آغاز تا انجام خط ۲ متروی اصفهان؛ از ۱۳۸۷ تا ۱۴۰۱

۱۴ سال قبل بود که برای بهره‌برداری از سایر مسیرهای موجود در شبکه حمل‌ونقل ریلی کلان‌شهر اصفهان، مطالعات احداث خط دو متروی اصفهان آغاز شد؛ پس از انجام مطالعات مرحله اول و دوم، در سال ۱۳۹۵ عملیات اجرایی آن کلید خورد که این پروژه تاکنون به پیشرفت‌های قابل توجهی رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سال ۱۳۸۷ در راستای فعال‌سازی و بهره‌برداری از سایر مسیرهای موجود در شبکه حمل‌ونقل ریلی کلان‌شهر اصفهان، سازمان قطار شهری اصفهان و حومه نسبت به آگهی فراخوان و برگزاری مناقصه جهت انتخاب مدیریت طرح فاز مطالعاتی مرحله اول و دوم خط دو قطار شهری به عنوان خط شرقی-غربی اقدام کرد.

دی‌ماه سال ۱۳۸۸ قرارداد خط دو قطار شهری به شرکت مهندسان مشاور ستیران تنفیذ و اجرایی شد و تا سال ۱۳۹۰ ادامه یافت؛ بر این اساس و پس از انجام اقدامات لازم برای انتخاب سایر مشاوران طرح، سرانجام در بهمن‌ماه ۱۳۸۹ مشارکتی از مشاوران داخلی و خارجی شامل مترا، پژوهش و سیسترا انجام مطالعات مرحله یا فاز اول خط دو قطار شهری اصفهان را آغاز کردند.

در سال ۱۳۹۴ با تعیین مسیر عبور خط دو قطار شهری اصفهان، مهندسان مشاور زایند آب به‌عنوان مدیر طرح مطالعات مرحله دوم و برگزاری مناقصات برای قطعه‌ای از مسیر خط دو از ایستگاه دارک تا ایستگاه کهندژ انتخاب و از ابتدای سال ۱۳۹۵ آغاز به کار کرد.

طول مسیر خط دو قطار شهری اصفهان ۲۴.۷۵ کیلومتر با ۲۳ ایستگاه است که در حال حاضر حدفاصل ایستگاه دارک تا ایستگاه کهندژ، ۱۴.۶ کیلومتر با ۱۶ ایستگاه در حال اجرا است.

انجام تا فرجام خط ۲ متروی اصفهان؛ از ۱۳۸۷ تا ۱۴۰۱

۱۵ ایستگاه این خط در حال ساخت است که یک ایستگاه دیگر نیز در چند ماه آینده به مرحله اجرا خواهد رسید؛ این خط یک ایستگاه تبادلی به‌عنوان تنها ایستگاه متصل به خط یک قطار شهری اصفهان را نیز دارد.

خط دو متروی اصفهان یک محل دپو دارد که فاصله مسیر تا دپو ۱.۴ کیلومتر است و این خط دارای واگن درون‌شهری سنگین است که در حداکثر سرعت، به ۸۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و پیش‌بینی می‌شود این خط در ساعت اوج، ۲۵-۱۷ هزار نفر در ساعت را جابه‌جا کند.

این خط از شمال شرق اصفهان از ایستگاه دارک آغاز شده است و با گذر از ایستگاه‌های حرم زینبیه، عاشق اصفهانی، عمان سامانی، لاله، شاهد، طوقچی، ابن‌سینا، امام علی (ع)، حافظ، آمادگاه، امام حسین (ع)، خلجا، چهارسو، شهید خرازی، کهندژ، جاوان، صمدیه، رهنان، پیام‌نور، ماربین و شمس به ایستگاه خمینی‌شهر می‌رسد.

عملیات حفاری از جبهه غربی با استفاده از یک دستگاه حفار مکانیزه به قطر ۹.۵ متر از ایستگاه شهید حجازی آغاز شده است؛ همچنین از جبهه شمال شرقی نیز دو TBM در حال فعالیت است که از ایستگاه دارک آغاز به‌کار کرده است که در حال حاضر تمام دستگاه‌های حفار مکانیزه در حال فعالیت است.

TBM شرقی جبهه شمالی در ایستگاه شاهد در حال اورهال است و دستگاه حفار شرقی نیز تا پایان بهمن‌ماه سال جاری به ایستگاه شاهد و TBM جبهه غربی به ایستگاه خلجا خواهد رسید.

بر اساس اعلام سیدمحسن واعظی‌فر، مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان، در حال حاضر خط دو متری اصفهان، از نظر سازه و سیویل حدود ۳۹ درصد پیشرفت داشته است.

کد خبر 628277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.