نقش کمیسیون ماده ۱۰۰ در برابر تخلفات ساختمانی بازدارنده نیست

یک کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری گفت: کمیسیون ماده ۱۰۰ به عنوان مرجع رسیدگی به تخلفات ساختمانی، موفق نشده است نقش بازدارنده‌ای در برابر تخلفات ساختمانی ایفا کند.

سعیده بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: تخلف از ضوابط و استانداردهای کیفی، فنی و شهرسازی در ایران واقعیتی ریشه‌دار و در عین حال گسترده در ساخت‌وسازها است.

وی افزود: همسو با رشد شهرنشینی و تقاضای بیشتر در صنعت ساخت‌وساز آن هم به صورت ساختمان‌های بلندمرتبه و تراکم ساختمانی به طور تصاعدی در حال افزایش است.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری خاطرنشان کرد: مدیریت شهری در راستای بهینه‌سازی و افزایش پایداری شهرها بر اساس برنامه‌های توسعه با چالش‌های متعددی روبه‌رو است، یکی از این چالش‌ها تخلفات در زمینه ساخت‌وساز است.

بهداشت تصریح کرد: امروزه با توجه به روند رو به رشد مهاجرت به شهرها و افزایش تقاضای مسکن، روند ساخت‌وسازها افزایش یافته است، با توجه به هزینه مصالح ساختمانی و بالا بودن هزینه تمام شده احداث ساختمان‌ها، بیشتر مالکان و سازندگان برای افزایش کارایی یا صرفه اقتصادی احداث بنا، اقداماتی انجام می‌دهند که خلاف قانون است.

وی تاکید کرد: رعایت قوانین و ضوابط ساختمان‌سازی ممکن است برای سازنده ساختمان دشوار یا گران باشد، از این‌رو سازنده با قانون‌شکنی در ساختمان‌سازی، توجه نداشتن به قانون‌گذاری‌های موجود در عرصه ساخت‌وساز و سرپیچی از مقررات ساختمان‌سازی تخلفاتی همچون احداث بنا بدون اخذ پروانه ساختمانی از شهرداری، احداث بناهای غیرمستحکم، افزایش غیرقانونی ارتفاع و تراکم، تجاوز به حریم معابر، تبدیل یا تغییر کاربری، تأمین نکردن پارکینگ مورد نیاز یا کسری پارکینگ را انجام می‌دهد.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری گفت: کمیسیون ماده ۱۰۰ به عنوان مرجع رسیدگی به تخلفات ساختمانی موفق نشده است نقش بازدارنده‌ای در برابر تخلفات ساختمانی ایفا کند و متخلفان با آگاهی از اینکه بیشتر تصمیمات کمیسیون مربوط به صدور رأی جریمه است، اقدامات خود را انجام می‌دهند و همین عامل موجب انجام تخلفات ساختمانی می‌شود.

وی افزود: متخلفان مطمئن هستند با پرداخت جریمه در برابر تخلف انجام شده، منفعت و سود بیشتری به دست می‌آورند؛ لذا تخلف را به راحتی انجام می‌دهند.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری اظهار کرد: به ندرت شاهد هستیم که شهرداری دستور تخریب یا تعطیلی ساخت‌وسازهای غیرقانونی را بدهد، چراکه درآمدهای حاصل از تخلفات ساختمانی، یکی از منابع درآمدی شهرداری‌ها است.

کد خبر 628288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.