چراغ قرمز تأمین آب در کشور روشن شده است

آلودگی هوا در کلانشهرها با بی‌اعتنایی به "توازن جمعیت"، چراغ‌های قرمز وضعیت تأمین آب کشور، نابودی یک‌ چهارم از گونه‌های جانوری جهان تا سال ۲۱۰۰، مصدومیت سه محیط‌بان، از ریزگرد تا مرگ کشاورزی با چم‌شیر را در بسته محیط‌زیست ایمنا می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: چراغ‌های قرمز وضعیت تأمین آب کشور روشن شده است. هرچند وقت یکی از استان‌ها با مشکل مواجه می‌شود و در بحث مدیریت منابع آب به‌صورت مُسکن از جای دیگری آب بیاوریم به هیچ‌وجه پذیرفته‌شده نیست.

وی با بیان اینکه تغییر اقلیم تمام زیرساخت‌های کشور و کل جهان را تحت تأثیر قرار داده است، بنابراین نباید تصور شود که کشور در شرایط عادی است و باید به‌صورت معمولی کار انجام دهیم، گفت: مردم برای آلودگی هوا در رنج و مشقت هستند. تعطیلی مدارس و کسب‌وکارها باید آخرین گزینه باشد، باید ابتدا تکالیف دستگاهی انجام شود،.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ادامه داد: این اتفاق را باید از زوایای مختلف مورد بررسی قرارداد، مردم از لحاظ روحی و روانی تحت فشار هستند. سازمان حفاظت محیط زیست مکلف است آمار و ارقام واقعی مصرف انرژی را در بیاورد تا ببینیم چه اتفاقی در کشور در حال رخ دادن است.

وی درباره شرایط منابع آبی کشور، افزود: چراغ‌های قرمز وضعیت تأمین آب کشور روشن شده است، هرچند وقت یکی از استان‌ها با مشکل مواجه می‌شود و در بحث مدیریت منابع آب به‌صورت مُسکن از جای دیگری آب بیاوریم به هیچ وجه پذیرفته شده نیست، منابع آب کشور قابل مدیریت است و نباید مردم را بترسانیم.

وی با تأکید بر اهمیت رعایت حقابه تالاب‌ها، گفت: در تالاب‌ها به هیچ‌وجه حقابه‌ها رعایت نشده است. از ابتدا حرف ما همین بود که حقابه را سر تالاب تحویل دهند و حقابه تالاب، حقابه کشاورزی و شهری نیست. از آن ابتدا آب را رها کردند و در این مسیر مصرف‌کننده‌های متعددی وجود دارند که آب را استفاده می‌کنند.

بی‌اعتنایی به "توازن جمعیت" آلودگی هوا در کلانشهرها را رقم زده است

محسن موسوی‌خوانساری، یک کارشناس محیط زیست اظهار کرد: توازن نادرست جمعیت در فلات مرکزی باعث شده تا بارگذاری صنعتی و جمعیتی در این شهرها بیش از توان اکولوژیک آن‌ها باشد و با مشکل آلودگی هوا و بحران آب دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی با اشاره به لزوم توجه به رفع آلودگی هوا، گفت: بیشتر بحث‌هایی که در رابطه با آلودگی هوا مطرح می‌شود، مربوط به مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها، منابع آلاینده ثابت، آلودگی ناشی از منابع متحرک و پدیده وارونگی دما است.

این کارشناس محیط زیست ادامه داد: مقامات مسئول نیز با محوریت همین موضوع‌ها در خصوص آلودگی هوا اظهار نظر کرده‌اند و به‌تازگی نیز مطرح می‌شود که دستگاه‌های مختلف به وظایف خود در خصوص قانون هوای پاک عمل نکرده‌اند و این ترک فعل‌ها به قوه قضائیه اعلام شده است.

وی تصریح کرد: یکی از مسائلی که در خصوص با آلودگی هوای تهران و سایر شهرهای صنعتی کمتر به آن اشاره شده است، موضوع توازن نادرست جمعیت در کشور است؛ شهرهای واقع در فلات مرکزی ایران که بیشتر آلودگی هوا متوجه آن‌ها است، توان اکولوژیکی محدودی برای بارگذاری جمعیتی و صنعت داشته‌اند و این ظرفیت بسیار کمتر از مقدار بارگذاری شده فعلی است.

موسوی خوانساری اضافه کرد: به عنوان مثال تهرانی که در اوایل دهه ۵۰، حدود سه میلیون نفر جمعیت داشت به اندازه اکنون درگیر آلودگی هوا نبود، چرا که جمعیت کمتر و به‌تبع آن بارگذاری صنعتی در حاشیه تهران و وسایل نقلیه‌ای که در شهر تردد می‌کردند نیز کمتر بود. بارگذاری صنعتی و جمعیتی در شهرهای فلات مرکزی ما بسیار بیشتر از حد توان آن‌ها است و با این روند مهاجرت‌ها به شهرهای فلات مرکزی آلودگی هوا بیشتر نیز خواهد شد.

یک‌چهارم از گونه‌های جانوری جهان تا سال ۲۱۰۰ از بین خواهد رفت!

