توسعه «نجوم» صرفاً با احداث رصدخانه ممکن نیست!

یک منجم و ستاره‌شناس گفت: توسعه علم نجوم کار ساده‌ای نیست و نمی‌توان تنها با تأسیس رصدخانه‌ای در سطح متوسط و استفاده از تلسکوپ‌های آماتوری، این دانش را در کشور توسعه داد.

محسن منتظری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به جایگاه علم نجوم در کشور و اهمیت توسعه این دانش اظهار کرد: توسعه علم نجوم باید از نقطه‌ای مشخص آغاز شود و در ادامه، نیازمند برنامه‌ای مدون است.

وی افزود: توسعه علم نجوم کار ساده‌ای نیست و نمی‌توان تنها با تأسیس رصدخانه‌ای در سطح متوسط و استفاده از تلسکوپ‌های آماتوری این دانش را در کشور توسعه داد.

این منجم و ستاره‌شناس ادامه داد: به‌طورکلی دانش نجوم با این مسائل ارتقا نمی‌یابد، بلکه نیازمند هوشمندسازی، استفاده از فناوری‌های رباتیک و جانمایی دقیق رصدخانه است، همچنین در تأسیس رصدخانه باید پارامترهای رصد آسمان نیز مورد بررسی قرار گیرد.

وی تاکید کرد: پارامترهای امکان‌سنجی ساخت رصدخانه باید در هر منطقه‌ای به‌طوردقیق مورد توجه قرار گیرد که این کار در هنگام ساخت رصدخانه ملی انجام شد و باید برای رصدخانه‌های دیگر نیز مورد توجه قرار داشته باشد.

منتظری در رابطه با شرایط رصدخانه لارستان گفت: در رصدخانه لارستان تقریباً سعی شده که به این مسائل توجه شود، اما همچنان کافی نیست و برای توسعه علم نجوم راه طولانی را باید طی کنیم.

وی ضمن اظهار امیدواری نسبت به آینده علم نجوم، گفت: امیدواریم رصدخانه‌های کشور بتوانند با مراکز نجومی بزرگ جهان ارتباط گرفته و از امکانات سایر رصدخانه‌ها نیز بهره‌مند شوند.

این منجم و ستاره‌شناس افزود: ارتباط با رصدخانه‌های بزرگ باید برای تمام رصدخانه‌های کشور مورد توجه قرار گیرد و تمام مراکز نجومی فعال باید برای توسعه این علم به سمت برقراری ارتباط با رصدخانه‌های بزرگ جهان حرکتی ویژه داشته باشند.

وی تاکید کرد: فعالیت‌های نجومی کشور نباید تنها به عکاسی و مباحث مربوط به استهلال محدود شود، بلکه تمام مراکز نجوم کشور باید علاوه بر این مسائل به سمت فعالیت حرفه‌ای، تولید داده، پردازش مطلب و تولید مقاله براساس داده‌های بومی هدایت شوند تا علم نجوم توسعه یابد.

کد خبر 627593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.