نخستین شاخص سرزندگی پارک‌های شهری احساس امنیت است

مدرس گروه شهرسازی دانشگاه پیام‌نور شهرکرد گفت: نخستین شاخص در ارزیابی سرزندگی پارک‌های شهری احساس امنیت است که به نزدیک بودن زمین بازی کودکان به خیابان، مکان و وضعیت استقرار والدین، جداگانه بودن زمین بازی کودکان از بزرگسالان، جنس زمین بازی و ارائه خدمات متناسب به همه اقشار بستگی دارد.

فروغ کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه پارک قطعه زمینی است مشجر، منظم یا غیرمنظم با انواع درختان و سبزه‌زارها که برای استفاده مردم یک شهر یا منطقه احداث شده است، اظهار کرد: بوستان فضای سبز طراحی شده است که در مالکیت عموم قرار دارد و جزئی از فضای سبز شهری محسوب می‌شود.

وی افزود: نخستین شاخص در ارزیابی سرزندگی پارک‌های شهری احساس امنیت است که به نزدیک بودن زمین بازی کودکان به خیابان، سایه‌گیر بودن آن، وضعیت استقرار و استراحت والدین، جداگانه بودن زمین بازی کودکان از بزرگسالان، جنس زمین بازی، وجود ناهمواری خطرناک، ایمنی و بهداشتی، وجود تعداد کافی آبخوری، بودن تعداد کافی سرویس بهداشتی، تعمیرات مناسب و متناسب بودن سرویس‌های بهداشتی جهت استفاده معلولان بستگی دارد.

کریمی خاطرنشان کرد: شاخص ایمنی به وضعیت جمع‌آوری زباله در پارک، وجود تعداد کافی سطل زباله در پارک، نظافت مستمر سرویس‌های بهداشتی و وضعیت آب آشامیدنی سالم بستگی دارد.

مدرس گروه شهرسازی دانشگاه پیام‌نور شهرکرد تصریح کرد: این شاخص وجود کپسول اطفای حریق در پارک، وجود تلفن‌های عمومی در پارک، جعبه کمک‌های اولیه برای مواقع اضطراری، نبود زائده اضافی و لبه‌های تیز و برنده وسایل بازی، وجود میز و نیمکت‌های استاندارد و متناسب با ایمنی افراد و داشتن تابلوهای راهنمایی و هشدار دهنده به تعداد کافی است.

کریمی ادامه داد: ایمنی و وجود نور کافی در محل تجهیزات، وجود تعداد کافی و مناسب پایه‌های کوتاه و بلند روشنایی و مکان‌یابی مناسب پایه‌های روشنایی از دیگر اصول طراحی بوستان‌های شهری است.

وی گفت: دسترسی فیزیکی به منظور امکان عبور صندلی چرخ‌دار جهت استفاده معلولان از پارک، وضعیت پارک از نظر پله‌ها، وضعیت ورودی راه‌ها و محدوده‌های تفریحی پارک از نظر نبود موانع حرکتی و نبود میله‌های فلزی یا زنجیر در ورودی پارک باید در طراحی بوستان‌ها مدنظر قرار بگیرد.

مدرس گروه شهرسازی دانشگاه پیام‌نور شهرکرد افزود: از میان تمام شاخص‌ها، ایمنی‌های فیزیکی، بهداشتی و دسترسی در اولویت برای استفاده کنندگان است.

کد خبر 628048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.