مازوت‌سوزی در اصفهان تایید شد/سخنگوی صنعت برق استان: ناچار به استفاده از مازوت هستیم

سخنگوی صنعت برق استان اصفهان با تایید مصرف مازوت در برخی واحدهای تولید برق نیروگاه شهید منتطری گفت: به‌جز واحدهای دو و چهار، بقیه واحدهای نیروگاه شهید منتظری بسته به روز و زمان با محدودیت‌هایی در تأمین گاز روبه‌رو می‌شوند که در نتیجه تعدادی از آن‌ها از سوخت مازوت و بقیه از گاز استفاده می‌کنند.

سیدمحمدرضا نوحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره مازوت‌سوزی در نیروگاه شهید منتظری اظهار کرد: نزدیک به ۱۱ نیروگاه برق در استان اصفهان و چهارمحال‌وبختیاری تحت پوشش شرکت برق‌منطقه‌ای اصفهان قرار دارند که از این تعداد سه نیروگاه کارون ۴، کوهرنگ و سد زاینده‌رود آبی هستند و بقیه نیروگاه‌ها از سوخت گاز استفاده می‌کنند.

وی نیروگاه منتظری را تنها نیروگاه دارای قابلیت تولید برق با استفاده از سوخت مازوت دانست و افزود: باتوجه به تصمیم‌گیری شورای امنیت ملی و بحرانی که به دلیل سرما و بارندگی در مناطق سردسیر کشور ایجاد شد، اولویت گازرسانی به مردم اعلام و مصرف گاز برای صنایع محدود شد.

سخنگوی صنعت برق استان اصفهان نیروگاه‌های برق کشور را جزو صنایع و مشمول محدودیت تأمین گاز معرفی کرد و گفت: با توجه به این‌که نیروگاه شهید منتظری تنها نیروگاه برق در استان اصفهان است که قابلیت استفاده از سوخت دوم یعنی مازوت را دارد، باید مصوبه شورای امنیت ملی برای تولید برق با استفاده از مازوت را اجرا کند.

نوحی، میزان تولید برق نیروگاه‌های اصفهان در روز بیست‌وهفتم آذرماه را سه هزار و ۳۶۸ مگاوات برشمرد و خاطرنشان کرد: این در حالی است که میزان مصرف برق در اصفهان به چهار هزار و ۹۸۲ مگاوات می‌رسد و مقدار هزار و ۶۱۴ مگاوات از شبکه سراسری وارد شبکه استان اصفهان شود.

وی محدودیت‌های تأمین گاز را باعث خروج واحدهای یک تا پنج نیروگاه اصفهان از مدار تولید دانست و گفت: واحد دو و چهار شهید محمد منتظری نیز به دلیل اورهال یا تعمیرات اساسی تا پایان سال خاموش هستند، این نیروگاه با هشت واحد ۲۰۰ مگاواتی در مجموع هزار و ۶۰۰ مگاوات برق تولید می‌کند که با توجه به تعمیرات اساسی دو واحد این نیروگاه، شش واحد باقی مانده در صورتی که دچار محدودیت گاز شوند باید از سوخت مازوت استفاده کنند.

سخنگوی صنعت برق استان نیروگاه کارون چهار را به دلیل محدودیت‌های منابع آبی خارج از مدار خارج اعلام کرد و افزود: این واحد ظرفیت تولید هزار مگاوات برق را دارد به همین دلیل هزار و ۶۱۴ مگاوات نیاز استان اصفهان باید از شبکه سراسری تأمین شود.

نوحی با تأیید مصرف مازوت در نیروگاه شهید منتظری به دلیل محدودیت مصرف گاز یادآور شد: به‌جز واحدهای دو و چهار، بقیه واحدهای نیروگاه شهید منتظری بسته به روز و زمان با محدودیت‌هایی در تأمین گاز روبه‌رو می‌شوند در نتیجه تعدادی از آن‌ها از سوخت مازوت و بقیه از گاز استفاده می‌کنند اما ممکن است در زمان دیگری همه ۶و احد محدود و ناچار به استفاده از مازوت شوند و میزان مصرف مازوت نیز بسته به زمان و وضعیت جوی متغیر است.

وی درباره پیشنهاد محیط زیست برای تعطیلی نیروگاه به دلیل مازوت‌سوزی و تأمین برق از شبکه سراسری گفت: تأمین برق کشور با احتساب نیروگاه‌های دارای قابلیت تولید با سوخت مازوت محاسبه می‌شود، بنابراین در صورت تعطیلی نیروگاهی مانند منتظری که هزار و ۲۰۰ تا ۶۰۰ مگاوات برق مصرفی شبکه را تأمین می‌کند، باید راهکاری برای جبران این کسری اندیشیده شود.

سخنگوی صنعت برق استان ادامه مازوت‌سوزی نیروگاه‌های برق را وابسته به سرمایش و برودت هوا در کشور دانست و اظهار کرد: در صورتی که صرفه‌جویی در مصرف گاز در دستور کار قرار گیرد، نیروگاه‌های بیشتری می‌توانند از این سوخت برای تولید برق استفاده کنند.

کد خبر 627720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.