بازی سیاسی مخالفان دولت با گرانی دلار

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه، بیست‌ونهم آذرماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بازی سیاسی مخالفان دولت با گرانی دلار» نوشت: در هفته‌های اخیر و همزمان با افزایش نرخ ارز در بازار آزاد، اتهام‌های متعددی در خصوص تأمین کسری بودجه از محل افزایش نرخ ارز به دولت سیزدهم مطرح شده است، همان اتهامی که در دوره‌های قبل نیز هرگاه نرخ ارز رو به صعود می‌گذاشت مطرح می‌شد. منتقدان اعتقاد دارند با توجه به کسری بودجه امسال که از سوی رئیس سازمان برنامه و بودجه ۲۰۰ هزار میلیارد تومان اعلام شده است، دولت از افزایش نرخ ارز استقبال می‌کند تا از اختلاف میان ارز رسمی و آزاد بخشی از کسری بودجه خود را تأمین کند. این در حالی است که مسئولان ذی‌ربط دولت سیزدهم بارها این موضوع را تکذیب کرده‌اند.

تازه‌ترین اظهارنظری که در این‌باره صورت گرفت از سوی علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی است که در نشست خبری اخیر خود با صراحت اعلام کرد که دولت به هیچ وجه از فروش ارز در بازار غیررسمی و قاچاق، تأمین مالی نمی‌کند.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود دولت از افزایش نرخ ارز سود می‌برد و با آن کسری بودجه خود را تأمین می‌کند، گفت: نرخ ارز در بازار آزاد را قبول نداریم و باید تعدیل شود. ارزی که دولت از آن تأمین مالی می‌کند، در بازار نیماست و دولت به‌هیچ‌وجه از فروش ارز در بازار غیررسمی و قاچاق تأمین مالی نمی‌کند.

وی افزود: درباره انتقادات نسبت به افزایش نرخ ارز در بازار متشکل ارزی، این افزایش مبتنی بر عرضه و تقاضاست اما بانک مرکزی به‌عنوان بازارساز در بازارهای مختلف ورود پیدا می‌کند.

جدای از رد این موضوع از سوی دولتمردان، بررسی واقعیت‌ها و عملکرد بودجه سال‌جاری نیز نشان می‌دهد که دولت برای تأمین کسری بودجه خود سراغ بازار ارز نرفته است.

در عین حال با توجه به آثار مخرب افزایش نرخ ارز بر بخش‌های مختلف اقتصاد، همواره ثبات و جلوگیری از نوسانات ارزی یکی از سیاست‌های مهم دولت اعلام شده است.

به عبارت دیگر دولت به‌خاطر اینکه بخشی از کسری بودجه خود را تأمین کند هیچ‌گاه سراغ راه خطرناکی که باعث افزایش نرخ ارز می‌شود و تبعات منفی بسیاری به همراه دارد نمی‌رود. دولت برای تأمین ناترازی ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی در بودجه امسال که حاصل بیش برآوردی منابع در بودجه است، علاوه بر تلاش برای افزایش درآمدهای خود که در صادرات نفت و وصولی‌های مالیات قابل مشاهده است، هزینه‌های خود را نیز تا حد ممکن مدیریت کرده و کاهش داده است.

همان‌گونه که رئیس کل بانک مرکزی نیز تأکید کرده است، بازار ارز رسمی که از طریق سامانه‌های رسمی مانند نیما و بازار متشکل ارزی اداره می‌شود، ملاک عمل دولت بوده و نرخ‌هایی که در بازار غیررسمی و توسط دلالان تعیین می‌شود ارتباطی به دولت ندارد.

بر همین اساس بانک مرکزی به عنوان بازارساز به‌طور عمده از طریق ارز نیمایی اقدام به مدیریت بازار ارز می‌کند. این در حالی است که بررسی تغییرات نرخ دلار نیمایی از ابتدای سال‌جاری تا پنجم آذرماه جاری نشان می‌دهد که این نرخ تنها ۱۶ درصد افزایش یافته است.

در این مدت میانگین هفتگی دلار نیمایی از ۲۳ هزار و ۸۵۵ تومان در فروردین ماه امسال به ۲۷ هزار و ۷۱۱ تومان در ابتدای آذرماه رسیده است.

همان‌گونه که مشاهده می‌شود میزان تغییرات نرخ ارز نیمایی با آنچه در بازار غیررسمی مبادله می‌شود اختلاف و فاصله بسیار زیادی دارد. از سوی دیگر بازار غیررسمی و دلالی تنها در حدود پنج درصد از کل بازار ارز کشور سهم دارد و بدین ترتیب ارزش مبادلات آن اندک است.

نکته دیگری که شائبه استفاده ابزاری دولت از نرخ ارز برای تأمین کسری بودجه را زیر سوال می‌برد، گزارش‌های منتشر شده از عملکرد بودجه امسال است که همگی بر سلامت آن و کاهش کسری بودجه از راه‌های غیر تورم‌زا تأکید کرده‌اند.

