توافق برای ازسرگیری مذاکرات برجام

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه، سی‌ام آذرماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «توافق برای ازسرگیری مذاکرات برجام» نوشت: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از دیدار روز گذشته با وزیر امور خارجه کشورمان در پایتخت اردن، گفت که این دیدار در بحبوحه آنچه او وخامت در روابط اتحادیه اروپا و ایران نامید، ضروری بود.

جوزپ بورل که مسئولیت هماهنگی مذاکرات رفع تحریم‌ها را برعهده دارد، با انتشار پیامی در توئیتر نوشت که دو طرف در این دیدار توافق کردند کانال ارتباطی را باز نگه دارند و برجام بر اساس مذاکرات صورت گرفته در وین از سر گرفته شود.

وی همچنین در تداوم اظهارات مداخله‌جویانه مقام‌های غربی در امور داخلی ایران و ادعای مشارکت نظامی تهران و مسکو در جنگ اوکراین مدعی شد که در این جلسه، «بر ضرورت توقف فوری حمایت نظامی از روسیه و سرکوب داخلی در ایران تأکید کردم.»

این ملاقات در حاشیه اجلاس بغداد ۲ برگزار شد و در جریان آنکه دو ساعت به طول انجامید، مهم‌ترین موضوعات در دستورکار ایران و اتحادیه اروپا بویژه شرایط حاکم بر مذاکرات وین، مورد تبادل نظر دو طرف قرار گرفت.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای جمع‌بندی مذاکرات وین بر اساس پیش‌نویس بسته مذاکراتی که نتیجه ماه‌ها مذاکرات سخت و فشرده است، به طرف‌های مقابل توصیه نمود با پرهیز از واقع‌بینانه، تصمیمات سیاسی لازم را برای اعلام توافق بگیرند.

امیرعبداللهیان در این دیدار، رویکرد کشورهای غربی در حمایت از اغتشاشگران و وضع تحریم‌های غیرقانونی علیه جمهوری اسلامی ایران به بهانه‌های واهی حمایت از حقوق بشر مردم ایران را محکوم کرد.

توافق برای ازسرگیری مذاکرات برجام

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حادثه شاه‌چراغ را مثل عاشورا زنده نگه دارید» نوشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز در دیدار خانواده‌های شهدای حادثه تروریستی حرم مطهر شاه‌چراغ علیه‌السلام این حادثه تلخ را موجب داغدار شدن دل‌ها، اما ماندنی در تاریخ ایران خواندند و با تأکید بر رسوا شدن دست‌های پشت پرده این خباثت یعنی آمریکایی‌های کینه‌توز و به وجود آورنده داعش، خاطرنشان کردند: دستگاه‌های فرهنگی و هنری باید این حادثه با عظمت را همچون قضیه عاشورا و سایر مسائل تاریخی مورد توجه قرار دهند و به آیندگان منتقل کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ترور زائران را متفاوت از سایر حوادث تروریستی و موجب رسوایی مضاعف دشمن دانستند و گفتند: علاوه بر عاملان جانی و خیانتکار، پشتیبانان اصلی و به وجود آورندگان داعش نیز در این جنایت شریک هستند. آن‌ها آن‌قدر دروغگو، سیاه‌دل، رسوا و منافق هستند که در حرف، پرچم حقوق بشر را بالا می‌برند، اما در عمل، گروه‌های خطرناک تروریستی را به‌وجود می‌آورند.

ایشان دستگاه‌های فرهنگی و رسانه‌ای را به تولیدات هنری در خصوص این حادثه و سایر قضایای تاریخی توصیه کردند و افزودند: ما در مسائل مربوط به حوادث و تاریخ انقلاب اسلامی و جنایت‌های دشمنان از نظر کار رسانه‌ای و تبلیغی، کوتاهی داریم به‌گونه‌ای که نسل جوان ما اطلاعات زیادی از حوادث گذشته از جمله جنایات منافقین ندارد.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: تبیین این واقعیت‌ها جزو وظایف فعالان بخش‌های هنری، تبلیغی و نگارشی و همه دستگاه‌های فرهنگی است.

توافق برای ازسرگیری مذاکرات برجام

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آغاز بزرگ‌ترین طرح آب رسانی سیستان و بلوچستان» نوشت: اینکه تا قبل از پایان کار دولت سیزدهم، ۷۸۰ هزار هموطن ساکن ۲۸۰۰ روستای محروم استان سیستان و بلوچستان، از آب شرب پایدار برخوردار خواهند شد، وعده‌ای است که تحققش، نه فقط مردم این استان که همه ایرانیان را خوشحال می‌کند؛ چرا که غصه سیستان‌وبلوچستان، غصه همه ایران است و شادی‌اش هم شادی همه ما.

تنش آبی ۲۵ شهر و ۱۵۰۰ روستا

گزارش‌های شرکت آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان، این حکایت تلخ را روایت می‌کند که مشکلات خشکسالی و کم‌بارشی در سال‌های گذشته، امسال هم این استان را دچار تنش آبی کرده است.

به گفته علیرضا قاسمی، مدیر عامل این شرکت، امسال ۲۵ شهر و ۱۵۰۰ روستای این استان دچار تنش آبی شدند و آب‌رسانی به ۹۰۰ روستا هم به صورت تانکری انجام شد؛ مشکلاتی که در برخی استان‌های دیگر هم به وجود آمد اما اهمیت آن در استان مرزی سیستان و بلوچستان بیشتر است و پیگیری برای رفع آن ضروری‌تر.

دولت و مجلس هم به این مشکل بی‌تفاوت نبودند.

بهره‌برداری از اولین چاه آب ژرف در سیستان، انتقال آب از چاه نیمه‌ها، حفر چاه‌های جدید و مهم‌تر از آن، تبدیل شدن طرح انتقال آب دریای عمان به یک قانون مصوب مجلس، از مهم‌ترین اقدامات برای کاهش این تنش آبی بود؛ اما در میان این طرح‌ها، طرح «جهاد آب‌رسانی» ویژگی‌های خاصی دارد و به همین دلیل است که به گفته قاسمی، نماینده مجری این طرح باید آن را بزرگ‌ترین طرح آب‌رسانی تاریخ سیستان و بلوچستان دانست.

وی با اشاره به آغاز طرح جهاد آب‌رسانی در دولت سیزدهم گفت: قرار است در قالب طرح‌های مشارکتی، مشکل زیرساخت‌های آب‌رسانی به روستاها را حل کند.

وی افزود: در فاز اول این طرح، آب‌رسانی به ۱۰ هزار روستا هدف‌گذاری شده است که استان سیستان و بلوچستان یکی از استان‌های اصلی آن است و مرور این داده‌ها به خوبی مشخص می‌کند که چرا از آن به عنوان بزرگ‌ترین طرح تاریخ آب‌رسانی این استان یاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح بیش از هشت هزار کیلومتر لوله‌گذاری در استان سیستان و بلوچستان انجام خواهد شد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان جامعه هدف بهره‌مند از این طرح را ساکنان ۲۸۸۳ روستای این استان دانست و گفت: جمعیتی حدود ۷۸۰ هزار نفر را شامل می‌شود و با تکمیل طرح جهاد آب‌رسانی، شاخص بهره‌مندی از آب شرب روستایی در سیستان و بلوچستان به بیش از ۹۷ درصد خواهد رسید.

توافق برای ازسرگیری مذاکرات برجام

کد خبر 628029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.