هلال‌احمر در مقابله با اثرات نامطلوب تغییر اقلیم تنها است

مشاور دیپلماسی دفتر منطقه‌ای فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا گفت: نبود نقشه راه ملی یا نبودن قانون دقیق، جامع و مصوب برای مبارزه با اثرات نامطلوب تغییرات اقلیمی، منجر به تقسیم نشدن وظیفه مشخص بین دستگاه‌ها و ادارات مسئول در این زمینه شده است.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر، حسن اسفندیار ارتباط تصویری با پنجمین نشست شورای تغییرات اقلیمی جمعیت هلال احمر با حضور نمایندگان معاونت‌های ستادی و سازمان‌های تابعه این جمعیت در ساختمان صلح برگزار شد، اظهار کرد: برای پاسخ سریع و مناسب به سوانح طبیعی، قانون مدیریت بحران کشور تدوین، تصویب و ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: در قانون مدیریت بحران کشور وظایف تمام دستگاه‌های عضو مدیریت بحران، شفاف و مشخص اعلام شده است و هر ساله در نقاط مختلف کشور مانورهایی به ابتکار جمعیت هلال‌احمر یا سازمان مدیریت بحران برگزار می‌شود و تمام این دستگاه‌ها در اقدامی مشترک وظایف خود را پس از وقوع یک سانحه فرضی بازآموزی و تمرین می‌کنند، اما چنین قانون مصوبی برای مواجهه و کنترل اثرات تغییرات اقلیم در ایران وجود ندارد.

مشاور دیپلماسی دفتر منطقه‌ای فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا تصریح کرد: دولت و مجلس می‌توانند با ارائه و تصویب قانون کنترل اثرات تغییرات اقلیمی، بسیج امکانات را ایجاد و وظیفه تمام ارگان‌های مسئول را مشخص کنند.

وی با بیان اینکه موضوع تغییرات اقلیمی و گرم شدن زمین از وظایف سازمان محیط زیست است، اضافه کرد: پاسخ به سوانح ناشی از تغییرات اقلیمی مانند امدادرسانی به آسیب‌دیدگان ناشی از سیل‌های خارج از فصل همزمان با خشکسالی، بر عهده هلال احمر است.

اسفندیار گفت: برای پیشگیری و کنترل تبعات رو به افزایش تغییر اقلیم در ایران، همکاری دستگاه‌های مختلف دولتی، خصوصی و مردمی ضروری است و این همکاری در بخش دولتی می‌تواند با تدوین و تصویب قانون لازم به انسجام برسد، از این رو بدیهی است که این مسیر تقنینی از تجمیع و انباشت مطالعات و پژوهش‌های ملی و بین‌المللی می‌گذرد و توجه به ویژگی‌های اقلیمی، فرهنگی و اجتماعی مناطق مختلف ایران با الگوبرداری از تجارب موفق خارجی نقش مؤثری در این راه دارد.

یک نمونه از تبعات گرمایش زمین، افزایش حوادث جوی است. بر اساس اعلام سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر در بهار و تابستان سال جاری حوادث جوی ایران نسبت به سال گذشته ۵۱ درصد افزایش داشته است.

کد خبر 627799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.