شهرداری زمین‌های قولنامه‌ای را تعیین تکلیف کند

رئیس کمیسیون مالی و برنامه‌ریزی شورای اسلامی شهر قزوین از بلاتکلیفی زمین‌های قولنامه‌ای و مشکلات عدیده برای شهروندان انتقاد کرد و خواستار تعیین تکلیف ساخت‌وساز و تراکم در رابطه با اسناد قولنامه‌ای شد.

ولی چگینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: پس از اینکه محدوده توسعه شهری قزوین توسط شورای عالی معماری و شهرسازی مشخص شد، گسترش روند شهری و مهاجرت برخی افراد به شهرها و روستاهای اطراف سبب شد رسیدگی به نواحی منفصل شهری به عنوان بخشی از مسئولیت مدیریت شهری مطرح شود.

وی با بیان اینکه روستاها و شهرهای چوبیندر، نجف‌آباد، اقبالیه، ناصرآباد و شهرک دانش تبدیل به نواحی منفصل شهری شده است، افزود: وضعیت سندهای مسکونی و تجاری در نواحی منفصل شهری با تغییر کاربری و قولنامه‌ای بودن آنها مشکلات عدیده‌ای را برای شهروندان ایجاد کرده است.

رئیس کمیسیون مالی و برنامه‌ریزی شورای اسلامی شهر قزوین با اشاره به شهرک‌های جدید ساخته شده در این مناطق، گفت: در گذشته اکثر روستاهای کشور سند مالکیت شخصی نداشت و زمین‌ها به صورت مشاع و سهام افراد در مالکیت با فرد یا سهم تعیین می‌شد، همچنین بعضی از زمین‌های روستاها و شهرها وقف بوده و اغلب کاربری کشاورزی داشته است.

وی با بیان اینکه در بیشتر دیدارهای مردمی گلایه‌مندی از بلا تکلیف بودن زمین‌های قولنامه‌ای وجود دارد و شهروندان خواستار تعیین تکلیف این اراضی هستند، تصریح کرد: در این شهرک‌ها زمین‌هایی با قولنامه دستی معامله شده است و بخش بزرگی از اراضی قولنامه‌ای در بافت شهری وجود دارد اما به دلایل مختلف و مشکلات اسنادی افراد نتوانستند سرمایه‌گذاری و ساخت‌وسازی در این املاک داشته باشند.

چگینی ادامه داد: با توسعه شهرک‌ها در نواحی منفصل، زمین‌هایی که کاربری کشاورزی داشت تبدیل به زمین‌های مسکونی و تجاری شد تا بخشی از تقاضای زمین برای مسکن پاسخ داده شود، بعضی از این شهرک‌ها با مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی موفق به دریافت سند شد اما تعداد زیادی نتوانستند اسناد ثبتی را دریافت کنند و قولنامه دستی تنها سند مالکیت آنها است.

وی تصریح کرد: شهرداری، اداره اوقاف، استانداری، وزارت مسکن و شهرسازی، قوه قضائیه و تمام نهادهای مسئول باید برای صاحبان زمین‌های قولنامه‌ای فکری اساسی کنند و زمین‌ها به عنوان سرمایه مردم که می‌تواند اشتغال و رفاه ایجاد کند، در بلاتکلیفی باقی نماند.

رئیس کمیسیون مالی و برنامه‌ریزی شورای اسلامی شهر قزوین اظهار کرد: بسیاری از صاحبان املاک قولنامه‌ای در دیدارهای مردمی بیان کردند که زمین‌های خریداری شده توسط آنها در محدوده بافت شهری وجود دارد.

کد خبر 628687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.