مقتدایی:استاندار پاسخگوی مازوت‌سوزی باشد/زینلیان:مخاطب قراردادن استاندار فرار روبه‌جلو است

به دنبال محدودیت مصرف گاز صنایع، برای جلوگیری از خاموشی در زمستان، مازوت‌سوزی در نیروگاه منتظری اصفهان آغاز شد که این عامل آلودگی هوا در اصفهان را تشدید کرد، اما در حالی که مردم اصفهان از این آلودگی رنج می‌برند، مسئولان استان توپ را در زمین یکدیگر می‌اندازند و همدیگر را مقصر می‌دانند.

عباس مقتدایی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به مشکل آلودگی هوای این کلانشهر، استاندار را مقصر می‌داند و می‌گوید: درست است که آلودگی هوای اصفهان آن‌گونه‌که بیان می‌شود تا اندازه‌ای ناشی از سوخت خودروها و تردد آن‌ها است، اما واقعیتِ دقیق‌تر آنکه سوخت مازوت در نیروگاه برای تولید برق موجب نوعی آلودگی است که قابل برطرف شدن با باران یا باد نیست.

وی مهم‌ترین راه کنترل آلودگی هوای اصفهان را توقف استفاده از سوخت مازوت می‌داند و می‌افزاید: استاندار اصفهان باید به مردم پاسخ دهد که در این زمینه چه اقداماتی را انجام داده است و آیا مذاکرات در سطوح ملی انجام شده یا خیر؟

نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از انجام مکاتبات متعدد با مقامات کشوری برای کنترل آلودگی هوا از سال گذشته تاکنون خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: واقعیت این است که چون این موضوع اجرایی است و اگر چه نمایندگان از ابعاد نظارتی به آن ورود پیدا کرده‌اند اما مسئولان اجرایی و افراد مأمور در حوزه قوه مجریه باید پیش‌بینی‌ها و تمهیداتی را می‌اندیشیدند که به نقطه کنونی نرسیم.

وی با اشاره به هشدارهای سال گذشته به مسئولان اجرایی درباره پیامدهای تشدید آلودگی هوا خاطرنشان می‌کند: در نامه‌هایی که برای مسئولان اجرایی نوشته شد این تذکر را مطرح کردم که اگر اقدامات لازم انجام نشود، در مقاطعی دوباره ناگزیر از مصرف مازوت خواهیم شد.

مقتدایی استفاده از سوخت مازوت را برای تولید برق ضروری مطرح و تصریح می‌کند: بخشی از مسئله این است که توقف استفاده از مازوت استفاده باعث عدم تولید برق می‌شود که مشکلات قابل توجهی را به همراه خواهد داشت و از سوی دیگر تولید برق با سوخت مازوت نیز تنفس مردم اصفهان را به خطر می‌اندازد که اکنون این خطر احساس می‌شود.

مقتدایی:استاندار پاسخگوی مازوت‌سوزی باشد/زینلیان:مخاطب قراردادن استاندار فرار روبه‌جلو است

لزوم توجه قوه مجریه به گلایه‌ها از آلودگی هوا

نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان می‌کند: در سال‌های گذشته نیز با شکایت‌های انجام شده موفق شدیم برخی از مسئولان بی‌توجه را متوجه اهمیت موضوع و خطرات آلودگی هوا برای مردم کنیم اما واقعیتی که اکنون وجود دارد این است که این گلایه‌ها باید توسط قوه مجریه مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه می‌کند: این موضوع باید اثبات شود که آیا کم‌کاری و بی‌توجهی و عدم‌شایستگی موجب استفاده از سوخت مازوت شده است یا بی‌توجهی مقامات کشوری به پیگیری‌های استاندار.

