اردل؛ بی‌بهره از فاکتورهای توسعه/ جامعه شورایی تنها مکاتبه‌گر بین مردم و مسئولان نباشد

شهرستان اردل یکی از مناطق خوش آب‌وهوا با طبیعت بکر که برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف به‌ویژه گردشگری یک ظرفیت ناشناخته است، همچنان از مهمترین فاکتورهای توسعه بی‌بهره مانده و همین امر آن را از نظر تولید درآمد تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرستان اردل در فاصله ۷۰ کیلومتری مرکز استان چهارمحال‌وبختیاری واقع در جنوب غربی ایران است که توسعه پایدار این شهرستان می‌تواند نقش مؤثری در پایداری اقتصادی آن داشته باشد و شرایط بهتری را برای مردم ساکن در این شهرستان رقم بزند و منجر به افزایش کیفیت زندگی به‌ویژه افزایش امنیت غذایی شود. اهمیت رو به رشد توسعه، بیشتر مرتبط با نقشی است که می‌تواند در دستیابی به ایجاد فرصت‌های شغلی، کاهش فقر و توجه به پایداری محیط زیست ایجاد کند.

ایجاد شغل امروزه یک ضرورت در مناطق محروم است و نقش فضای مجازی در این راستا غیرقابل انکار است؛ جهان امروز با ارتباطات وسیع میان افراد شناخته می‌شود. بخش قابل توجهی از زندگی ما توسط همین روابط اجتماعی تعیین می‌شود و هرچه کیفیت این روابط بالاتر باشد، سطح زندگی و هم‌راستا با آن حوزه کسب‌وکار نیز ارتقا خواهد یافت.

در حال حاضر تصور ارتباط میان انسان‌ها بدون ابزارهای ارتباطی جدید و فناوری‌های دیجیتال امکان‌پذیر نیست. تک‌تک افراد زمانی از روز را صرف حضور در شبکه‌های اجتماعی می‌کنند، شبکه اجتماعی یا فضای مجازی برای کارآفرینان در دنیای پرشتاب اطلاعات امروز، یک فرصت ناب است، اما زیرساخت‌های شهرستان اردل در این خصوص بسیار ضعیف است، به نحوی که بعضی روستاهای این شهرستان در مقطعی از زمان که مدارس غیرحضوری بود، از امکان اینترنت بی‌بهره بودند و همین امر عامل بازماندن آنها از تحصیل شد.

این شهرستان در حوزه کشاورزی نیز نیازمند اقدامات اساسی است، اما در این عرصه توجه جدی متولیان را می‌طلبد؛ موضوعی که تاکنون مورد توجه نبوده است. به منظور بررسی مشکلات اردل و راهکارهای رفع آنها، گفت‌وگویی را با موسی طهماسبی، رئیس شورای اسلامی شهرستان اردل در شورای اسلامی استان چهارمحال‌وبختیاری انجام دادیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

یکی از مشکلات مردم شهرستان اردل نبود فیبر نوری سه‌راهی سرخون به سمت گندمکار است. برای رفع این مشکل چه اقدامی انجام دادید؟

برای اجرای مصوبه شماره ۱۴ صورتجلسه شماره ۶۶ شورای اسلامی استان چهارمحال‌وبختیاری، جلسه رفع مشکل فیبر نوری سه‌راهی سرخون به سمت گندمکار، توسط مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری و مسئولان ادارات راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، ارتباطات و فناوری اطلاعات، شرکت مخابرات و شرکت نفت برگزار شد.

در این جلسه تصمیم گرفته شد که ضمن بررسی نقشه UTM مسیر سه‌راهی سرخون به سمت گندمکار واقع در شهرستان اردل برای اجرای فیبر نوری، شرکت خطوط لوله و نفت، بازدید میدانی از مسیر با همراهی دیگر مسئولان متولی صورت دهد تا راهکار عملیاتی ارائه شود.

کشاورزی اردل در چه وضعیتی قرار دارد؟

بخش کشاورزی و شیلات به دلیل ایجاد اشتغال، ارزش‌افزوده و تأمین منابع غذایی جزو مهمترین و تأثیرگذارترین بخش‌های اقتصادی استان چهارمحال‌وبختیاری و کشور محسوب می‌شود.