در همین ارتباط در گزارش تفریغ بودجه شش ماهه اول سال‌جاری که از سوی دیوان محاسبات کشور منتشر و تقدیم مجلس شد، این موضوع نمایان است.

دیوان محاسبات کشور، با انتشار برشی از گزارش تفریغ بودجه شش ماهه اول سال ۱۴۰۱ منتهی به پایان شهریورماه اعلام کرده است که بررسی‌ها نشان می‌دهد روند میزان کسری بودجه در شش ماهه نخست سال‌جاری کاهشی بوده است. همچنین، بر پایه این گزارش افزایش ۴۴۶ درصدی میزان وصولی ریالی حاصل از نفت خام، میعانات گازی و خالص گاز صادراتی در دوره گزارشگری فعلی نسبت به مدت مشابه سال قبل، وصولی نزدیک به صددرصدی درآمدهای مالیاتی و بیش از ۸۹ درصدی سایر درآمدها نسبت به مصوب شش ماهه، از مهم‌ترین یافته‌های دیوان محاسبات است.

بازی سیاسی مخالفان دولت با گرانی دلار

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «براندازان به جاده خرافه و جهل مرکب زدند!» نوشت: اگر یک نشانه آشکار مطالبه کنیم که نشان دهد براندازان و شهرت‌مدارها (سلبریتی) به آخر خط رسیدند، بهتر از این نشانه نمی‌توان آورد که این عده بعد از امتحان‌کردن همه رذیلت‌های زبانی و فکری، اکنون و در این نقطه به خرافات و جهل‌مرکب دست انداخته‌اند!

از میان هزاران نمونه که در فضای مجازی فقط در همین چند روزه پراکنده‌اند، مشهورترینشان که از مبغوض‌ترین آنها هم به حساب می‌آید، حمید فرخ‌نژاد است که گفته «سال ۱۹۷۸ آرژانتین قهرمان جهان شد. یک ماه بعدش در ایران انقلاب شد»! این حرف خیلی مهم است، زیرا اگر بگوییم او فردی روان‌پریش و وطن‌فروش و یک ناانسان است که قبلاً هم گفته «۸۰ میلیون ایرانی فدای پسرم» و نباید روی حرف‌های او حساب کرد، در آن صورت باید جواب بدهیم که چرا یک هفته است بی‌بی‌سی و اینترنشنال و دیگران، اظهارات او را مانند منویات یک فیلسوف به‌خورد خلق می‌دهند!؟

اگر بگوییم نه او یک مبارز روشنفکر و یک هنرمند واقعی است، آن وقت این خرافه‌بازی‌ها که دیگر حتی در میان جادوگران هندی و قبایل بدوی آمازون هم قفل است، چگونه نقش‌بند صفحات او در فضای مجازی شده است!؟

اما ماجرا وقتی داغ می‌شود که ببینیم همین شبکه‌های فارسی‌زبان با آب‌وتاب زیادی، خرافه او را به‌عنوان یک «مقایسه‌تاریخی» از جانب یک مغز روشن بازنشر دادند! این فرورفتن در گرداب خرافه، از طرف کسانی است که عمری است زیست دینی ایرانیان را آمیخته با خرافات و سنت‌پرستی معرفی می‌کنند!

دینی که غیر از مبدأ و منشأ الهی آن، محصول ۱۴۰۰ سال مباحثه بزرگ‌ترین مغزهای فلسفی و الهیاتی مشرق‌زمین و کسانی مثل ابوعلی‌سینا، سهروردی و ملاصدراست.

حالا بازیگران سینما که حجم مطالعاتشان چیزی در حدود خواندن آگهی‌های تبلیغاتی اپیلاسیون و تزریق ژل و زندگینامه بازیگران امریکایی است، با همین خرافه‌ها خط‌ونشان برای براندازی انقلابی می‌کشند که بر پایه یک نظام فلسفی عمیق بنا شده است.

البته طراحان مخفی این آشوب از همان ابتدا قراری با خود برای ملزم‌بودن به دلیل‌آوری منطقی نداشتند، چون مخاطب خود را عامه مردم که به یک عقل‌جمعی پایبند و ملزم هستند، نمی‌دانستند بلکه دنبال تأثیرگذاری بر قشری بودند که با دیدن یک ویدئو به خیابان می‌آیند و هرکسی را که سر راه می‌رسد، چاقو می‌زنند! و امید داشتند آشوب این عده، احساسات کلی و جمعی را جریحه‌دار و تحریک کند و آشوب از آن افراد معدود به یک رقم پرشمار برسد.

در میان طراحان آشوب البته یک تفاوت درباره درکی که از براندازی و سقوط نظام داشتند، دیده می‌شود.

طراحان اصلی اصولاً دنبال براندازی نبودند، زیرا آن را ممکن نمی‌دانستند برخی‌ها نیز از داخل به آن‌ها گفتند که براندازی «نه ممکن است و نه مطلوب»!