مقتدایی از استاندار خواست که اقدامات انجام شده در زمینه کنترل آلودگی هوای اصفهان را به مردم اطلاع‌رسانی کند و گفت: استاندار تاکنون در این زمینه گزارشی به نمایندگان مجلس ارائه نکرده است در حالی که اگر معتقد است نمایندگان می‌توانند در زمینه کنترل آلودگی هوای اصفهان به او کمک کنند، چرا تاکنون این درخواست کمک انجام نشده است؟

پاسخ معاون عمرانی استاندار اصفهان

مهران زینلیان، معاون عمرانی استاندار اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص مازوت‌سوزی در نیروگاه شهید منتظری اصفهان اظهار می‌کند: استانداری اصفهان بیشترین پیگیری را برای جلوگیری از مازوت‌سوزی انجام داده است، استاندار و همه معاونان وی از دو ماه قبل از آغاز فصل سرما و با احتمال تشدید آلودگی هوا مکاتبات و جلسات متعددی در این زمینه انجام داده‌اند و رایزنی‌هایی با وزارت کشور برای جلوگیری از مصرف مازوت صورت گرفت.

وی با اشاره به مکاتبات متعدد استانداری اصفهان برای جلوگیری از هرگونه مازوت‌سوزی و تشدید آلودگی کلانشهر اصفهان اضافه می‌کند: شورای تأمین استان نیز مصوبه‌ای داشت که درباره احتمال مازوت‌سوزی نیروگاه برق شهید منتظری هشدار داد و بر لزوم هماهنگی این اقدام با مدیریت استان تاکید کرد با وجود همه این مسائل دستور استفاده از مازوت از تهران و به شکل مستقیم از شورای عالی امنیت کشور ابلاغ می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان می‌گوید: دلیلی که برای استفاده از مازوت مطرح می‌شود افزایش مصرف گاز به دلیل سرمای هوا و وضعیت بحرانی برخی از استان‌های شمال کشور است البته این توجیهات از نظر ما قابل قبول نیست و وزارت نیرو باید تلاش کند که کمبود برق و وزارت نفت نیز کمبود گاز را به صورت منطقی جبران کنند تا نیازی به مصرف مازوت در نیروگاه منتظری برای تولید برق نباشد.

جلوگیری از مازوت‌سوزی یک مطالبه مردمی است

وی از اعلام صریح و روشن این خواسته استان اصفهان به مسئولان ملی خبر می‌دهد و تاکید می‌کند: جلوگیری از مازوت‌سوزی یک مطالبه مردمی است زیرا دود و سم آن وارد ریه‌های مردم می‌شود و بارها مورد پیگیری مدیریت ارشد استان بوده و اینکه برخی نمایندگان استاندار را به‌جای برخی مدیران مرتبط در تهران مخاطب قرار می‌دهند یک فرار رو به جلو و خالی از منطق است.

مطالبه حقوق مردم از منویات قطعی مقام معظم رهبری و از الزامات حکمرانی دینی است

زینلیان خواستار شفافیت بیشتر درباره مازوت‌سوزی و ارجاعات به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی شد و می‌گوید: مطالبه حقوق مردم از منویات قطعی مقام معظم رهبری و از الزامات حکمرانی دینی است و بارها نیز اعلام شده که محیط زیست و سلامت مردم خط قرمز مدیریت نظام است.

وی تعداد روزهای هوای پاک اصفهان را به مراتب کمتر از پایتخت کشور برشمرد و یادآور می‌شود: چنین تصمیماتی بدون در نظر گرفتن شرایط محلی جامع نیست و پیشنهاد داده‌ایم که حامل‌های انرژی به صورت استانی پیگیری و حل و فصل شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان درباره احتمال قطع مازوت سوزی ادامه می‌دهد: در این زمینه چندین مکاتبه جدی با مقامات ملی انجام شده است از جمله مکاتبه اخیر با شورای عالی امنیت ملی کشور و جلساتی که قرار است در روزهای آینده با حضور تولیدکنندگان برق از وزارت نیرو همچنین سازمان محیط زیست در اصفهان برگزار شود.

