چهره فرسوده شهر گردشگرپذیر/ مالکیت خصوصی بزرگترین مانع احیای بافت

بافت‌های ناکارآمد از معضلات جدی شهرهای ایران است که همواره ذهن مدیریت شهری و برنامه‌ریزان را مشغول کرده و روند توسعه شهر را تحت تاثیر قرار داده است؛ این معضل در شهرهای تاریخی مانند گوگد بیشتر نمایان می‌شود و انتظارات شهروندان و گردشگران برای ساماندهی و احیای بافت بیشتر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از مهم‌ترین معضلات شهرها بافت‌های ناکارآمد و فرسوده است که مشکلات عدیده‌ای را در ابعاد مختلف برای شهروندان به وجود آورده است. فرسودگی ابعاد مختلفی دارد که یکی از مهم‌ترین آنها کالبدی بوده و ناشی از فرسودگی زیرساخت‌های شهری است. مهاجرت ساکنان بافت و جایگزین شدن جمعیت مهاجر و اقشار نازل اجتماعی موجب شده است تا محلات فرسوده با ناهنجاری‌های اجتماعی و مشکلات فرهنگی مواجه شود؛ همه این عوامل ریشه در فرسودگی و ناکارآمدی بافت‌های شهری دارد.

از آنجا که تراکم جمعیتی و ساختمانی در بافت‌های فرسوده شهر به دلیل قیمت به نسبت پایین‌تر زمین و بناهای موجود در آن به طور قابل توجهی بالا است، آسیب‌پذیری این نوع از بافت‌ها در مقابل حوادث و بلایای طبیعی بسیار بالاتر از سایر مناطق شهر است؛ لذا رسیدگی و ساماندهی این بافت‌ها اهمیت زیادی دارد. هرگونه فعالیتی برای ساماندهی بافت‌های فرسوده نیاز به شناخت دقیق ویژگی‌های این گونه بافت‌ها در مناطق مختلف شهر دارد.

گوگد شهر کوچکی در استان اصفهان و شهرستان گلپایگان است. معضل بافت فرسوده در این شهر جدی بوده و مشکلات زیادی را برای ساکنان ایجاد کرده است. وضعیت بافت و بناهای فرسوده برای این شهر گردشگرپذیر که دومین سازه خشتی آجری بزرگ ایران در آن قرار دارد نامناسب است و دستگاه‌های متولی باید نسبت به نوسازی فضاها، اماکن قدیمی، زیرساخت‌ها و منازل مستقر در بافت فرسوده شهر گوگد اقدام کنند.

وجود بافت‌های فرسوده از پیامدهای منفی گسترش شهرها طی دهه‌های اخیر بوده است، موضوعی که به واسطه آن حتی کوچک‌ترین پس‌لرزه زمین ممکن است به یک فاجعه انسانی تبدیل شود؛ شهر گوگد نیز با وجود ۹۰ هکتار بافت فرسوده از این موضوع مستثنی نیست و باید برای بازآفرینی و احیای بافت‌های ناکارآمد و متروکه که به چالشی بزرگ برای مدیریت شهری تبدیل شده است، فکری کرد.

ساماندهی بافت‌های فرسوده شهر از اولویت‌های مدیریت شهری گوگد است، در این راستا اقداماتی انجام شده، اما هنوز جای کار بسیاری باقی مانده است. در گفت‌وگو با حسین علی‌محمدی، شهردار گوگد آخرین اقدامات مدیریت شهری در راستای احیای بافت فرسوده را جویا شدیم. مشروح گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

اقدامات شهرداری در راستای ساماندهی بافت‌های فرسوده خطرساز چه بوده است؟

از سال گذشته تاکنون نزدیک به شش هزار مترمربع از بافت‌های فرسوده شهر که برای شهروندان خطرساز بوده است و معضل بهداشتی و اجتماعی داشته، بر اساس ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها با همکاری شهروندان تخریب شده است، به دنبال آن هستیم تا بافت‌های فرسوده شهر که موجب نازیبایی سیمای بصری می‌شود را بر اساس ماده ۵۵ قانون شهرداری تخریب کنیم.