اما دسته دوم طراحان که یک رده پایین‌تر از طراحان اصلی و به‌نوعی مأموران آنان به حساب می‌آمدند، واقعاً به براندازی به چشم یک امکان‌بالقوه می‌نگریستند و البته آن را بالفعل جامی‌زدند، یعنی در فضای مجازی، شرایط به‌گونه‌ای بود که گویا کار تمام است و الان وقت تقسیم غنایم است! حتی گاهی اگر یکی از ایشان حرف از مثلاً فلان اقدام در ایام عید نوروز یا جشنواره فجر در بهمن‌ماه یا حتی همین شب یلدا که بسیار نزدیک است، می‌زد، با اعتراض بقیه مواجه می‌شد که گاف دادی! چون ثابت کردی که جمهوری اسلامی تا عید یا بهمن یا یلدا هنوز مستقر است!.

بازی سیاسی مخالفان دولت با گرانی دلار

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «چین خطایش را جبران کند» نوشت: سومین مجمع گفت و گوی تهران که به عنوان یک نشست سطح بالای دیپلماسی در سال‌های اخیر مطرح می‌شود، جای مناسبی تشخیص داده شد تا رئیس شورای راهبردی سیاست خارجی کشورمان در یکی از صریح‌ترین مواضع علیه رفتار سوال برانگیز پکن درباره تمامیت ارضی کشورمان به انتقاد از چین بپردازد، کشوری که در روزهای گذشته با امضای بیانیه‌ای مشترک با اعراب حاشیه خلیج فارس در تعرضات آنها به تمامیت ارضی ایران صحه گذاشته بود.

کمال خرازی رئیس شورای راهبردی سیاست خارجی در بخشی از سخنان خود با انتقاد از بیانیه مشترک چین و کشورهای حاشیه خلیج فارس و ادعاهای مطرح شده در آن درباره تمامیت ارضی ایران، گفت: آنها (چینی‌ها) سعی کردند این خطا را جبران کنند اما این خطا به مثابه این بود که ما بیاییم درباره وضعیت تایوان که جزو خاک چین است، اظهار نظر کنیم، قطعاً این موضوع مورد خرسندی چینی‌ها نیست. امیدواریم دیگر چنین خطاهایی از سوی چینی‌ها رخ ندهد و به صورت کامل خطای صورت گرفته جبران شود.

حسین امیرعبداللهیان وزیرخارجه کشورمان نیز در اظهارات خود به این موضوع اشاره کرد و گفت: در حالی که ایران و چین در مسیر اجرای برنامه همکاری‌های ۲۵ ساله با سرعت و با نگاه همه جانبه پیش می‌رفتند، انتظار نداشتیم بیانیه سال ۲۰۱۴ نشست وزرای خارجه منطقه و چین درباره جزایری که تعلق ابدی و تاریخی به جمهوری اسلامی ایران دارند، کپی-پیست و تکرار شود.

وی افزود: مراتب ناخرسندی و اعتراض خود را از مجاری دیپلماتیک به شکل رسمی و با ارسال یادداشت رسمی به طرف چینی اعلام و ابلاغ کردیم و به صراحت گفتیم که در مسیر حفظ تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران، با هیچ طرفی تعارف نداریم.

امیرعبداللهیان در عین حال توضیح داد: از اینکه مقامات چین در دیدارهای رسمی فرستاده چین با رئیس‌جمهور و معاون اول محترم کشور و در دیدارهای سفیر چین و مقامات عالی‌رتبه آنها در پکن با سفیر کشورمان برای اصلاح این خطا اقدام کرده‌اند، سپاسگزاریم.

سومین مجمع گفت‌وگوی تهران روز گذشته در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با موضوع «سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران، رهیافتی به دوستی و اعتماد سازی» برگزار شد.

علاوه بر امیرعبداللهیان، وزیر خارجه نیکاراگوئه، عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر پیشین عراق، سیدکمال خرازی، وزیر اسبق امور خارجه و رئیس شورای راهبردی روابط خارجی، الخلیفی، معاون وزیر خارجه قطر و معاون وزیر خارجه ونزوئلا و مقامات سیاسی و مدیران اندیشکده‌ها از جمله سخنرانان و حاضران در این نشست بودند که سخنرانی کردند.

نخستین نشست این مجمع در سال ۱۳۹۸ و دومین نشست هم در اسفند ۱۳۹۹ به صورت مجازی برگزار شد. در این نشست حسین امیرعبداللهیان با اشاره به نگاه ایران به اهمیت ایجاد امنیت در منطقه و نقش کشورهای منطقه در ایجاد امنیت گفت: مایلم اعلام کنم آماده‌ایم نشست مشترک وزرای خارجه و دفاع را میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس و دیگر همسایگان برگزار کنیم.

بازی سیاسی مخالفان دولت با گرانی دلار

کد خبر 627934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.