انتشار جزئیاتی از سفر «فوق امنیتی» زلنسکی به آمریکا

طبق گفته چندین منبع مطلع از برنامه‌ها، سفر رئیس‌جمهوری اوکراین به واشنگتن به عنوان یک بازدید «شبه‌رسمی» که بار امنیتی «فوق‌العاده‌ سنگینی» داشت، در نظر گرفته شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه ای‌بی‌سی نیوز، سفر «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین که روز چهارشنبه در سفری ۱۰ ساعته عازم واشنگتن شد، حاشیه‌هایی داشت.

برای هماهنگی تدابیر امنیتی این سفر که شامل ملاقات زلنسکی با «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا و حضور در جلسه مشترک کنگره آمریکا می‌شد، صدها تن از مقامات انتظامی و اطلاعاتی آمریکا به کار گرفته شدند و سرویس مخفی ایالات متحده به عنوان نهاد اصلی هماهنگ‌کننده وارد عمل شد.

یک مقام مطلع به ای‌بی‌سی نیوز گفت: از لحظه‌ای که هواپیمای زلنسکی فرود آمد و او پایش را روی پله‌های هواپیمایش گذاشت، ماموران سرویس مخفی کنارش قرار گرفتند. این تدابیر امنیتی، تا زمانی که او سوار هواپیمایش شده و به کشورش بازگردد، برقرار بود.

سرویس مخفی آمریکا همچنین مسوول هماهنگی جابجایی همراهان زلنسکی بود و به پلیس کلانشهر واشنگتن دی‌سی و پلیس بخش پرنس جورج کمک کرد. با این حال، زلنسکی تیم حفاظتی خودش را هم به همراه داشت.

«دون میهالک» از ماموران سابق سرویس مخفی ایالات متحده به ای‌بی‌سی نیوز گفت که سرویس مخفی از همه سران کشورهای خارجی که وارد خاک ایالات متحده شوند، محافظت به عمل می‌آورد. او گفت: سرویس مخفی مسئول حمایت از تمام سران خارجی در سفر به آمریکاست. آنها یک چتر امنیتی چند نهادی را برای اطمینان از ایمن بودن بازدید شخصیت‌ها بسیج می‌کنند.

یک منبع آگاه به ای‌بی‌سی نیوز گفت که مقامات امنیتی در ارشدترین سطوح دولت واشنگتن «بسیار» نگران چشم‌انداز اتفاقاتی بودند که ممکن بود در طول این سفر به آمریکا و هنگام بازگشت زلنسکی به کشورش رخ دهد.

به گفته این مقام، حضور ولودیمیر زلنسکی در کنگره آمریکا، با یک سری تدابیر امنیتی، مشابه به دوران انجام سخنرانی‌های سالیانه ریاست جمهوری آمریکا موسوم به وضعیت کشور در کنگره انجام شد.

دون میهالک در این رابطه گفت: با توجه به اینکه اوکراینی‌ها با روس‌ها در حال جنگ هستند، نه تنها تهدیدهایی از سوی مامورین و عوامل روسی وجود دارد، بلکه تهدیداتی هم از طرف کسانی که مخالف استقلال اوکراین هستند و همچنین سایر کشورهایی که ممکن است به دیدن اوکراین ناموفق علاقه داشته باشند، وجود خواهد داشت.

طبق ایمیلی که برای کارمندان کنگره آمریکا ارسال شد و به دست ای‌بی‌سی نیوز هم رسیده است، اقدامات امنیتی «قابل توجه و چشمگیر» در نظر گرفته شد. در این ایمیل آمده است که در مدت زمان مشخصی، فقط به کارکنان و اعضای کنگره اجازه حضور در کنگره داده می‌شود.

سرویس مخفی آمریکا برای سنجش محیط امنیتی با پلیس کنگره، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) و دیگر نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده در ارتباط بود. به گفته یک مقام امنیتی، تک‌تک افسران پلیس کنگره آمریکا در زمان سفر زلنسکی به حالت آماده‌باش درآمدند.

کد خبر 628554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.