پیشرفت‌های حاصل شده در این حوزه مرهون تلاش مدیران دستگاه‌های ذی‌ربط است، لذا چند طرح بزرگ در استان از جمله طرح هشت هزار هکتاری دیناران، طرح ۲۵۸۳ هکتاری تلخاب و طرح چهار هزار هکتاری خانمیرزا در دست اقدام است که در صورت همت مسئولان و اختصاص اعتبار ویژه جهت راه‌اندازی آنها تحول عظیمی در حوزه اقتصاد و اشتغال‌آفرینی صورت می‌گیرد.

فاز نخست طرح دشتک تکمیل و فاز دوم نیز با ۲۰۰ هکتار برای احداث باغ در اراضی شیب‌دار در نظر گرفته شده است که امیدوارم به سرانجام برسد. البته لازم است خسارات کشاورزان در سیل پرداخت و زیان آن‌ها جبران شود؛ صدور اسناد اراضی کشاورزی، سامانه نوین آبیاری و انتقال آب، زراعت گیاهان کم‌آب‌بر و مقاوم در حوزه کشاورزی نیز بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد.

صنایع تکمیلی، شهرک‌های گلخانه‌ای و کشت گیاهان دارویی از جمله مهم‌ترین مسائل در کشاورزی استان است، برگزاری کلاس‌های آموزشی با کشاورزان در زمینه الگوی زراعت متناسب با منطقه باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا کشاورزان با آگاهی و علم و دانش می‌توانند کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی را ارتقا دهند.

آیا خسارت ترکیدگی لوله نفت مارون پرداخت شد؟

پیرو تصمیمات گرفته شده از سوی مسئولان بابت خسارت ترکیدگی لوله نفت مارون می‌طلبد دستگاه‌هایی همچون سازمان جهاد کشاورزی، اداره منابع طبیعی، سازمان محیط زیست، آب منطقه‌ای و راهداری پیگیری لازم به منظور دریافت این خسارات جهت هزینه در منطقه میانکوه برای محرومیت‌زدایی مردم را داشته باشند.

در پیگیری‌های انجام شده مبلغی بابت هزینه خسارت به اداره کل منابع طبیعی واریز شده است، اما برای رفاه حال مردم هزینه نشده است؛ خسارت وارده به باغات، کشاورزی شیلات، آب شرب و دامداری منطقه را چه کسی باید پاسخگو باشد؟

مردم مظلوم میانکوه تاکنون ضررهای بسیار از بابت عبور خط لوله نفت در این منطقه متحمل شدند، اما صبوری کردند که می‌طلبد مسئولان امر، خسارت گرفته شده را جهت احقاق حق و حقوق قانونی این منطقه هزینه کنند.

رشد روزافزون جمعیت، توسعه اقتصادی و گسترش طرح‌های زیربنایی در استان لازم است، همچنین برای تکمیل پروژه‌ها و طرح‌های نیمه‌تمام در شهرستان اردل به خصوص تکمیل محورهای مواصلاتی می‌طلبد از ظرفیت بخش خصوصی و سرمایه‌گذار استفاده شود.

تعامل شوراهای اسلامی با یکدیگر چه نقشی در توسعه ایفا می‌کند؟

شورای اسلامی شهرستان اردل آمادگی هرگونه همکاری با شوراهای اسلامی پایه شهرستان اردل را اعلام می‌کند و امید است با تعامل شوراها، فرمانداری و دستگاه‌های اجرایی در دولت انقلابی شاهد تحولات مؤثری در حوزه‌های مختلف شهرستان باشیم.

تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری باید در شوراهای اسلامی شهر و روستا، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نهادینه و جاری شود تا شورای اسلامی شهر بتواند از تصمیمات خلق‌الساعه، هزینه‌تراشی و رفتارهای غیرقانونی در این زمینه مراقبت کند.

انتظاری که شوراها از مسئولان دارند این است که به شوراهای اسلامی به عنوان بازوهای اصلی دولت، قدرت بیشتری داده شود تا بتوانند قابلیت‌های خود را برای پیشبرد اهداف و توسعه پایدار در شهرها و روستاها نشان دهند و جامعه شورایی تنها مکاتبه‌گر بین مردم و مسئولان نباشد.

خدمات متنوع و ارزنده شهرداری‌ها و دهیاری‌ها که آحاد مردم در اقصی نقاط کشور از آن برخوردار هستند، در ابعاد وسیع همچون حفظ محیط زیست، بهداشت و سلامت، مدیریت بحران، بهبود سیماومنظر، ارتقا و سامان‌بخشی وضعیت کالبدی و فیزیکی سکونتگاه‌ها، مدیریت پسماند، مدیریت ایمنی و آتش‌نشانی، مسائل و برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی نمود خواهد یافت.

کد خبر 628608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.