکه طراحی زیورآلات به عنوان صنایع دستی کوچک مقیاس، سوغاتی از شهر اصفهان است که هر گردشگر می‌تواند نسخه‌ای کوچک از اصفهان را به شهر یا کشور خود ببرد و نمادهای اصفهان را در سراسر جهان منتشر کند، خاطرنشان کرد: آثار مسابقه زیوری برای اصفهان دریافت شده است و اکنون در مرحله داوری قرار دارد.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان تصریح کرد: برگزاری مسابقات مختلف در رشته‌های مختلف منبت‌کاری و قلم‌زنی در دستور کار قرار دارد تا علاوه بر برندینگ اصفهان در طراحی‌های صنایع دستی، نوآوری خلق کنیم.

وی با اشاره به برگزاری مسابقه طراحی المان‌های شهری با ترکیبی از صنایع دستی گفت: مسابقه طراحی بدنه و المان ورودی منطقه گردشگری صفه با عنوان نقش‌آفرینی بر بام شهر با هدف ارتقای جاذبه‌های گردشگری، ایجاد محیطی فعال و پویا و دعوت‌کنندگی مؤثر فراخوان شده است تا از افراد حرفه‌ای برای طراحی بام شهر اصفهان کمک بگیریم.

وی افزود: رویکرد این است که اداره خلاقیت به دبیرخانه برگزاری مسابقات در شهر اصفهان تبدیل شود؛ در نظر داریم علاوه بر استفاده از خلاقیت‌های درون‌سازمانی از خلاقیت افراد حرفه‌ای نیز در سطح استان، ملی و فراملی بهره ببریم.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان تصریح کرد: در این راستا حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در دستور کار قرار دارد.

معرفی اصفهان در تابلوهای ورودی شهر به برندینگ کمک می‌کند

نورالله عبدالهی، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: با توجه به همراهی مدیریت شهری طی یکسال گذشته ۱۷ رویداد در حوزه صنایع دستی برگزار شده است.

وی با اشاره به تشکیل دبیرخانه شهر جهانی اصفهان ادامه داد: برای جلوگیری از اقدامات جزیره‌ای در حوزه صنایع دستی، شهردار اصفهان که اکنون رئیس دبیرخانه شهر خلاق است و اکنون به عنوان دبیر شهر جهانی نیز معرفی شده است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان تصریح کرد: در این راستا می‌توانیم در حوزه شهر خلاق و صنایع دستی اقدامات یکپارچه‌ای را انجام دهیم تا اصفهان به معنای واقعی شهر جهانی باشد.

وی با بیان اینکه اصفهان در سال ۲۰۱۵ از سوی سازمان یونسکو به عنوان شهر جهانی معرفی شد، گفت: برای کسب عنوان شهر جهانی سازمان یونسکو آیتم‌های مختلفی از قبیل هنرمندان صنایع دستی، تعداد فروشگاه‌ها و موزه‌ها بررسی می‌شود.

عبدالهی با تاکید بر اینکه به واسطه کسب عنوان شهر جهانی، اصفهان به عنوان شهر خلاق صنایع دستی معرفی شد، افزود: زمانی می‌توانیم بگوییم شهر جهانی خلاق صنایع دستی هستیم که به صورت شبکه‌ای با شهرهای خلاق دنیا ارتباط برقرار کنیم، اما با وجود تلاش‌های صورت گرفته، هنوز به این مرحله نرسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه لازم است ارتباط با شهرهای جهانی برقرار شود و در این راستا همه مجموعه‌ها باید در یک شبکه قرار بگیرند و فعالیت‌های مشترک انجام شود، اظهار امیدواری کرد: با حمایت مدیریت شهری و اداره کل میراث فرهنگی بتوانیم اقدامات خوبی را در راستای شهر جهانی صنایع دستی انجام دهیم.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با بیان اینکه مهم‌ترین بحث در این حوزه، موزه است، تصریح کرد: همه در این راستا دغدغه دارند، اما در نهایت کاری انجام نشده است، البته سال گذشته مدیریت شهری و نمایندگان پیگیری‌هایی در این خصوص انجام دادند، در حالی که زمانی در این حوزه به نتیجه می‌رسیم که موزه شکل بگیرد و از طریق این کمیسیون بتوانیم تبدیل کارخانه ریسباف به موزه را پیگیری کنیم.

وی با اشاره به ضرورت ساماندهی تابلوهای ورودی شهر گفت: تابلوهای ورودی شهر باید "اصفهان شهر جهانی صنایع دستی" را معرفی کند تا گردشگران داخلی هنگام ورود به شهر به این سمت متمرکز شوند.

عبدالهی افزود: معرفی اصفهان در تابلوهای ورودی شهر به برندینگ اصفهان نیز کمک می‌کند و در واقع نوعی فرهنگ‌سازی است.

کد خبر 628712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.