تسهیلات ویژه‌ای برای ساکنان بافت‌های فرسوده در نظر گرفته‌اید؟

شهرداری به مالکانی که بخواهند در بافت‌های فرسوده مصوب ساخت‌وساز انجام دهند، تسهیلاتی را در زمینه صدور پروانه ساختمانی و سایر عوارضات در نظر می‌گیرد.

در حال حاضر چند درصد شهر گوگد را بافت‌های فرسوده تشکیل می‌دهد؟

محدوده قانونی شهر گوگد نزدیک به ۳۰۰ هکتار است که ۳۰ درصد آن بافت فرسوده است. بافت فرسوده مصوب شهر گوگد ۲۹ هکتار بود که با پیگیری‌های زیاد و طی دو سال گذشته این میزان به ۹۰ هکتار افزایش یافته و در کمیسیون‌های مربوطه نیز مصوب شده است.

چند درصد از جمعیت شهر در این بافت‌ها زندگی می‌کنند؟

۳۰ درصد از شهروندان در این بافت‌ها زندگی می‌کنند و دارای معضلات و مشکلات اساسی هستند. بازسازی بافت‌ها فرسوده مصوب با جدیت در دستور کار شهرداری قرار دارد و امیدواریم با تلاش مضاعف، کمک دولت و همکاری شهروندان بتوانیم درصد قابل توجهی از بافت‌ها را ساماندهی کنیم.

یکی از معضلات و مشکلات اصلی بافت‌های فرسوده ملک‌های مخروبه است که در ارث قرار دارد و به دلیل اختلاف وراث رها شده و مورد بی‌توجهی قرار گرفته است. شهرداری در حال رایزنی با وراث این املاک فرسوده است و در صورت همکاری نکردن از طریق ماده‌های قانونی اقدامات لازم انجام می‌شود، البته شهروندان از این اقدام شهرداری استقبال کرده‌اند و تاکنون همکاری‌های خوبی را انجام داده‌اند.

با توجه به مشکلات معابر بافت فرسوده شهر، چه راهکارهایی در نظر دارید؟

بعضی از معابر بافت فرسوده شهر به دلیل بهسازی نشدن برای شهروندان مشکل ایجاد کرده است. حدود ۷۰ درصد معابر سطح شهر و معابر داخل بافت فرسوده بهسازی و اجرای کانیو گذاری و دفع آب‌های سطحی انجام شده است.

در سال جاری ۴۵۰۰ تن آسفالت در ۴۵ هزار مترمربع از معابر بافت‌های فرسوده شهر استفاده و ۱۵۰۰ متر کانیو گذاری و زیرسازی قبل از آسفالت‌ریزی انجام شده است، در نظر داریم تا پایان سال نیز ۱۰ هزار مترمربع از معابر شهر به خصوص در بافت فرسوده آسفالت شود.

ساکنان خیابان حافظ به دلیل فرسودگی بافت با معضلات زیادی دست به گریبان هستند؛ اقدامات شهرداری در این خصوص چیست؟

طرح آزادسازی خیابان حافظ ۲۰ سال قبل مصوب شد، چراکه شهروندان از مشکلات و ناهنجاری‌های بافت فرسوده این خیابان انتقاد داشتند، شهرداری طی سه سال گذشته ۸۰ درصد از آزادسازی این خیابان را با اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان انجام داده است و مابقی آزادسازی این خیابان به طور ویژه در دستور کار شهرداری به عنوان یکی از پروژه‌های اصلی شهر قرار دارد.

انتظار می‌رود تا پایان دوره ششم شهرداری و شورای اسلامی شهر تمام خیابان آزادسازی و عملیات اجرایی آن به پایان برسد، با اتمام پروژه آزادسازی در این خیابان تحول عظیمی را در بافت‌های فرسوده این منطقه از شهر گوگد شاهد خواهیم بود و راه برای شهرداری، سرمایه‌گذاران و شهروندان جهت بهسازی بافت‌های فرسوده این نقطه از شهر فراهم می‌شود. لازم است از همکاری شورای اسلامی شهر و مشارکت شهروندان در توسعه شهر قدردانی کنم.

کد خبر 628549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.