خشکی زاینده رود به ضرر ما بوده است/ برای رشته‌های المپیکی برنامه داریم

رئیس هیئت قایقرانی استان اصفهان گفت: استان اصفهان تحت تاثیر رودخانه زاینده رود است و متاسفانه ما با خشکی این رودخانه مواجه هستیم؛ علاوه بر سایر مشکلاتی که برای اصفهان ایجاده شده، قایقرانی از جمله رشته‌هایی محسوب می‌شود که حیات،بقا و قهرمانی آن وابسته به این رودخانه است.

سید سلمان قاضی عسگر در خصوص تاثیر خشکسالی زاینده رود بر ورزش قایقرانی اظهارکرد: استان اصفهان تحت تاثیر رودخانه زاینده رود است و متاسفانه ما با خشکی این رودخانه مواجه هستیم؛ علاوه بر سایر مشکلاتی که برای اصفهان ایجاد شده، قایقرانی از جمله رشته‌هایی محسوب می‌شود که حیات، بقا و قهرمانی آن وابسته به این رودخانه است؛ در چند سال اخیر شاهد شور و هیجان سابق در اطراف پل‌های تاریخی نیستیم و به همین دلیل قایقرانی هم صورت نگرفته است. باوجود این مشکلات این رشته در اصفهان تعطیل نشد زیرا مربیان و بازیکنان از تهدیدها فرصت ساختند و یکی از کارهایی که صورت گرفت، تمرکز گرایی از اصفهان بود.

وی افزود: همانطور که می‌دانید پیش از این هیئت‌های قایقرانی اصفهان فعال نبودند و درحال حاضر خوشبختانه شهرستان‌های گلپایگان، شهرضا، سمیرم، نجف آباد و شهرستان کویری ورزنه فعالیت خود را انجام می‌دهند و با استفاده از منابع آبی محدود رشته قایقرانی را در اصفهان زنده نگه داشته‌اند. رفتینگ رشته‌ای است که هرساله مسابقات جهانی آن برگزار می‌شود و به عنوان یک ورزش نوپا آن را می‌شناسیم و امسال اصفهان موفق شد در کمیته اجرایی فدراسیون نماینده داشته باشد. ناگفته نماند که این رشته سال گذشته در مسابقات رده ۱۸ سال ایتالیا عنوان نائب قهرمانی را کسب کردیم و امسال نیز قرار بود مسابقات انتخابی در ترکیه برگزار شود اما به دلایل سیاسی و جنگ اوکراین این اتفاق نیفتاد. همچنین بازیکنان اصفهان در مسابقات انتخابی تیم ملی به سکوی دوم رسیدند و به هیچ وجه بازیکنان به صورت گزینشی انتخاب نشدند. لازم است بگویم که تیم چهارمحال و بختیاری نیز در بخش آقایان مقام اول را کسب کرد.

از دریاچه‌های مصنوعی در شهرستان‌ها استفاده کرده‌ایم

رئیس هیئت قایقرانی با اشاره به سرمایه گذاری در رشته‌های مختلف عنوان کرد: عمده تمرکز ما سرمایه گذاری روی رشته‌های المپیکی بوده؛ بانوان رشته آب‌های آرام هفته گذشته در مسابقات قهرمانی کشور دو مدال طلا کسب کردند و خانم خیرالهی اگرچه در رده جوانان است اما برای تیم ملی بزرگسالان انتخاب شد. دستاورد پسران قایقران در رشته آب‌های آزاد نیز یک مدال طلا و نقره بوده و آقای طالبیان برای چندمین بار در لیست تیم ملی قرار گرفت. لازم به ذکر است که در اواخر همین هفته مسابقات قهرمانی کشور اسلالوم برگزار خواهد شد که در بخش آقایان اعزامی خواهیم داشت. در هر صورت با توجه به منابع محدود مالی و آبی تلاش کردیم در رشته‌های المپیک سرمایه گذاری کنیم و آب چندین دریاچه از جمله دریاچه ورزنه را مورد آزمایش قرار داده‌ایم و خوشبختانه برای تمرینات مناسب بوده‌اند.