نتایج یک شبیه‌سازی نشان می‌دهد که یک‌چهارم از گونه‌های جانوری جهان تا سال ۲۱۰۰ از بین خواهد رفت! با استفاده از یک مدل علمی ایجادشده توسط یکی از پیشرفته‌ترین رایانه‌های اروپا، یک تیم تحقیقاتی به‌رهبری دانشگاه فلیندرز در استرالیا دریافتند که بیش از یک‌چهارم از حیوانات جهان ممکن است تا پایان قرن بیست‌ویکم منقرض شوند.

به‌گفته کارشناسان، ۱۰ درصد از گیاهان و جانوران تا سال ۲۰۵۰ ناپدید خواهند شد و این رقم تا سال ۲۱۰۰ به ۲۷ درصد خواهد رسید. این تجزیه و تحلیل نشان می‌دهد که ممکن است نرخ انقراض کلی گونه‌های آسیب‌پذیرتر تا پایان قرن تا ۱۸۴ درصد افزایش یابد.

کوری برادشاو، نویسنده ارشد این مطالعه و استاد اکولوژی جهانی در فلیندرز، ادامه داد: تصور کنید یک انگل میزبان خود را بر اثر جنگل‌زدایی از دست بدهد یا یک گیاه گلدار، گرده‌افشانی خود را به‌دلیل گرم شدن بیش از حد از دست بدهد؛ این تلفات به‌شکل سلسله‌وار از گونه‌های کوچک‌تر که مطعمه هستند آغاز می‌شود و به‌تبع آن، گونه‌های شکارچی بزرگ را نیز نابود خواهد کرد.

نویسندگان این مطالعه معتقد هستند که کودکانی که امروز متولد می‌شوند و تا ۷۰ سالگی زندگی می‌کنند، می‌توانند انتظار داشته باشند که شاهد ناپدید شدن هزاران گونه گیاهی و جانوری، از ارکیده‌های کوچک و کوچک‌ترین حشرات، تا حیوانات نمادینی مانند فیل، کوالا و یوزپلنگ باشند.

زخمی شدن ۳ محیط‌بان پارک ملی دنا در درگیری با شکارچیان متخلف

سرهنگ جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست درباره حادثه زخمی شدن سه محیط‌بان در پارک ملی دنا، اظهار کرد: ساعت ۹ شب، سه‌شنبه به محیط‌بانان ما خبر می‌دهند که در شهرستان دنا هشت شکارچی به منطقه حفاظت شده آمده‌اند. محیط‌بانان ما به همراه تجهیزات کامل به سرعت به منطقه اعزام شده و شکارچیان را از چند جهت محاصره می‌کنند.

وی ادامه داد: شکارچیان از هشدار محیط‌بانان ما تمرد می‌کنند و کار به درگیری کشیده می‌شود که البته این درگیری مسلحانه نبوده و درگیری فیزیکی رخ می‌دهد. در این درگیری سه محیط‌بان مجروح می‌شوند که خوشبختانه جراحات آن‌ها جدی نبوده و نیازی به بستری شدن نداشته‌اند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت: محیط‌بانان از هشت شکارچی حاضر در صحنه دو نفر دستگیر کردند. از این افراد لاشه بزغاله شکار شده و سلاح و مهمات غیرمجاز کشف شده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر لاشه‌ها و سلاح و مهمات، کشف و ضبط شده و تشکیل پرونده شده، پرونده برای رسیدگی در اختیار مقام قضائی استان قرار گرفته است. یکی از دو شکارچی دستگیر شده نیز دچار جراحت شدند که تحت نظر محیط‌بانان ما در بیمارستان بستری است.

مشکلات سد «چم شیر» / از ریزگرد تا مرگ کشاورزی

کرامت حافظی فعال محیط زیست خوزستان اظهار کرد: احداث و آبگیری «سد چم شیر» علاوه بر نابودی محیط‌زیست رودهای خیرآباد و زهره، سبب افزایش ریزگردها در کانون‌های فعال شرقی خوزستان می‌شود.

وی افزود: جلگه خوزستان در حال نابودی است چراکه سد نابودگر دیگری بر رودخانه‌های استان ساخته و آبگیری می‌شود؛ این در حالی است که خوزستان بر اثر تغییرات اقلیمی و افزایش گرمایش جهانی دچار مشکلات فراوانی مانند افزایش ریزگردها و نابودی تالاب‌ها است.

این فعال محیط‌زیست گفت: سد چم شیر در اقدام غلط دیگری برای گسترش کشاورزی در بالا دست و انتقال آب رودخانه زهره به دشت لیراوی دیلم در حال ساخت است و به مراحل پایانی و آبگیری نزدیک می‌شود.

وی بیان کرد: عده‌ای از کارشناسان معتقد هستند که محل مخزن سد در سازند گچساران می‌تواند فاجعه‌ای مانند سد گتوند ایجاد کند؛ همچنین محروم کردن رودخانه زهره از آب‌های شیرین بالادست منطقه چم شیر باعث برهم خوردن تعادل سرچشمه‌های آب شور و شیرین رودخانه زهره می‌شود.

کد خبر 628520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.