فیلتراسیون صنایع، یکی از راهکارهای الزامی و قانونی برای کاهش آلودگی هوا

وی فیلتراسیون صنایع را یکی از راهکارهای الزامی و قانونی برای کاهش آلودگی هوا می‌داند و خاطرنشان می‌کند: نمایندگان مجلس باید از نقش نظارتی خود استفاده کرده و این موضوع را پیگیری کنند که چرا مصوبات قانون هوای پاک استان اجرایی نمی‌شود! مدیریت اجرایی استان وظیفه دارد مصوبات لازم را بگذراند و برای اجرا به دستگاه‌ها ابلاغ کند لیکن ترک فعل‌ها و کوتاهی‌ها نیز باید هم از سوی قوه قضائیه و هم نمایندگان مردم مورد پیگرد قرار گیرند.

زینلیان خواستار ورود قوه قضائیه به تخلفات صورت گرفته در اجرای قانون هوای پاک می‌شود و اضافه می‌کند: قوه قضائیه نیز اقدامات مناسبی انجام و تذکرات جدی داده است البته روندهای حقوقی زمان‌بر هستند و امیدوارم به زودی در این زمینه به جمع‌بندی برسیم.

وی از مذاکره با دانشگاه برای پیگیری راهکارهای علمی در زمینه تبدیل مازوت به فراوده‌های دیگر خبر می‌دهد و تصریح می‌کند: در این زمینه با مسئولان دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه اصفهان نشستی برگزار شد و امیدواریم زمینه‌ساز اتفاقات خوبی شود اما همه این برنامه‌ها تا حدودی زمان بر هستند.

حامل‌های انرژی باید به صورت استانی مدیریت شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان می‌گوید: پیشنهاد داده شده که مدیریت حامل‌های انرژی را با لحاظ ملاحظات ملی به صورت استانی مدیریت شود به عنوان مثال اعلام کنند که اصفهان چه میزان سهمیه گاز و برق دارد و باید آن را مدیریت کند، این مدیریت استانی باعث می‌شود بر اساس شرایط انتخاب کنیم که آیا به سمت مازوت‌سوزی برویم یا خاموشی‌های مقطعی در برخی از بخش‌ها را اعمال کنیم.

وی واگذاری مدیریت مصرف حامل‌های انرژی به استان‌ها را بهترین راهکار برای جلوگیری از مازوت سوزی مطرح می‌کند و ادامه می‌دهد: به نظر می‌رسد پیشنهاد محیط زیست مبنی بر تعطیلی دو ماهه نیروگاه شهید منتظری و تأمین برق استان از طریق شبکه سراسری نیز قابل بررسی و تأمل است.

پیشنهاد غیرفعال کردن دو ماهه نیروگاه منتظری در حال بررسی است

زینلیان خاطرنشان می‌کند: در صورتی که پیشنهاد محیط زیست به عنوان یک دستگاه مسئول در زمینه کنترل آلودگی هوا منطقی باشد پیگیری خواهد شد بنابراین امکان اجرای آن در حال بررسی است.

وی آلودگی هوای اصفهان را یک موضوع چند عاملی می‌داند و می‌گوید: منابع دیگر ثابت و متحرک در ایجاد آلودگی هوا سهم دارند و بر اساس مطالعه‌ای که در این زمینه انجام شده بود حتی اگر مازوت را کنار بگذاریم منابع ثابت در اصفهان که عمدتاً مصارف خانگی و وسایل گرمایشی و موتورخانه‌ها هستند ۳۷ درصد منابع آلایندگی را تشکیل می‌دهد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان با اشاره به سهم ۳۱ درصدی خودروها در ایجاد آلودگی هوا ادامه می‌دهد: بر همین اساس وقتی کارگروه اضطرار آلودگی هوا تشکیل شود محدودیت‌های ترافیکی و زوج و فرد نیز در دستور کار قرار می‌گیرد همچنین طرح شرکت گاز برای تنظیم رایگان موتورخانه‌ها در راستای کاهش منابع آلاینده است با این وجود در بخش‌هایی مانند استانداردسازی سوخت و خودروها، بخاری‌ها و لوازم گرمایشی ها هنوز جای کار زیادی وجود دارد.

وی درباره پرداخت حق آلایندگی به شهرداری‌ها اظهار می‌کند: حق آلایندگی در حال پرداخت است اما اختلافاتی در این زمینه وجود دارد که در حال پیگیری آنها هستیم.

کد خبر 627825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.