آغاز عملیات تکثیر گونه‌های گیاهی به روش «کشت بافت»

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: به منظور تولید سریع و انبوه گیاهانی که با روش‌های معمول به سختی تکثیر شده یا به دلیل واردات بذر، موجب خروج ارز از کشور می‌شود، برنامه تکثیر گونه‌ها به روش «کشت بافت» آغاز شده است.

به گزارش ایمنا، مجید عرفان‌منش در بازدید از یک شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه کشاورزی و مستقر در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان در خصوص پروژه تکثیر گونه‌های مورد نیاز فضای سبز به شیوه «کشت بافت» اظهار کرد: کشت بافت گیاهی، شاخه‌ای از دانش زیست فناوری (بیوتکنولوژی) است که به روش تکثیر درون شیشه‌ای گیاهان در مقیاس تجاری و انبوه می‌پردازد.

وی ادامه داد: به منظور تولید سریع و انبوه گیاهانی که با روش‌های معمول به سختی تکثیر می‌شوند یا به دلیل واردات بذر، موجب خروج ارز از کشور می‌شود، از این دانش استفاده می‌شود.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان تصریح کرد: این سازمان، برنامه تکثیر از طریق کشت بافت را برای گونه‌ای در دستور کار قرار داده است و در این خصوص با برترین مراکز علمی و تحقیقاتی در ارتباط است، البته بخش اصلی این پروژه به شرکت‌های دانش‌بنیان سپرده شده است.

وی با بیان اینکه عملیات کشت بافت روی دو گونه گل فصل و دو گونه درختی آغاز شده است که بعضی در مراحل اولیه بوده است، خاطرنشان کرد: در خصوص برخی از این گونه‌ها مراحل اولیه با موفقیت طی شده به نحوی که در خصوص یکی از گونه‌ها، مراحل سازگاری با محیط بیرون از آزمایشگاه از مراحل پایانی فرایند در حال انجام است، این مهم در حالی محقق شده که کمتر از پنج ماه از زمان آغاز به‌کار این طرح می‌گذرد.

عرفان‌منش اضافه کرد: سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان در بهره‌گیری از شرکت‌های دانش‌بنیانی که در راستای رفع معضلات یا نیازهای فضای سبز و محیط زیست شهری فعالیت می‌کند، بر کاهش زمان و افزایش سرعت و دقت عملیات تاکید دارد.

وی بر لزوم ارتباط بیشتر به صورت عملیاتی و کاربردی میان سازمان پارک‌ها و دانشگاه تاکید کرد و افزود: با رویکرد فعلی سازمان، هر شهروند که دغدغه‌ی فضای سبز شهر را داشته و ایده‌ای قابل اجرا جهت رفع معضلات موجود و یا ارتقا کیفیت فضای سبز ارائه کند، جزئی از خانواده‌ی بزرگ فضای سبز محسوب می‌شود و چنین طرح‌ها و ایده‌هایی در اتفاق‌های فکر سازمان طرح و پیگیری عملیاتی بعدی را در صورت تأیید فنی به همراه خواهد داشت.

به گزارش ایمنا، در پایان این بازدید مدیر گروه پژوهشی مهندسی فضای سبز دانشگاه صنعتی ضمن تأیید فعالیت‌های سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان، آمادگی دانشگاه را برای تقویت همکاری‌ها اعلام کرد.

کد خبر 628439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.