خشکی زاینده رود به ضرر ما بوده است/ برای رشته‌های المپیکی برنامه داریم

وی ادامه داد: دریاچه‌های شهرستان گلپایگان، ورزنه و شهرضا دریاچه‌های انتخابی ما هستند و سمیرم نیز در بخش آب‌های خروشان به ما کمک می‌کند؛ این دریاچه‌های مصنوعی توسط شهرداری به صورت دو منظوره احداث شده است که برای ذخیره آب و استفاده فضای سبز هستند.

قایقرانی بازیکنان محدود اما افتخار آفرین دارد

قاضی عسگر درباره تعداد ورزشکاران استان اصفهان در رشته قایقرانی تصریح کرد: بازیکنان قایقرانی تعداد محدودی دارند اما منتخبان تیم ملی در این رشته زیاد هستند درواقع می‌توان گفت بیش از ۷۰ درصد قایقرانان اصفهان حداقل یک بار به اردوی تیم ملی دعوت شده‌اند؛ اما درحال حاضر اگر تعداد ورزشکاران اصفهان و شهرستان‌های اطراف را همراه با قایقرانان آموزشی در نظر بگیریم حدود ۱۰۰ نفر در این رشته فعالیت می‌کنند.

وی در خصوص تعداد پیست‌های اصفهان افزود: در حال حاضر پیست‌های اسلالوم، آب‌های آرام را در اختیار داریم اما برای برخی از مسابقات پیست‌هایی را در زاینده رود یا چهارمحال ایجاد و در پایان رقابت‌ها آن‌ها را جمع می‌کنیم. در زمینه میزبانی اصفهان از مسابقات هم باید بگویم که در دوسال اخیر اصفهان میزبان مسابقات کانوپولو و رفتینگ در بخش آقایان و بانوان بوده است و همچنین در رشته اسلالوم آب‌های آرام علاوه بر برگزاری مسابقات استانی در یک دوره میزبان رقابت‌های کشوری بوده‌ایم.

با یک سرمایه گذاری صحیح چند سال آینده اصفهان را بیمه کردیم

رئیس هیئت قایقرانی با اشاره به تغییرات و برنامه ریزی‌های این هیئت در زمان مدیریت خود خاطرنشان کرد: اکثر بازیکنان ما در رده جوانان حضور دارند و مدال‌های کسب شده توسط بازیکنان زیر ۱۹ سال بوده؛ به غیر از آقای طالبیان که از ورزشکاران پر افتخار اصفهان محسوب می‌شوند، سایر ورزشکاران ما رده سنی زیر ۲۰ سال هستند و این آمار می‌تواند سه یا چهار سال آینده قایقرانی اصفهان را بیمه کند. یکی از برنامه‌های ما ایجاد پایگاه آبی ملک شهر برای تمرین بازیکنان است و تلاش کردیم در شهرستان‌ها هر منبع آبی که قابلیت دارد را مورد استفاده قرار دهیم؛ همچنین قصد داریم هر شهرستانی که پتانسیل لازم برای این رشته را دارد با همکاری ورزش و جوانان از آن‌ها بهره برداری کنیم.

وی در خصوص برنامه ریزی‌ها برای رشته رفتینگ ادامه داد: مدرسان و مربیان اصلی فدراسیون از استان اصفهان هستند و ما عضو کنفدراسیون آسیا و فدراسیون جهانی رفتینگ هستیم اما این کرسی که انتخابات آن اخیراً برگزار شده، به دلیل مسائل مالی و تحریم‌ها قرار است به هندوستان واگذار شود. باید تاکید کنم که چین و ژاپن هم کاندید هستند اما ظاهراً فدراسیون جهانی کشور هند را برای این منصب انتخاب کرده و باتوجه به منابع مالی و تحریم‌های ظالمانه علیه ایران شاید این تصمیم برای آسیا بهتر باشد. در هر حال ما مسابقات رفتینگ را در استان چهارمحال و بختیاری را برگزار می‌کنیم و رفتینگ از جمله ورزش‌هایی است که حمایت مالی سایر رشته‌ها را به دلیل عدم حضور در المپیک ندارد.

قاضی عسگر در پایان گفت: باید بگویم قایقرانی یک رشته پر مدال است و پس از دو و میدانی بیشترین تعداد توزیع مدال در المپیک را دارد و با یک سرمایه گذاری در این رشته می‌توانیم افتخارات زیادی را در جهان کسب کنیم.

کد خبر 628365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.