چگونه عارضه ریزش مو در شیمی‌درمانی را کنترل کنیم؟

یک متخصص رادیوانکولوژی با بیان اینکه بیماران سرطانی نباید نگران از بین رفتن موهای خود در طول شیمی‌درمانی باشند، گفت: دستگاه‌ کلاه شیمی‌درمانی با سردکردن و کاهش دمای پوست سر، مانع جذب داروهای شیمی درمانی در پوست سر و کاهش احتمال و شدت ایجاد این عارضه می‌شود.

پوریا عادلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اینکه وقتی فردی مبتلا به سرطان می‌شود، سه انتخاب برای پزشک و بیمار وجود دارد، اظهار کرد: پزشک معالج با توجه به نوع و مرحله بیماری یک، دو یا هر سه مورد را برای درمان بیمار استفاده می‌کند که شامل جراحی، پرتودرمانی و شیمی‌درمانی می‌شود، در این میان شیمی‌درمانی می‌تواند با عوارض حاد و مزمن بیشتری نسبت به سایر درمان‌ها همراه باشد.

وی ادامه داد: به طور معمول عوارض شیمی‌درمانی شامل تهوع و استفراغ، بی‌اشتهایی، ریزش مو، ضعف و بی‌حالی، کاهش رده‌های مختلف سلول‌های خونی، ابتلاء به عفونت‌های مختلف، نوروپاتی اندام‌ها (گزگز و مور مور دست و پا) یبوست و در مورد برخی داروها اسهال و کاهش قدرت باروری می‌شود.

این متخصص رادیوانکولوژی با تاکید بر اینکه ریزش مو یکی از عوارض آزار دهنده برای بیماران تحت درمان با داروهای شیمی درمانی است، تصریح کرد: ریزش مو با توجه به اثرات ظاهری به ویژه در زنان جوان می‌تواند با عوارض روحی فراوانی همراه باشد که لازم است پزشک معالج پیش از شروع درمان در خصوص موقتی بودن این عارضه به بیمار و همراهان وی توضیحات لازم را ارائه دهد.

وی درباره رویش مجدد مو در بیماران سرطانی، اضافه کرد: ریزش موی ناشی از شیمی‌درمانی با پایان دوره درمان برطرف شده و حتی در بسیاری از موارد شاهد رویش موها با کیفیت بهتر از قبل در این بیماران هستیم.

بیماران سرطانی نگران از بین رفتن موهای خود نباشند

عادلی با بیان اینکه بیماران سرطانی نباید نگران از بین رفتن موهای خود در طول شیمی‌درمانی باشند، تصریح کرد: درحال‌حاضر دستگاه‌هایی وجود دارد که با سرد کردن و کاهش دمای پوست سر، مانع جذب داروهای شیمی‌درمانی در پوست سر و کاهش احتمال و شدت ایجاد این عارضه می‌شود، این دستگاه‌ها با نام کلاه شیمی‌درمانی شناخته می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر کلاه شیمی‌درمانی در تعدادی از مراکز درمانی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد که البته نتایج آن، صددرصدی نبوده و در عده‌ای از بیماران و برخی از داروها با وجود استفاده از این دستگاه، شاهد ریزش موی بیماران هستیم؛ همچنین این دستگاه‌ها موارد منع مصرف خاص خود را دارند و در بیماران با سابقه سردردهای میگرنی و سینوزیتی بهتر است، استفاده نشود.

این متخصص رادیوانکولوژی تاکید کرد: درحال‌حاضر دستگاه کلاه شیمی درمانی در شهر اصفهان در مرکز شیمی درمانی سرپایی جهت رفاه و آسایش خاطر بیماران در دسترس است، اما لازم است بیماران توجه داشته باشند که حتی با وجود استفاده از این دستگاه، همچنان امکان ریزش مو در برخی از بیماران وجود دارد.

وی گفت: این موضوع وابسته به نوع دارو و جنس موی بیماران است و این عارضه در زنانی که از رنگ موهای شیمیایی استفاده بسیاری کردند، بیشتر دیده می‌شود.

کد خبر 627865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.